Jobrapido op RecruitmentMatters? Natuurlijk niet!

hand_red_card Vandaag ontving ik onderstaand verzoek van vertical search engine Jobrapido:

We willen u graag attenderen op een service die zeer nuttig kan zijn voor uw website en haar bezoekers: www.jobrapido.nl, een zoekmachine die gespecialiseerd is in Nederlandse vacatures. Met Job Rapido kunnen werkzoekenden meer dan 250.000 vacatures afkomstig van honderden Nederlandse vacaturesites raadplegen. Job Rapido is gratis en eenvoudig te gebruiken.

Wij zijn van mening dat Job Rapido een nuttige en waardevolle service is voor bezoekers van uw website die op zoek zijn naar een baan. Daarom nodigen wij u graag uit een link naar Job Rapido met bijvoorbeeld de tekst "Vacatures met Job Rapido" te plaatsen op uw webpage

Wat een merkwaardige vraag. Zou de verzender van deze e-mail de moeite hebben genomen om te zien waar RecruitmentMatters over gaat? En misschien even met het woord “jobrapido” gezocht om te controleren of er iets over hen op RecruitmentMatters vermeld staat? Want in dat geval hadden ze zich de moeite van een mailtje kunnen besparen.

Voor Jobrapido en alle andere vertical search engines (en ook alle andere hijgerige adverteerders) kan ik bijzonder duidelijk zijn: jullie service is nuttig noch waardevol. En zal om die reden nooit op RecruitmentMatters te vinden zijn. Voor de luiaards onder jullie (en dat zijn per definitie alle vertical search engines) leg ik nog een keer uit waarom jullie service niets toevoegt.

Vertical search engines voor vacatures zijn volstrekt overbodig
Vertical search engines voor vacatures, zoals Jobrapido, voegen niets toe aan het landschap van online recruitment. Het zijn slechts obstakels voor werkzoekers in hun zoektocht naar vacatures omdat zij een extra laag vormen tussen de zoeker en de uiteindelijke vacature. De enige reden waarom dit soort sites bestaan is bij de gratie van een ondermaatste search engine optimization bij zowel commerciele vacaturesites als (met name) wervingssites van bedrijven.

Daarmee zijn vertical search engines voor vacatures kleine Googletjes. Maar 1 Google lijkt me meer dan voldoende en is feitelijk ook voldoende. Vertical search engines vertroebelen slechts het beeld door zich als een wethouder Hekking voor de echte vacature te dringen en zo clicks te scoren. Volledig zinloos en niet eens behulpzaam voor een werkzoeker.

Daarnaast is de gemiddelde vertical search engine niet eens in staat (of neemt de moeite niet) om vacatures op dagelijkse basis actueel te houden of ervoor te zorgen dat er geen doublures of fake vacatures in hun listing voorkomen. Waarmee ze feitelijk nog eens een extra obstakel vormen in het zoekproces van een werkzoeker.

Wat is wel relevant?
Er is overigens een vertical search engine voor vacatures die wel relevant is: LinkUp. Deze site, helaas alleen in de VS te bewonderen, heeft namelijk uitsluitend echte vacatures. Van werkgevers. Dus geen fake vacatures, geen vacatures van de intermediaire wereld, geen doublures. Uitsluitend echte vacatures. Dat is pas een dienstverlening aan werkzoekers. Maar ja, dan moet je wel je best doen en een substantiele inspanning leveren. En dat is waarschijnlijk voor Jobrapido c.s. veel teveel moeite.

Geef een antwoord

7 Comments
  • Arno
    says:

    Eerlijk gezegd denk ik dat het een geweldige toegevoegde waarde kan bieden. Google is toch nog de grote grabbelbak, en al helemáál niet actueel. Zie de moeite die ze hebben om het succes van Twitter te volgen. Google en realtime zijn nog steeds geen vriendjes.
    Dus een goede feed, rechtstreeks van bedrijven, liefst met behulp van hun toch al geïnstalleerde ATS, zie ik als een enorme toegevoegde waarde. Kan gratis cq zeer goedkoop ingericht worden (ATS > RSS > functienaam/geo inlezen > rubriceren). En dan maar rss en e-mail service bieden.
    Grootste toegevoegde waarde voor de zoeker: oriënteren zonder je bekend te maken cq gespamd te worden door allerlei bureaus.
    Enige lastige is om de ATS leveranciers op één lijn te krijgen qua output format. Leuk crowdsourcing projectje? Ik ben al bijna klaar 😀

  • Michel Rijnders
    says:

    Heerlijk hoe we op dit punt van mening kunnen verschillen, maar daar zal ik niet teveel over uitwijden 🙂 Echter, LinkUp als goed voorbeeld noemen terwijl die lekker de werkgeverssites inframen en dus de enige echte Wethouder Hekking zijn is wel een hele rare wending.
     

    • Marc Drees
      says:

      En daar heb jij natuurlijk een punt, maar dat ben ik ondertussen wel gewend… Overigens is het in het geval van LinkUp natuurlijk zo dat bedrijven hun expliciete toestemming geven. Een situatie die zich bij de gemiddelde parasiet (pardon: vertical search engine) niet voordoet.

  • lies houtzager
    says:

    Hoi Marc,
    Je aversie tegen verticals kan ik niet helemaal plaatsen. Als blogger doe je toch ook niet veel meer dan het doorgeven van nieuws dat je elders aantreft? Toch vind ik recruitmentmatters.nl leuk om te volgen (en dat is niet vanwege je schrijfstijl, want die vind ik regelmatig tamelijk grof).
    Evenals sommige verticals overigens (waaronder -ik biecht het maar eerlijk op- Jobrapido).

    • Marc Drees
      says:

      Tja, als je tere zieltje teveel geraakt wordt door mijn schrijfstijl dan kan je dit weblog beter mijden. Zeker als er toch niets meer staat dan wat elders al is gepubliceerd.