Afgelopen woensdag & donderdag streek het TRU circus neer in Manchester. Ondergetekende doet mee aan een rondje langs de wereld om het "Relocation Recruitment" via een zogenaamde Track over te brengen aan daarvoor geinteresseerden. Dan niet in grote zaal via een powerpoint presentatie, maar zittend op een stoel in een groep zonder enige vorm van kladblok, spiekbriefje, laptop etc.
The Unconference, zoals organisator Bill Boorman het graag noemt. Ook geen gezamelijke lunch, pak, gadgets, geregelde overnachtingen etc. Elke 2 uur 3 tracks, en je mag komen en gaan zolang het jou blieft. Haal er dus uit wat voor jou interessant is. Dit trekt voornamelijk bezoekers aan die al paar jaar meedraaien in het Recruitment wereldje. De meesten zijn op zoek naar nieuwe input ter versterking van hun eigen Branding. Ook is nieuw netwerk altijd interessant en verder is het altijd boeiend mensen die je enigzins kent, te ontmoeten in een laagdrempelige omgeving, en TRU is hiervoor perfect…
Manchester was mijn tweede kennismaking met TRU na Amsterdam. Had mij goed voorbereid. De Tracks vooraf bestudeerd en ook de Trackleaders aan een screening onderworpen. Zo schoof ik als eerste aan bij The Sodexo Story van Arie Ball. Zij is de VP Talent Acquisittion van deze organisatie.
Wereldwijd staan zij bekend om haar innovaties in Recruitment, waarbij men vooral actief is in Social Media. Interessant dus en eens doorvragen hoe men dit vertaalt qua doelstelling naar haar meer dan 50 recruiters. Nou, niet! Enkel de kwaliteit van de hiring is meetpunt. Juist in de interne organisatie, na aanname, wordt de kwaliteit van de Recruiter gemeten. Verder stelt men hoge eisen aan diversity. Ook dit wordt met doelstellingen in kaart gebracht.
Hierna schoof ik aan bij Jacco Valkenburg’s LinkedIn Track. Hup Holland Hup. In de UK is nog veel LinkedIn evangelisatie werk te doen. Het gebruikelijke gebrabbel over actief zijn in groepen, community building, etc etc is hier nog vers van de pers. Om de Track wat op te schudden er maar een stevige quote in gegooid. Jonathan Cambell uit Ierland blogde het als volgt:
Dutch contributor, Rob vanElburg spoke about how their agency in Netherlands uploaded their entire database onto LinkedIn. It gave their competitors an advantage but more importantly made them stronger as all they use is LinkedIn as it is a better database and it is fresh and up to date.
Dat was even schrikken voor de Engelse vrienden die bijna getrouwd zijn met hun eigen database: "And what if LinkedIn puts out the plug".. Well, then there’s still Google & Monster left to do the searches….
TRU bestaat vooral uit bloggers, enterpreneurs, social media strategen etc. Eerste indruk van de dag is dat ik het niveau in Nederland veel hoger vind en ook veel diverser. Zo denkt een Deloitte al na over Social Media doelstelling t.b.v eigen medewerkers, daar waar een Sodexo dat niet doet, ondanks dat ze wereldfaam hebben op dit gebied. Ook voor wat betreft LinkedIn heeft het dagelijkse werken met deze social network site al voor veel meer visie en beleid gezorgd. Verder kent Nederland veel meer specialisten in de diverse gebieden die het vak Recruitment te bieden heeft.
Deze indrukken dus maar eens toetsen aan de 3e track: The Future of Recruiting. Deze werd mede geleid door Jennifer McClure. Zij staat in de Top 10 Employment Blogger to Follow by Monster.com. Iemand met visie dus. Nadeel van een track als deze is dat het snel en vooral in meningen verzandt. Op zich niets mee, maar ben zelf iemand van de cijfers en wat betekent dat voor morgen.
Op de vraag of Recruitment een Human´s Business is en blijft en of Recruitment altijd een matter van Hiring is, sprak iedereen volmondig ja. Marc Drees werd door iemand de `Beste Recruitment Blogger van de wereld`genoemd. Natuurlijk hield ik hier wijselijk mijn mond.
Hierna tijd voor de TweetUp. Bill introduceerde mij links-rechts als de organisator van de `Recruitment RAVE`. 1000 m-v in een chique club, met een danszaal en een lounge, gesponsord door grote organisaties t.b.v. een eigen branding en dan maar netwerken. Grote vraag is of dit in London zou kunnen. Tja, waarom niet. Paar NL sponsors die UK exposure zoeken en we zijn er bijna. Merkentousiasme door Event marketing met ideale mogelijkheden voor allerlei Social Media varianten. Dat werkt overal en vooral Gen Y smult hiervan. Hier dan wel met een Event als TRU ervoor voor de inhoudelijke kant. Ook in NL was er die feedback. Waarom gedurende de dag ´dit`er niet bijdoen. Food for Thoughts alom en in een lekkere Manchester Pub is het goed bomen.
Een quote, een TRU RIDE in London, tevreden ging ik naar bed. Op tijd, en dat was maar goed ook. De volgende dag de Track Relocation Recruitment en zowaar een inhoudelijke meeting met de `winner of the Global Enterprising Young Brit of 2009`… Maar hierover later meer….