Onze laatcyclische economie is de laatste tijd een favoriet argument geweest voor beursgenoteerde uitzenders en detacheerders om tegenvallende cijfers in Nederland weg te poetsen. Maar dat excuus zal voor het 3e kwartaal van dit jaar niet meer gebruikt kunnen worden. Want het lijkt erop dat de grootste verliezers sinds het uitbreken van de financiele crisis (de administratieve functies) een bodem heeft bereikt. Het aantal vacatures krimpt niet langer.
En daarmee mag worden verwacht dat uitzenders de markt van administratieve functies in de afgelopen tijd al hebben zien aantrekken. Mocht dat niet het geval zijn dan is er iets mis bij de betreffende uitzender of er is iets mis in de markt zelf. En aangezien alle uitzenders om het hardst hebben geroepen dat ze uitstekend gepositioneerd zijn om van een eventuele groei te profiteren kan er dus niets mis zijn bij de uitzender…
Hoe ziet de ontwikkeling van het volume van vacatures voor administratieve functies er uit? Nou, zo:
JobFeed: Aantallen nieuwe administratieve vacatures per week (grijs) en seizoensgecorrigeerd, 2008 – 2010
Het volume aan nieuwe vacatures is enorm gedaald ten opzichte van de piek in de eerste helft van 2008; met meer dan 52%! Dat is natuurlijk een aderlating voor deze beroepsgroep en een enorm omzetverlies voor uitzenders met administratieve functies in het portfolio.
Maar zoals aan de trendlijn kan worden gezien is er duidelijk een bodem bereikt. Met andere woorden; de markt voor administratieve functies krimp (bijna) niet meer. En bij afwezigheid van verdere krimp zijn de uitzenders en detacheerders de eerste die telefoontjes van werkgevers gaan krijgen, op zoek naar administratieve krachten. Om de zogenaamde piek- en ziekperiodes op te vangen. En als uitstel voordat besloten wordt om zelf weer administratieve krachten in dienst te gaan nemen. Tenslotte zijn de economische vooruitzichten bijzonder onzeker.
Dus hoewel er misschien nog sprake is van zeer lichte daling in het totale volume aan nieuwe vacatures is er de afgelopen tijd bij uitzenders ongetwijfeld al weer meer business gedraaid op de adminstratieve functies. En dat zal zich moeten gaan vertalen in de kwartaalcijfers van het 3e kwartaal. Want ik ben ervan overtuigd dat de groei bij uitzenders al sinds het begin van de vakantie aan de gang is. Zo niet, dan is dat optimale positioneringsverhaal van uitzenders slechts een zoethoudertje voor de aandeelhouders geweest…