StepStone iPhone app: even zinloos als de rest

 Icoon iPhone app StepStone Jawel, sinds 31 augustus is er ook van de vacaturesite StepStone een iPhone app. Gezien de eerdere bijzonder magere ervaringen met online recruitment iPhone apps verheug ik me er niet echt op om deze app te gaan testen. Maar om de pijn te verzachten; ik kan een iPhone 4 kan winnen. En wie wil er nou geen gratis disfunctionerende telefoon? Precies!

Na downloaden van de app en het verplichte splash scherm moet ik nog eens vijf (!) schermen door voordat ik naar een baan kan gaan zoeken. Drie stappen om de applicatie te configureren (Land, Taal en locatie; in drie aparte schermen) en twee stappen om gebruikers te verleiden tot het aanmaken van een account. Dat is een wel heel slecht begin en doet me ernstig denken aan de oorspronkelijke ShakeMyJob applicatie.

Bijzonder onhandig natuurlijk van StepStone. Voor de configuratie vraag je simpelweg of je de locatie mag bepalen, en daarmee leidt je land en taal (in de meeste gevallen) automatisch af. Indien geen enkelvoudige keuze kan worden gemaakt biedt je de keuzes alsnog. Maar zo voorkom je vermijdbare inspanningen van gebruikers.

Verder is een blokkade aan de voorkant opwerpen (registreren) wel zo’n beetje het domste wat je kan doen. Hoewel ik in deze app door kan zonder me te registreren zijn het twee extra schermen die ik kan missen als kiespijn.

Uiteindelijk zie ik een eerste schem waar ik echt iets mee kan:

 StepStone iPhone app | Zoekscherm

Jobs zoeken? Zitten we soms in Belgie? Banen zoeken of vacatures zoeken is Nederlands, maar Jobs zoeken? Afijn, we zullen maar denken dat de schaduw van Piet Derriks zich al vooruit werpt. Of zoiets. Maar waarom staat er op de normale vacaturesite van StepStone Nederland dan een knop met Vacatures zoeken?

Verder is er naast de Wat en Waar zoekvelden een straal aanwezig met een slider functie. Geinig. Nou, laat ik maar eens op die vreemde zoekknop drukken.

O jee, een scherm met zoekresultaat waar enorme logo’s worden getoond. Da’s toch wel heel jammer. Het is weliswaar in dezelfde stijl als de StepStone website, maar daar is het ook al zo’n zinloze toevoeging. En in de iPhone app is de beschikbare ruimte voor relevante informatie sowieso al beperkt. Dus waarom dan zulke enorme logo’s toevoegen?

StepStone iPhone app | Zoekresultaat

Het zoekresultaat is wel lekker leesbaar, dat is dan weer een plusje.

Wat mij verbaasd is het gegoochel met aantallen vacatures. De StepStone vacaturesite claimt 988 vacatures in Nederland. Als ik op de website zoek zonder criteria krijg ik zo’n 570 vacatures in mijn zoekresultaat. Maar op de iPhone heeft StepStone slechts 443 vacatures. Zou dat soms met dat kleinere schermpje samenhangen…?

Hoewel het zoekresultaat goed leesbaar is, geldt dat minder voor de complete vacaturetekst. Want die is duidelijk niet aangepast op de form factor van de iPhone. Gewoon eindeloze lappen tekst, waarbij ook nog eens begonnen wordt met het bedrijf in plaats van met de functie. Zucht…

En inderdaad, hier zien we geen details van een vacature, maar Jobdetails:

StepStone iPhone app |  Vacature details 

En wat ziet mijn oog? Drie knoppen aan de bovenzijde: Solliciteer, Op kaart tonen en Verzend/Deel. Nieuwsgierig druk ik eerst op de knop Op kaart tonen:

StepStone iPhone app |  Op kaart tonen 

Krijg nou wat. Een Google Maps beeld van mijn locatie! De locatie van de vacature (in Amsterdam) wordt niet getoond, en ook is er geen enkele aanvullende informatie zichtbaar (zoals bijv. functie- en bedrijfsnaam). Dit werkt dus niet.

Dan maar eens op de knop Solliciteer gedrukt:

StepStone iPhone app | Solliciteer scherm 

Onder de kop Nu solliciteren blijkt dat ik helemaal niet kan solliciteren maar dat ik de vacature naar mijn e-mail adres kan sturen. Hoezee! Dit is na de kaartfunctie dus de tweede fopknop.

En dan is er de knop Verzend/Deel. Als ik daar op druk krijg ik maar liefst drie knoppen te zien, waarbij ik in goed Nederlands de uitleg Send & Share this job offer via: krijg. Prettig om te weten:

StepStone iPhone app | Versturen en delen

En onder die drie knoppen staat in goed Belgisch nog een nadere uitleg. StepStone wil blijkbaar laten zien dat ze een echt internationaal bedrijf zijn. Maar dat wisten we al…

De grootste irritatie is overigens als ik een tweede keer de applicatie start. Want dan zie ik dit:

StepStone iPhone app | Inlogscherm

Inderdaad, een inlogscherm! Ik wil geen StepStone account aanmaken dus wil ik me ook niet inloggen. Ik moet nu op de knop Terug drukken om naar het zoekscherm te gaan. Echt razend irritant. Maak voor niet geregistreerde gebruikers dat standaard! In plaats van ze maximaal te irriteren door een inlogscherm te laten zien waarbij je ook nog eens het gevoel hebt dat je vast zit.

En nee StepStone, niet zeggen dat je dit in de Instellingen kan wijzigen. Dat is een heel foute opmerking; zorg er gewoon voor dat het standaard goed werkt!

Conclusie
Het is duidelijk dat de StepStone iPhone app naadloos past in het rijtje reeds beschikbare en volstrekt zinloze iPhone apps van vacaturesites, uitzenders en vertical search engines. En Deloitte natuurlijk, die mag ik in deze opsomming niet vergeten.

Nou maar hopen dat StepStone al mijn geworstel met hun iPhone app op de juiste waarde weet te schatten. Want dan heb ik binnenkort de beschikking over een iPhone 4. Zou de StepStone app het daar  beter op doen?

Geef een antwoord

2 Comments