Recruitment – Just a day in the office

8 vacatures. Top prioriteit. Gelijk een stevige druk op de Recruiter. Liefst gisteren beginnen, maar wel het allerbeste niveau en helaas, financieel is er niet heel veel mogelijk. Overbieden in de markt is dus geen optie. Creatief & ondernemend aan de slag dus. Vacatures take je eerst in. De manager in de ogen kijken en niet enkel de eisen blind overnemen, maar ook vanuit je arbeidsmarkt kennis al proberen wat criteria op te rekken, eventueel met behulp van een deskundig bureau.  Je doet alles goed….

Vacatures post je op de website en op een Jobboard. Eigen collega’s stel je op de hoogte ivm de referral. Je informeert je netwerk via Social Media en maakt wat “lawaai” in de diverse groepen. Je kijkt in je database en je gaat pro-actief op zoek naar de juiste kandidaten. Je probeert eens wat nieuws via een search lijst, je zet eens een nieuw medium in en ondertussen houd je de vacaturehouders tevreden door presentaties van waar je mee bezig bent en van goede kandidaten. Ook probeer je zsm een gesprek te regelen en misschien een week vooruit. Geeft jou wat rust om andere kandidaten te zoeken. Zolang vacaturehouders mensen te spreken hebben zijn ze meestal wel blij. Jij laat gelijk zien dat je wat kan en dat schept vertrouwen.

Je inspanningen leggen geen wind-eieren. Een lekkere CV-flow die je gaat kwalificeren. Intake, interview, vragenlijst, Skype, LinkedIn check etc etc. Tevreden en vol motivatie en overtuiging ga je de lijn in. Goede kandidaten op gesprek, goed gescreend en goed voorgelicht. Je verstaat je vak. Je zoekt een balans tot het voorstellen van de beste kandidaten en daadwerkelijke aannames, juist datgene waar jij op afgerekend wordt. Hier ook enige voorfinanciering met betrekking tot kandidaten uit bijvoorbeeld buitenland. Recruitment is voor jou veel meer dan maar wat CV-tjes laten fladderen.

Eerste gesprek, twee gesprek, ronde overleg, feedback tot je nemen en vertalen naar eventuele volgende kandidaten. Het spanningsveld neemt toe. Het CV van kandidaat 1, de presentatie van kandidaat 2, de ervaring van kandidaat 3. Ook weer niet teveel kandidaten want dan wordt het zo moeilijk kiezen. De lucky shot wil je niet, da’s geen beleid voor groei en stabiliteit. Totale grip en inzicht op vacatures & kandidaten dus. Je schuift eens aan bij de lunch, rookt een sigaretje buiten, sluit eens aan op vrijdag middag, stuurt eens een link door van wat hem/haar bezighoudt etc. De sfeer is goed.

Het is laag conjunctuur. Vacaturehouders hebben weinig budget dus willen zekerheid. Dat geldt ook voor de kandidaat die enkel wil overstappen bij een enorme verbetering van het salaris. Dat vraagt veel van de Recruiter. Herkennen van keuzes en overtuigen van wat haalbaar is en niet. Je zit bovenop de procedures want uitvallers wil je niet en “Bouncers” al helemaal niet. Dat worden van die vervelende “benchmarken”. Stap voor stap volgen dus, en dat bij alle procedures en bij alle managers en kandidaten.

Dan toch, in het zicht van de haven, de aannames. Jouw werk als Recruiter komt bijna tot een eind. Puntjes op de i, de laatste loodjes, rest twijfels wegnemen en dan…… VACATURE STOP.

Binnen een dag alles gecancelled en weg. Jouw teleurstelling doet niet ter zake. Damage control bij kandidaten en vacaturehouders van een veel grotere zorg. De meeste vacaturehouders willen dan in 1x wel. Eerdere twijfels verdwijnen als sneeuw voor de zon omdat het alternatief, geen aanname, nog minder aantrekkelijk is.

Moraal van het verhaal voor alle vacaturehouders: Goed is goed genoeg, vooral ook in laagconjunctuur. Straks ben jij aan de beurt, en heb je niets, anders dan een enorme extra werkdruk voor de rest van het team. Zonde toch?

Geef een antwoord