De iPad volgens Quintin Schevernels

aaiPet winnaar Vorige week vrijdag was de initiatiefnemer van dit webblog te gast bij mij op kantoor. Na eerst de voorbijtrekkende boten op het IJ te hebben bewonderd verloren we ons al snel in onze gedeelde passie; technologische ontwikkelingen en de ongekende mogelijkheden die dat oplevert. Het viel me weer op hoe goed het is als Marc af en toe even uit zijn werkkamer komt en wat frisse lucht krijgt. Hij valt in het echt best mee. Anyway; ik dwaal af.

Marc zag mijn iPad liggen en vroeg me of ik mijn ervaringen en visie op de iPad met een breder publiek zou willen delen. Een uitnodiging waar ik bij deze graag gebruik van maak.

Ik heb mijn iPad in juli gekocht in Antwerpen. Ik kon mijn hand leggen op het laatste exemplar dat in de winkel aanwezig was. Na thuis mijn duo SIM kaart zelf te hebben geknipt naar het benodigde micro-formaat ben ik van start gegaan. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik geen al te hoge verwachtingen had. Ik heb hem vooral gekocht uit een soort beroepsdeformatie en vooral nieuwsgierigheid. Al snel werd me echter duidelijk dat ik hier toch wel een “device” in handen had met zijn eigen interessante kenmerken.

Het beeldscherm is van geweldige kwaliteit. De iPad is super licht, ziet er strak uit en is zeer makkelijk even in een tas te stoppen. Hij start met een druk op de knop op (vergelijk dat eens met een laptop!) en in tegenstelling tot de iPhone heeft hij een serieus formaat toestenbord waardoor het maken van een email geen verkrampte vingers oplevert. De accu gaat behoorlijk lang mee. Uiteraard verder alle intuitieve voordelen zoals een Apple product altijd heeft. Nadelen zijn er uiteraard ook. Het scherm spiegelt met een beetje zon in de buurt. Alles is uiteraard touch screen wat betekent dat je met enige regelmaat de vette vingers van het scherm moet halen (zeker als je zoals ik 2 peuters thuis hebt). Ook multitasking ontbreekt (nog). Daarnaast heb ik nog niet kunnen ontdekken of ik met een headset via mijn SIM kaart met de iPad kan bellen. Dat lijkt me technisch eenvoudig toe te voegen en zou de iPad voor mij enorm verrijken. Al met al echter een apparaat waar ik wel iets mee kan. Wat dan zoal?

In mijn ogen is de iPad vooral zeer geschikt voor het “consumeren” van content. Op de bank, in de auto, in het café, in bed, in de tuin; eigenlijk overal. Denk aan het bezoeken van websites (op de iPhone toch wel een gedoe), het bekijken van video’s, het lezen van een boek (moet ik nog proberen) maar vooral het lezen van wat langere artikelen van websites en het lezen van magazines en kranten. Diverse uitgevers hebben al specifieke iPad apps geintroduceerd. De een beter dan de ander (o.a. Nu.nl, Telegraaf, BBC News en the Huffington Post). Met name fotomateriaal komt enorm goed tot zijn recht op de iPad. Daarnaast zijn er een aantal aardige games voor de iPad en is het afhandelen van email vele malen beter te doen dan op een iPhone (ik laat bij mijn volgende vakantie de laptop thuis en heb voldoende aan de iPad). Uiteraard ook prima Twitter apps (bv. Osfoora) en eenvoudig je sociale netwerk te onderhouden (Facebook, Linkedin, etc.).

Het leukste wat ik tot nu toe ben tegengekomen is Flipboard. Een in de Bay Area (waar anders)_gevestigde start-up die specifiek voor de iPad o.a. je Twitter feed of Facebook updates vertaald naar een “gepersonaliseerd social magazine”. Deze app is enorm gebruikersvriendelijk (vooral als je zoals ik visueel bent ingesteld) en ziet er zeer mooi uit. Wat mij betreft een eerste echte stap naar nieuwe toepassingsmogelijkheden.

Dan nu naar recruitment. Dit is immers Recruitmentmatters.

Welke rol gaat de iPad daarin spelen? Na het bovenstaande zijn de verwachtingen wellicht hoog maar ik verwacht eerlijkgezegd voorlopig geen baanbrekende ontwikkelingen van de iPad in de recruitment markt. Uiteraard zullen steeds meer mensen jobboards gaan bezoeken via de iPad. Zo zien we nu al bij Intermediair dat we meer traffic via de iPad krijgen dan via Android (!). Daarnaast biedt de iPad net weer wat andere mogelijkheden dan smart phones om bv. bij vacatures beleving toe te voegen (de zgn. employer branding). Ik denk echter vooral dat de iPad voor print uitgevers een zeer belangrijk nieuw distributie-kanaal gaat worden (waar ze mogelijk wat geld voor kunnen vragen). De personeelsadvertenties uit deze print titels zouden daarbij in de digitale versie vrij eenvoudig kunnen doorlinken naar meer achtergrond informatie en de mogelijkheid kunnen bieden om laagdrempelig meer informatie op te vragen of te solliciteren (iets wat jobboards natuurlijk al langere tijd hebben).

Kortom de iPad is wat mij betreft een geweldig apparaat. Echter (nog) geen baanbrekende impact op de recruitmentmarkt.

Dit gastblog is geschreven door Quintin Schevernels, COO van VNU Media.

Geef een reactie

3 Comments