Adecco: resultaat 2e kwartaal is vlees noch vis

Logotype Adecco Vanochtend kwam Adecco voorbeurs met haar resultaten over het 2e kwartaal van 2010. En de ronkende titel van het persbericht maakt duidelijk dat het volgens ‘s werelds grootste uitzender allemaal rozengeur en maneschijn is: Adecco delivers double-digit revenue growth in Q2 2010

Adecco komt overigens niet verder dan een groei van 13%, en dat is toch een stuk minder dan haar grootste concurrent Randstad, die een omzetgroei van 16% wist te melden. Oftewel, Randstad is een stukje dichterbij gekomen. Een ontwikkeling die in Zwitserland niet met gejuich zal worden ontvangen.

Verder is die groei van 13% natuurlijk een groei ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009. Dus om de omzetgroei in perspectief te plaatsen is het goed te weten dat Q2 van 2009 een omzetdaling van maar liefst 32% ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2008 liet zien. Groei is goed, maar het is slechts een beperkte correctie.

Desondanks is Patrick De Maeseneire (CEOAdecco Group) enthousiast:

Business conditions in Q2 2010 improved considerably. We delivered strong growth in our main markets France and North America. Also Germany, Italy, Nordics and the Emerging Markets posted strong double-digit revenue growth.

Helaas deed de Benelux niet mee in die double-digit growth. Hier bleeft de teller steken op 8%. Omdat 48% van Adecco’s omzet uit het light-industrial uitzendsegment komt en Belgie al vrij vroeg een herstel in dit segment liet zien is die 8% omzetgroei naar alle waarschijnlijkheid te danken aan aan die industriele sector en dan vooral bij onze zuiderburen. Een vergelijking met Randstad of USG is daarmee helaas niet mogelijk.

Onrustbarender is de omzetontwikkeling in de UK. Hier laat Adecco een omzetverlies van 3% waar Randstad juist een groei van 3% rapporteert. There’s something rotten aan de andere kant van de Noordzee… Ter volledigheid een volledig overzicht van de omzetontwikkeling op basis van geografie:

Adecco: Omzet per geografie, 2e kwartaal 2010

Adecco: Omzet per geografie, 2e kwartaal 2010

Nou, dat weten we dan ook weer. Dan ook nog even een vergelijking van Adecco met haar grootste concurrenten (Randstad en Manpower) en USG People op basis van de voortschrijdende seizoensgecorrigeerde ontwikkeling van het omzetvolume:

Omzetontwikkeling (procentueel, seizoensgecorrigeerd), 2006 - 2010

Omzetontwikkeling (procentueel, seizoensgecorrigeerd), 2006 – 2010

Tja, dan ziet het er bij Adecco ineens behoorlijk mager uit; hoewel haar herstel wel eerder en sterker is dan Randstad. Maar de grote winnaar is overduidelijk Manpower die het sterkste herstel laat zien.

Als uitsmijter dan nog maar eens De Maeseneire :

While keeping a tight grip on costs and pricing, we are very well positioned to take advantage of the current growth opportunities."

Tja, dat zullen we in de komende kwartalen dus wel moeten gaan zien.

Geef een reactie

3 Comments
  • Mike
    says:

    Marc,

    Het is niet fair als je verschillende cijfers met elkaar vergelijkt. 

    Adecco ziet de omzet met 29% toenemen waar Randstad 16% noteert. Organisch gezien groeien beide uitzenders 13%.

    Daarnaast doet Adecco het beter op een aantal andere punten. Zij noteren namelijk 3.8% marge tegen 3.5% voor Randstad. De DSO bij Adecco is 54 dagen tegen 57 bij Randstad. Klanten betalen dus iets sneller bij Adecco.

    Voor de zekerheid ook nog eens naar de organische groei van Q1 gekeken en daar krimpen ze allebei 1% organisch gezien. Ze doen dus qua omzetontwikkeling niks voor elkaar onder, althans dit jaar.

    Ik lees graag je artikelen hier op recruitmentmatters, maar ben wel van mening dat je appels met appels moet blijven vergelijken.

  • Derk
    says:

    Overduidelijke verliezer lijkt me inderdaad USG. Zitten ze ook nog eens in Almere…;-)

    Marc, hoe staat het met de Flattr-test? Al enige resultaten? Hangmat en iPad al aangeschaft?