Once upon a time… NewCruitment

Gisteren heb ik een reactie gepost op het item over video in Recruitment. De naam Newcruitment is toen genoemd. Vanmorgen kreeg ik een aantal emailtjes met de vraag wat dit nu precies was. NewCruitment ontstond in de internet hype eind jaren ’90. Alles heette toen New. NewMonday, Newconomy en het zou met niets verbazen als mede blogger Ben Holewijn hier enige motivatie in heeft opgedaan. NewCruitment, een alles in 1 site, en een innovatie t.o.v. succes nummers als Nationalevacaturebank & Monsterboard….

Enig idee hoeveel sollicitatiegesprekken er worden gevoerd in Nederland in een jaar? Stel dat je dit aantal met 25% kan verlagen. Wat een efficiëntieslag, wat een tijdswinst, wat een kostenbesparing. Stel je bent een grote organisatie en je hebt jaarlijks 1000 vacatures in te vullen. Stel per vacature spreek je 3 kandidaten. Stel per kandidaat investeer je gemiddeld 2 uur en dat voor twee personen. 12.000 uur dan aan gesprekken. Een uur kost al snel EUR 40,-.  Totale kosten dan EUR 480.000,-. Een besparing van 25% is dan een hoop geld. Maar liefst EUR 120.000,=. En deze rekensom is laag ingezet!

Wij meenden dit te kunnen realiseren door een stap toe te voegen in de schakel tussen sollicitatie en het eerste gesprek. CV’s waren er namelijk in overvloed dankzij internet en de eerder genoemde partijen. Toevoegen aan CV profielen dus. Dit door Video & een online assesment.

Video was niet moeilijk. Webcammen werd al snel hot. Filmpjes vlogen heen en weer.  Een online assesment was een lastiger verhaal. Nu hebben we Cubiks PAPI maar dat was er toen nog niet. Gesprekken met SHL dus en leuke, interessante meetings met Jack van Minden, zo’n beetje de eerste die over online solliciteren schreef. De “waarheid van de kandidaat” in 15 minuten. Dat soort vragen. Enorm puzzelen. We hadden aan The Vision Web een stevige technische partner. Zij zochten een Recruitment tool en omarmden dit maar wat graag. Uiteindelijk is het gekomen tot een “draft version”. Hier een volledig gedetailleerd business plan op geschreven en toen werd het spannend. Een rondje langs allerlei investeerders & organisaties.

Adecco had belangstelling. Die wilden voor weinig de “rechten” hebben en zelf bouwen. Arrogant als we waren weigerden we natuurlijk. Zo waren er meer. Vitae werd echter concreet. Eerste gesprek, tweede gesprek, presentatie, pilot, en toen….de val van Nina Brink en paar malloten die het WTC invlogen. Dikke crisis. Alles on hold. Einde oefening. Heb het contractvoorstel nog thuisliggen. Au.

De crisis was de toen basis van niet slagen van een nieuwe ontwikkeling. Nu is de crisis juist voedingsbodem voor de opkomst van een nieuw “newcruitment” initiatief, solliciteren via social media. Zou het nu dan wel doorzetten? Of kijken we over 10 jaar nog steeds “gewoon” naar een CV. Ik denk het laatste, al zal deze dan wel worden geprojecteerd in een 3D virtual reality omgeving, waarin ik de mogelijkheid heb voormalige collega’s te raadplegen en een kijkje op de universiteit te nemen waar de kandidaat heeft gestudeerd…..

Geef een antwoord

1 Comment
  • Mark
    says:

    Interessant stuk!
     
    Alle technologische ontwikkelingen ten spijt, is het recruitmentproces door de jaren heen weinig veranderd.
    Het is wel mákkelijker geworden; waar je vroeger de Volkskant en het plaatselijke suffetje doorspitte naar vacatures, kan je nu Google een slinger geven en worden overdonderd met honderden vacatures.
    Reageren gaat met een druk op de knop in plaats van communiceren via de interlokale postduiven en de gesprekken in de kroeg zijn vervangen door social networks.
    Aan de andere kant van de vacature, hoeft de recruiter niet meer door een grote kaartenbak met profielen te worstelen of iedere week het faxpapier bij te vullen; zolang er verbinding is met het wereldwijde web, is de recruiter in z’n nopjes.
     
    Gaan we nog grote veranderingen meemaken? Ik denk voorlopig niet, hoewel er mogelijkheden genoeg zijn. Natuurlijk zie je allerlei ‘nieuwe’ initiatieven zoals bijvoorbeeld het Video-CV en referralsites, maar zolang de doelstelling is om de werkzoekenden (en de belastingbetaler in het geval van Video-CV.nl) zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen, zullen deze de recruitmentmarkt niet gaan bepalen.