Q&A met Pieter Riedstra, Whyz

Logotype Whyz Vandaag werd bekend dat de oprichters van het vier jaar geleden verkochte Corinthe Companies een nieuw recruitingbureau beginnen: Whyz Wij spraken erover met mede-oprichter Pieter Riedstra.

Wat gaat Whyz anders doen dan al die andere recruiters?
‘Wij gaan de methode van headhunting op de recruitmentmarkt toepassen. Dus geen massamodel. Whyz wordt een bureau dat zich richt op nichefunctie waarvoor de juiste kandidaat, die wij willen verleiden, specifieke vaardigheden bezit. Wij zullen onze kandidaten vooral opwaarts willen selecteren. Dat is een vereiste om de huidige en toekomstige arbeidsmarkt te bedienen. Wij geloven dat de arbeidsmarkt die verticale stap nodig heeft. De vergrijzing komt eraan en er zijn steeds minder HBO- en WO-geschoolde kandidaten te vinden. In dat gevecht om de beste kandidaat moet je iets kunnen bieden waar die kandidaat op afkomt. Daar spelen wij op in.’

Hoe dan? Ga je feestjes organiseren voor kandidaten?
‘Wellicht. We gaan nu vooral netwerken om onze kandidaten echt te leren kennen. Elk gesprek moet een echte ontmoeting zijn – wij willen de ambitie van de kandidaat continu op het netvlies hebben, om hem of haar op het perfecte moment te kunnen benaderen. Eerder al heb ik een netwerk van financials en van HR-professionals opgezet. Daar gaan we nog meer netwerken aan toevoegen. Wij merken dat kandidaten daar behoefte aan hebben. Bovendien voorziet de kandidaat ons van informatie, en wij weten dan ook beter wat de kandidaten willen. Daar nemen we de tijd voor.’

Whyz beperkt zich tot de zakelijke en financiële dienstverlening. Je geldschieters Jan Rapmund, Tim Kamphorst en Marty Tuk bewegen zich met hun executive-searchbureau The Executive Network in dezelfde sectoren. Ga je met ze concurreren?
‘Het werkt andersom: hun plaatsingen zijn in potentie mijn opdrachtgevers. Zo zullen we complementair aan elkaar zijn en dat is het voordeel van TVR [True Value Resources, hun investeringsvehikel, WG] als betrokkene.’

Dus je hebt een geslaagde pitch bij je voormalige bazen gedaan?
‘Nou… Het is andersom gegaan. TVR had het idee om een recruitmentbureau op te zetten en daarbij zijn ze mensen bij gaan zoeken. Zo kwamen ze bij mij uit.’

Die andere twee consultants van Whyz, die komen ook van Corinthe Companies?
‘Ja. Annelien Zuidema wordt onze searchconsultant en dat was ze al bij Corinthe. En Carolijne Frank-Myjer heeft tot 2008 bij 30days gewerkt, ook een Corinthe-dochter. Zij is nu senior consultant.’

Al met al tuigen de drie heren weer een nieuw HR-conglomeraat op.
‘Ja. Met één groot verschil. Bij Corinthe Companies waren zij als enig eigenaar dagelijks betrokken bij al hun dochtermerken. Nu delen ze de aandelen met de dagelijks verantwoordelijken.’

Een zusterbedrijf heet Yoxa. Heb je een voorkeur voor de laatste vier letters van het alfabet?
‘Dat is puur toeval. We begonnen met de naam RecruitWise. En toen kwamen we op het veel compactere Wise. Helaas was de domeinnaam Wise.nl al geregistreerd. En zo kwamen we tot de essentie: why? Want dat is natuurlijk de vraag voor een headhunter: waarom? Met een z erachter kwamen we op Whyz: daar zit wijsheid in. En toen ontdekten we dat in die naam hij, zij en wij schuilt. Wij, dat is Whyz. Zij, dat zijn de opdrachtgevers. En hij? Hij is de kandidaat.’

Tja, in de financiële dienstverlening zijn de kandidaten vooral mannen, hè?
‘Je moet hij ook lezen als zij. Ook al werken er meer mannen dan vrouwen in deze sectoren, uiteindelijk kiezen we voor de beste kandidaat, ongeacht hun geslacht. Hierbij is diversiteit een speerpunt voor ons.’

Geef een reactie

2 Comments