TRU Manchester: Een verslag, deel 2

Afgelopen woensdag & donderdag streek het TRU circus neer in Manchester. Ondergetekende doet mee aan een rondje langs de wereld om het “Relocation Recruitment” via een  zogenaamde Track over te brengen aan daarvoor geinteresseerden. Dan niet in grote zaal via een powerpoint presentatie, maar zittend op een stoel in een groep zonder enige vorm van kladblok, spiekbriefje, laptop etc. Hier deel II:

Om 09.30 uur was de track Relocation Recruitment aan de beurt. Dit verhaal staat als een huis. Niet alleen is Relocation Recruitment een oplossing voor permanente invulling van schaarse posities op de arbeidsmarkt, het zorgt daarnaast ook nog voor kostenbesparing, continuïteit en een stijgend kennisniveau in de organisatie. Dit alles onderbouwt met een aantal succesvolle praktijk cases. Kortom, een volle zaal…… dacht ik……

Dat viel dus tegen. Anno 2010 zijn Social Media, Branding, & Blogging hier de toverwoorden. Ondanks mijn prikkelende headliner, “The UK is sitting on a Timebomb” en de daarbij behorende Facts & Figures van de Engelse arbeidsmarkt, was er duidelijk meer animo voor The Battle of the Bloggers. Maar nadat mijn track was geblogd en via Twitter onder ieders aandacht was gebracht, werd het zomaar een van de best bezochte blogs van TRU. Gevolg was dat men meer ging vragen, er een tweede Track volgde en indirect het “Relocation Recruitment” weer wat verder op de kaart is gezet. Doel bereikt dus en voor mij een prima les hoe om te gaan met de “Sexythinkers”, “Jobboarddoctors” en andere Twitter hotshots van dit moment. 

In een dergelijke setting word je snel geraakt door het link virus. Nu blijf ik een plaatsings recruiter en overtuig mijn opdrachtgevers liever met mensen die daadwerkelijk beginnen, dan met clik per view ratio’s en blog statistics. Een manager die stampvoetend binnenkomt vanwege onderbezetting op zijn afdeling, is doorgaans maar in 1 ding geïnteresseerd. En dat is niet het aantal views op de jobposting of hoeveel nieuwe leden er op de fanpagina zijn bijgekomen.

Interessant is natuurlijk om met al die tools de juiste mix te vinden zodat je garant staat voor aanname van een op elk gewenst moment, mijns inziens de ultieme meerwaarde van de Recruiter. Ben dus van mening dat je goed in modder moet staan wil je zinnige dingen over Recruitment kunnen zeggen. Je leest tenslotte ook geen boek over hoe de Mount Everest te beklimmen van een schrijver die zelf nooit hoger heeft gestaan dan een keukentrap. Daar dacht Lucian Tarnowski van Bravenewtalent.com heel anders over.

“My Company is going to change Recruitment forever”. Ja, ja, die heb ik vaker gehoord. Voorop gesteld dat ik onder de indruk ben van alles wat Bravenewtalent.com laat zien. Gelikt, mooi, en alles klasse. Qua branding alles uitstekend en top of the Bill verwoord in de driehoek Social Networking <->Employe Branding <-> Gen Y. Dit in combinatie met een hoge Google ranking. Mijn complimenten. Maar waarom gelijk die statements? Recruitment is vooral een vak waar conjunctuur en arbeidsmarktkennis centraal staan. De schaarste van vandaag is het overschot van morgen. Dat vertaalt zich naar acute en specifieke personeelsbehoefte, of niet, en dat is juist het doel van de Recruiter, aannames realiseren gericht op het individu op elk gewenst moment.

Social media heeft zondermeer een toegevoegde waarde binnen Recruitment. Maar het is natuurlijk niet de oplossing voor alle recruitmentvraagstukken, zoals men dat ook bij Hyves al tijden ondervindt.

Dus om nu elk nieuw recruitment initiatief op dat gebied te duiden als “wij veranderen de wereld” is op zijn zachts gezegd grootspraak. Tel daar bij op alle andere omstandigheden, zowel intern (bijv. snelle groei) & extern (bijv.recessie) van de organistatie, die op Hiring van invloed zijn. Gelukkig zijn wij in Nederland al veel verder in die belevenis wereld en gaan we langzaam maar zeker naar een next level Social Networking in Recruitment. Ook hier weer een bewijs dat we het met z’n allen in NL  best goed doen! Uiteindelijk prima met Lucian aan de bar gestaan. Kijk er naar uit hem nogmaals te ontmoeten want een talent is het zeker!

TRU afgesloten met een diner met Jacco bij een Japans Restaurant. Ervaringen gedeeld, toekomstplannen besproken en lekker over Recruitment geouwehoerd. Een mix van vis besteld die keurig gefrituurd werd geserveerd. We waren tenslotte wel in Engeland………

Geef een antwoord

2 Comments