Jawel, vandaag is de Monsterboard virtual job fair opengegaan. Hoera!? Dat moet natuurlijk nog worden onderzocht, waarbij ik mijn ervaringen met de Belgische job fair van Monster natuurlijk uitstekend kan gebruiken. Sterker nog, ik ga op bezoek bij exact hetzelfde bedrijf als in België: ING. Eens zien of Monster en/of ING iets hebben geleerd van het magere resultaat bij onze zuiderburen. En of zij daar vervolgens wat mee hebben gedaan…
Zoals gezegd is ING ook op de Nederlandse variant van de virtual job fair aanwezig. De motivatie voor deze aanwezigheid is ook nog eens in een persbericht van Monsterboard uit de doeken gedaan:
“Online media zijn voor de ING van groot belang, onze doelgroep bevindt zich tenslotte online”, zegt Gusta Timmermans, Manager Recruitment & Arbeidsmarktcommunicatie ING. “De Monster Virtual Job Fair lijkt ons dan ook een interessante tool om talentvolle nieuwe collega’s te recruiten. Een middel van deze tijd.”
Is dat niet aardig van Timmermans? Hoewel ze naar mijn idee beter alle aandacht aan de eigen wervingssite zou moeten geven, want dat is zeker ook een middel van deze tijd. Maar tot op heden nog altijd ver beneden peil…
Nou, ik de beurs maar eens op; eens kijken of ik nog wat van mijn gading kan vinden.
De entree
Helaas is nog altijd het overbodige tussenscherm aanwezig waarbij ik me kan registreren terwijl ik toch echt ook als gast de beurs op kan. Draai zoiets toch om! Ga meteen naar de beurs en vraag op het juiste moment (lees: bijna nooit) om een registratie in plaats van iedereen te vermoeien met een zinloos tussenscherm. Mensen komen hier niet om zich te registreren.
Als ik dat vermijdbare scherm voorbij ben krijg ik dit te zien:
Helaas is de beursvloer identiek aan de magere variant van onze zuiderburen in plaats van de prachtige variant die ik eerder van Monster heb gezien. Jammer. Hoewel dit natuurlijk niets zegt over de effectiviteit van de virtual job fair.
Opvallend is wel de nogal centrale plaats van de MonsterCoach ‘stand’. Ik ga er gemakshalve vanuit dat bedrijven hebben betaald voor een plaatsje op deze stand. En niet alle bedrijven zijn direct zichtbaar, wat vast een ferme impact zal hebben op hun bezoekersaantallen. Maar de gratis MonsterCoach stand neemt een centrale en daarmee waardevolle plaats in; gratis en voor niets… Vreemde keuze…
Overigens, als je je afvraagt wat die kleine balloons met rode, groene en oranje stipjes betekenen; dat is een niet-intuitieve manier om te laten weten of er iemand in de stand aanwezig is om mee te chatten. Overigens triest om te zien dat op de beurs het aantal ‘lege’ stands dus in de meerderheid is. Kort nadat de virtuele deuren zijn opengegaan. Zuden de bedrijven zelf er nu al niets van verwachten?
De ING stand
Ik denk dat ING een gratis beursstand heeft gekregen. Want waar de MonsterCoach dus lekker centraal staat, is ING verbannen naar de rechterhoek; een plek waar alleen die-hard beursbezoekers zullen komen:
Overigens blijkt de plaats van een beursstand op de beursvloer te varieren. Want nadat ik op een later moment terugkwam was er sprake van een fors andere verdeling. Met uitzondering van ING overigens… Maar laat ik deze stand in de uithoek van de beursvloer maar eens binnengaan. Als ik op de stand klik vouwt het ding zich uit en worden er een aantal zaken zichtbaar:
Ahh… ik zie een eerste verschil met de Belgische variant; de contactpersonen hebben nu een naam en een functie bij de foto. Hierdoor zie ik minder contactpersonen (2 in plaats van 4) maar ik weet wel meteen wie ze zijn en wat ze doen. En die kleine balloons geven natuurlijk weer de aan/afwezigheid aan; maar nu van de betreffende personen. Overigens is er nog altijd geen chat functionaliteit te bekennen, want die knop met Chat onder iedere contactpersoon is niets anders dan een fopknop! Al druk je er 100 keer op, er gebeurt helemaal niets… Dus… waarom is dit ook al weer een virtual job fair…?
ING laat bijzonder weinig van zichzelf zien, want de de rechterzijde van de ‘beursstand’ kan worden gevuld met een omschrijving van het bedrijf met daaronder een (overigens piepkleine) video. Maar ING gebruikt deze ruimte uitsluitend om naar haar eigen wervingssite te verwijzen. En da’s wel heel armoedig (in tweevoud).
Overigens is het leuk om te zien dat waar Monsterboard als een voordeel noemt dat de beurs 24 uur per dag open is de recruiters van ING het daar (overigens geheel terecht) niet mee eens zijn:
Hier struikel ik overigens over een bijzonder gebruiksonvriendelijk punt, ik kom niet zomaar uit dit schermpje met openingstijden. Maar het klokje in de rechterbovenhoek blijkt uitkomst te bieden, als ik daar voor een tweede keer op klik zie ik de ING contactpersonen weer. Ik haal opgelucht adem…
Vacatures
Centraal staan natuurlijk de vacatures. Met merkwaardige teksten. Zoals ING zoekt. Ja, ik ben toch in de beursstand van ING, natuurlijk staan hier dan ING vacatures! Volledig overbodige informatie waardoor een deel van de relevante tekst ook (volledig) kan wegvallen. Wat is de reden van deze onzinnige titels?
