Mijn buurman werkt bij AutototaalGlas een concurrent van Carglass. Gek genoeg noemen wij hem allemaal Carglass. Waarom ? Omdat iedereen Carglass kent. Toen ik laatst een steen op mijn autoruit kreeg, zei mijn dochter van vier; “Pap dan bel je toch Carglass”.
Ten aanzien van mijn buurman, John, maken wij hem het leven zuur over Carglass. Uiteraard word het grapje “liever een ster in je ruit, dan een ruit in je ster” ook vaak gemaakt. De vraag of hij mijn iPhone schermpje kon maken, of hij ook de scheur van de andere buurman kan dichtplakken en of hij het gaatje van zijn vrouw ook vult met epoxyhars komen voorbij. Er is geen beroep waar zo makkelijk grappen over gemaakt kunnen worden als de autoruit reperatie man. Hij weet inmiddels dat de hele straat hem carglass noemt, elke keer zucht hij en zegt hij: “Nee ik werk voor AutototaalGlas”. AutototaalGlas bekt natuurlijk niet zo lekker als Carglass. Daarnaast heeft het niet de naamsbekendheid van Carglass.
Wat je wel kan concluderen, dat regelmaat en irritatie er wel voor zorgt dat een bedrijfsnaam of merk je zal bijblijven. In de jaren negentig vlogen de vleugels van always langs je oren. Zelfs als man kreeg je een warm en beschermd gevoel. Danielle Overgaag haar, haar danste als Michael Jackson met een epileptische aanval en Leen van de DSB bank stond ingebrand op je netvlies.
Naast televisie hebben we nu ook nog Social Media. Waar trending topics bijna hetzelfde zijn als zuigreclames. Carglass had gisteren een trending topic te pakken. Een aantal mensen vonden het leuk om de Carglass reclame af te kraken en daar een hashtag in het leven te roepen van #Carglasszuigt. Ik heb hierdoor nog nooit zo vaak de naam Carglass voorbij zien komen. Zelfs vrienden uit Amerika gingen mij vragen: “Who the fuck is Carglass?”
Op het gebied van recruitment zijn er weinig echte trending topics degene die een beetje in de buurt kwamen waren de nieuwe website van Deloitte, de geboorte van de #tweetling, mijn overstap naar RecruitmentMatters ( red. ) en de verkiezing van de leukste, beste of meest spraakmakende recruiter.
In het kader van personal branding zou ik ook wel zo’n actie willen. Immers zeggen marketing mensen niet altijd: als ze maar over je praten. Ik weet niet of de hashtag: #MartijnRecruitZuigt nou de beste zou zijn. Ik denk dat het wellicht ook de verkeerde boodschap geeft ten aanzien van mijn dienstverlening en service level, vooral voor sommige van mijn klanten die van de herenliefde houden.
Als recruiter wil je uiteraard dat kandidaten of klanten ook jou top of mind hebben, dus aanwezigheid op Social Media is tegenwoordig van levensbelang. Herhaling van je boodschap, je werkgeverschap, je vacatures en je dienstverlening is net zo belangrijk. Veel organisaties beginnen nu pas warm te draaien op Social Media. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de ontwikkeling hierin de komende jaren.
Nou ik ga maar weer eens twitteren, wil uiteraard dat mijn SAP MM/SD vacature ook een trending topic word.
@martijnrecruit
Marc Drees
says:Ik zou #SmitSucks willen voorstellen. Er zit een fijne alliteratie in. En het is natuurlijk de waarheid en niets dan de waarheid.
Verzonden van mijn iPad terwijl ik vanuit mijn hangmat ‘de’ social media op de voet volg
Joris
says:Autototaalglas? Nooit van gehoord… Autotaalglas wel.
Da’s de grap zeker.
Ivo
says:Erg leuke column! De lagere frequentie van posten komt de kwaliteit ten goede 😉
Bedankt voor deze: “of hij het gaatje van zijn vrouw ook vult met epoxyhars” hahaha
Raoul | YOU!
says:#MartijnRecruitZuigt, dat bekt dus niet…
als je dan toch zoveel lettergrepen wil gebruiken…
#de konijnvanMartijn
😉
Succes!