Uit het oog, uit het hart; of toch niet?

angry ‘Uit het oog, uit het hart’ zegt men wel eens. Over het algemeen een negatief gezegde. In dit verhaal echter een positief gezegde. Uit het oog, uit het hart.

Maar nog niet uit de debiteurenportefeuille van je ex-werkgever.

Je hoort de verhalen vaak genoeg. Een andere uitdaging gevonden, afscheidsborrel gehad, je laatste werkdag, enkele (maar nooit te veel) lovende woorden van je (inmiddels) voormalig leidinggevende. En dat was het. Het einde van het werknemerschap voor werkgever X. Totdat je de afrekening van je loon krijgt. Met gesperde ogen en gespreide mond lees je de brief. “WAT?!?! Verrekening autoschade? ….. verrekening gebruik mobiele telefoon..? hier klopt geen zak van!!! $%^&*(*&^%$#”

Als je 3 of meer (detacherings)organisaties hebt gehad, heb je het vast wel eens meegemaakt.

Bij mij dus 50 % van mijn ex-werkgevers die dit kunstje hebben geflikt. Firma List & Bedrog was de eerste, dat verhaal zal ik jullie besparen, na de wekelijkse briefwisseling die 7 maanden geduurd heeft kan ik mezelf haast als voltallig juridisch adviseur beschouwen… ik krijg nog grijze haren als ik eraan denk.

Echter, deze firma Veehandel, met reclames van de regen in de drup, heeft ook weer de mouw uitgeschud.

Buiten dat de gebruikersschade als volle schade is berekend, en ik dus 5 x eigen risico(5 verschillende plekken) moest betalen, hebben ze het ook nog eens gepresteerd om dit zowel direct bij mij te ‘declareren’ als via leaseplan bij mij te ‘declareren. Deze brief kwam dus 5,5 maand na mijn laatste werkdag binnen. Ik stuur wel weer een brief, geen probleem, maar het kost me wel weer mijn maandagavond. Toepasselijk.

Leuk feitje tussendoor: Ik ben een jaar in dienst geweest bij het firma Veehandel en ik heb meer contracten dan dat ik salarisbrieven heb. Geen regel te weinig.

Maar ik was ook bezig met mijn belastingopgave. Blijkt dat ik het bedrag van 400 euro (fictief) terugkrijg omdat er te veel loonheffing is afgedragen. Dit kan belastingvrij worden terugbetaald aan mij, via werkgever Veehandel.

Hierbij een opsomming van enkele foutjes op de afrekening:

  1. de positieve getallen stond een minteken voor
  2. salarisafrekening van de kalendermaand X terwijl ik al 2 maanden eerder uit dienst was.
  3. het bedrag waar zij over spraken was 240 euro, dat ik 2 keer moest betalen van hun en 1 x zou ontvangen (zie 1., dus 2 x ontvangen, 1 x betalen)
  4. het bedrag van 240 euro werd belast met 42 % belasting, er blijft 100,80 over. (42 % van €240,- = € 100,8. Het overgebleven percentage 58% staat voor € 139,20.)

Dus buiten het feit dat ze het verschil tussen plus en min kwijt zijn; reserveren ze belastingpercentage van een belasting vrij bedrag; is volgens hun de uitkomst van de berekening 100 – 42 = Y, Y = 42 en hebben ze het bedrag van 400 naar 240 euro verlaagd.

Even een korte les tussendoor: Bewaar je administratie heel goed, kopieer alles wat je tekent en verzend, fotografeer je auto bij ontvangst, laat ze tekenen als je iets inlevert, check je contracten HEEL goed, maar nog handiger, kies de juiste werkgever;-) – en weer verder –

Nu denken jullie vast, onderneem er actie op!

Nee, dat doe ik niet. Dat waren niet de enige fouten die ze hebben gemaakt, ze hebben namelijk behalve afgelopen mei ook nog eens in juni een jaar vakantiegeld uitbetaald. Dus ik houd mijn gemak, voorlopig sta ik toch nog in plus.

Dit gastblog is geschreven door een auteur die anoniem wil blijven. Gezien de mogelijk interessante les die uit deze posting kan worden geleerd, heb ik besloten tot publicatie over te gaan

Geef een antwoord

4 Comments