Marge Maandag maakt duikvlucht in topjaar 2009

Logotype Maandag Detacheerder Maandag had weer een topjaar in 2009. Dat blijkt uit het deze zomer gepubliceerde jaarverslag. De omzet groeide met een ongekende 30% en bedroeg vorig jaar opgeteld EUR 147,7 miljoen. Niet gek voor een mkb-bedrijfje dat vier jaar eerder nog geen EUR 30 miljoen wist om te zetten. Maandag – toen nog Sargas geheten – groeide sindsdien jaarlijks gemiddeld met 50%. Let wel: dit is autonome groei.

Dergelijke groei tegen de klippen op gaat de voornamelijk aan de overheid leverende detacheerder volgend jaar niet presenteren. De overheid bezuinigt al op extern personeel en zal detacheerders als Maandag dit jaar minder nodig hebben. Maandag gaat zelf uit van een lichte omzetstijging van 4%, zo meldde operationeel directeur Michel Verdoold eerder dit jaar al aan het vakblad Flexmarkt.

image
Maandag: Omzet in miljoenen euro's, Brutomarge in procenten.

De brutomarge die het bedrijf genereert, was jarenlang aan de hoge kant, zo blijkt uit bijgaande grafiek. Wel is de marge al sinds Maandag nog Sargas (en eerder nog Roberts) heette aan een forse duikvlucht bezig – ruim twaalf procentpunten is Maandag in vier jaar tijd verloren, waarvan 4,5 procentpunten in 2009.

Reuzenmarge, dwergenwinstje
Met 34,3% is de marge nog altijd flink hoog. Dat wil zeggen: ten opzichte van de door de crisis fors gedaalde marges van concurrerende detacheerders. Finance-detacheerder Welten zag zijn marge bijvoorbeeld in 2009 tot 15% halveren. Waarschijnlijk heeft de margedaling van Maandag dan ook vooral te maken met het groeiende aandeel aan freelancers en doorleners dat het bedrijf levert. Daarop maken detacheerders veel lagere marges dan op hun eigen gedetacheerden.

Opvallender is dat het bedrijf in de goede jaren onder de streep relatief geringe winsten heeft gemaakt. In topjaar 2008 hield Maandag na belastingen nog maar 1 miljoen euro over, vorig jaar bedroeg de nettowinst 3 miljoen euro.

Is het bedrijf dan zo kwistig? Daarvoor blijkt niet één oorzaak uit de jaarcijfers. De reclamecampagne voor de naamswijziging was duur (2,5 miljoen euro in 2008). En de kosten voor het jaarlijkse bedrijfsfeest stijgen ook (een half miljoen euro in 2008). Maar vervelender voor Maandag is de grote overhead. Al jaren is grofweg een kwart van het personeel intern personeel, zo blijkt uit deze grafiek:

image
NB. Verhouding tussen gedetacheerden en eigen personeel werd in boekjaar 2005 niet bekend gemaakt.

In 2009 bedroeg de overhead ruim 24 procent. Ter vergelijking: DPA zit met een veel kleinere loonlijst op net geen 19% overhead, Welten doet het met 17% en Brunel beperkt het tot 14%. Over het algemeen krimpt de relatieve overhead naarmate het bedrijf groeit. Blijkbaar niet bij Maandag. Zou het bedrijf dan toch een forse Juridisch Afdeling hebben?

Geef een antwoord

2 Comments