Als ik met mijn muis over een vacature beweeg zie ik dit:
Goed, een aantal kerngegevens van de functie. Waarbij je je nodeloos moet gissen wat er met zaken als Doctoraat, 2 tot 5 jaar en NH wordt bedoeld. Als daar nou gewoon een labeltje (zoals Opleiding, Werkervaring en Locatie) voor was gezet was het de beursbezoeker weer een tikje aantrekkelijker gemaakt. Of is dat niet het doel van een beurs?
Als ik op dat oranje vierkantje van de Marketeer Beleggen klik zich een nieuw window… waarbij ik plotseling de beursvloer blijk te hebben verlaten en pardoes in de vacaturesite van Monster te zijn beland:
En nu blijkt ook meteen waar die merkwaardige functietitels in de beursstand vandaan komen… Het is gewoon de titel in de Monsterboard vacaturesite! Wat een gigantische armoe en dommigheid is dit. Die virtual job fair van Monsterboard is niets anders dan een omslachtig en slecht-functionerend window op dezelfde database waar de vacaturesite Monsterboard een aanzienlijk beter window op geeft.
Ik ben er klaar mee; dit was een verspilling van tijd. En ik durf het bijna niet te zeggen, maar deze virtual job fair is mogelijk nog slechter dan het sollicitatieproces op de ING wervingssite…
Conclusie
Op de virtual job fair van Monsterboard is de enige ingang tot vacatures de bedrijfsstand. En als ik daar dan ben is de enige infomatie over een vacature te vinden op … Monsterboard. Wat deze virtual job fair uniek zou moeten maken, de de mogelijkheid tot chatten, werkt niet eens. Wat is dit voor volslagen nonsens? En waarom doen bedrijven hieraan mee? Of denken ze oprecht, net als ING dat de virtual job fair een middel van deze tijd is?
De virtual job fair is een onmiskenbaar een middel van deze tijd. Wat niet wil zeggen dat ieder middel van deze tijd zinvol is. Want daar kan in het geval van de virtual job fair ernstig aan worden getwijfeld. In de uitvoering die door Monsterboard is gekozen kan deze twijfel zelfs niet bestaan. Het is een zwaar gemankeerd middel waar werkzoekers veel meer tijd en moeite moeten investeren voor een veel lager rendement dan een bezoek aan een vacaturesite.
Het zou me niets verbazen als werkzoekers een betere kosten-baten berekening kunnen maken dan de bedrijven die op deze beurs aanwezig zijn. Waarmee deze beurs de zoveelste wordt in het rijtje falende job fairs. Misschien moet dat een signaal zijn om er voorlopig maar even mee te stoppen? En na te denken of dit model uberhaupt kan gaan werken?
Ton
says:Een goed idee een virtuele banen beurs, alles gaat tegenwoordig online dus ook vacature`s. Ga zo door !!
Jaap Schoeman
says:Van 2006 t/m 2008 heeft Totaljobs.nl ook een online carrierebeurs gehouden. Ben benieuwd of Monsterboard hier inspiratie en lering uit getrokken heeft. Ik zal eens gaan kijken.
Marc Drees
says:Het korte antwoord is: Nee. Voor een langer antwoord, zoek op “Clickbeurs” hier op RecruitmentMatters…
De belangrijkste vraag is echter of een virtual job fair uberhaupt succesvol kan zijn.
Jeroen
says:@ Jan Willem: ik heb precies hetzelfde.
Marc Drees
says:Je bent natuurlijk wel heel vroeg, die 24 x 7 moet je natuurlijk niet letterlijk nemen, het zijn gewoon openingstijden die een fysieke beurs ook kent. Buiten die tijden is het een spookstad waar het heel moeilijk zoeken naar vacatures is. Dan kan je beter naar de standaard spookstad die ook wel vacaturesite wordt genoemd. Hier kan je ook niet chatten, maar het zoeken is een stuk eenvoudiger…
Jan Willem
says:Net even geprobeerd en bijna alle stand zijn gesloten, chatten kan inderdaad niet (de fopknop van Marc…), de recruiters die op een toevallig open stand toevallig wel een groen balonnetje hebben kan ik op geen enkele wijze benaderen volgens mij…. Doe ik iets niet goed, snap ik het niet, of is het gewoon belachelijk slecht?
Marc Drees
says:Hieronder een zonnig verhaaltje voorafgaand aan de opening van de Monsterbeurs, van Annelies Bel-Spanjaart (marketing specialist bij Caesar Experts) in Z24:
“We denken op deze manier meer mensen te bereiken. Onze doelgroep, IT’ers, is veel online te vinden en deze online beurs bezoeken kent een lage drempel. Naast dit voordeel denken we ook tijd, personeel en geld te besparen.”
“Onze recruiters kunnen nu vanaf kantoor opereren, waardoor ze daar niet afwezig zijn”, vervolgt Bel-Spanjaart. “Ook heb je minder mensen nodig voor deze beurs. Nu zijn we met vier personeelsleden online, terwijl we normaal zes of zeven mensen naar een beurs sturen. De kosten voor deelname aan de beurs zijn ook een groot voordeel. Nu betalen we 1500 euro voor een hele week, terwijl het normaal al 5000 euro kost om één dag op een specialistische beurs te staan. Over het prijsverschil met een algemene carrièrebeurs maar te zwijgen.”
“Waarschijnlijk hebben we aan deze online beurs meer. We krijgen niet alleen opgestuurde cv’s maar kunnen ook in gesprek via de chatfunctie. Nadeel is wel dat je met een virtuele stand niet onderscheidend zijn. En je mist toch het face-to-face contact. Als we mensen binnen kunnen halen op deze manier zullen we zeker een herhaling overwegen. Maar de ‘echte’ carrièrebeurs blijven we ook bezoeken.”
Misschien moet ik Bel-Spanjaart maar eens benaderen of ze haar ervaringen met ons wil delen na afloop van de Monsterbeurs.