San Diego project kost VNU Media EUR 5 miljoen

Lift VNU Media | San diego Het is eindelijk duidelijk hoeveel geld VNU Media in haar nieuwe online recruitment platform steekt: EUR 5 miljoen. Een schijntje als je dat vergelijkt met Monster’s nieuwe site in combinatie met 6Sense; want daarvoor is ondertussen een slordige $ 100 miljoen neergeteld.

Maar als je de investering in Trovix daar vanaf trekt wordt het verschil overigens al een stuk minder groot: $ 25 miljoen versus EUR 5 miljoen. Tenslotte maakt VNU Media gebruik van het open source enterprise search platform Solr, onderdeel van het Lucene project. En dan is er nog de wisselkoers…

Ook al verbleekt de investering bij die van Monster; EUR 5 miljoen is nog altijd een substantieel bedrag.

Geen wonder dus dat Erik Hoekstra (CEO VNU Media) een enorm zelfvertrouwen uitstraalt:

Als recruitment partner moet je vandaag de dag een rol kunnen spelen in het transparanter en doorzichtiger maken van de markt met een steeds breder pallet aan recruitment producten en diensten. Dat doen wij door middel van continue innovatie met als doel onze klanten te helpen bij hun wervingsactiviteiten, zo efficiënt mogelijk en met de juiste prijs/kwaliteit verhouding.

Brrr… die eerste zin is natuurlijk een onoprechte uitspraak van de topman van een bedrijf die juist leeft van een gebrek aan transparantie in de markt. Want was de arbeidsmarkt volledig transparant, dan zou een vacaturesite geen enkel bestaansrecht hebben maar vonden werkzoekers en werkgevers elkaar zonder tussenkomst van enige intermediair. Hoekstra moet er juist voor zorgen dat die transparantie zich zodanig beperkt dat de diensten van VNU Media een toegevoegde waarde voor zowel werkzoekers als werkgevers heeft. En dat in ieder geval een van deze twee groepen bereid is hiervoor te betalen. Afijn, dit opzichtige leugentje zullen we Hoekstra maar vergeven.

Verder vind ik het opvallend dat Hoekstra VNU Media als een recruitment partner ziet. Hoezo partner? Waar is het woord partner van toepassing als je voor het plaatsen van een vacature een fors bedrag moet betalen; zonder enige resultaatverplichting van VNU Media? Of moet betalen voor toegang tot een CV databasem wederom zonder resultaatverplichting voor VNU Media? Of zou Hoekstra soms de Intermediair CV Service bedoelen, waarbij de werkgever voor nog een extra bedrag VNU Media laat concurreren met de eigen searchers op diezelfde CV database?

Als laatste is het interessant dat op basis van zijn uitspraak het nieuwe online recruitment platform blijkbaar niet alleen bedoeld is voor de bestaande dienstverlening (met labels Intermediair en Nationale Vacaturebank). Hoekstra heeft het tenslotte over een groter portfolio aan producten en diensten en ook nog eens over innovatie. Maar de eerste stap voor VNU Media is nog altijd het lanceren van de eerste site op het nieuwe platform. En dat gaat in de loop van het eerste kwartaal van 2011 gebeuren; als Intermediair als eerste site live gaat. Volgens Quintin Schevernels (COO VNU Media) is innovatie pas aan de orde nadat zowel Intermediair als Nationale Vacaturebank op het nieuwe platform draaien.  Dus met die continue innovatie van Hoekstra loopt het nog wel even los.

Anders gezegd; we hoeven geen noviteiten uit het VNU Media lab te verwachten tot de 2e helft van 2011, schat ik zo in. Da’s jammer, want dan is ondertussen 6Sense van Monster in Nederland geland; tenzij Monster nog meer vertraging met de uitrol van hun nieuwe matchingplatform gaat oplopen. Wat natuurlijk ook niet geheel denkbeeldig is…

Eten of gegeten worden
VNU Media is een puur Nederlandse speler, met een sterk merk en groot marktaandeel. Maar vanuit internationaal perspectief is het bedrijf niet meer dan een kleine vis. De vraag is dus niet of maar wanneer VNU Media wordt opgeslokt; of door 3i doorverkocht. Vreemd genoeg draait Hoekstra deze situatie om:

We hebben zelf geld in de wacht staan, maar ook onze investeerders hebben diepe zakken

Hmmm… gaat Klein Duimpje hier een reus verslaan? Of is dit een ongekend staaltje blufpoker. Ik denk het niet; waarom zouden de investeerders anders VNU Media hebben toegestaan om EUR 5 miljoen aan technologie te besteden? Maar het blijft een bijzondere uitspraak van een partij die volledig is overgeleverd aan durfinvesteerders…

Uitdagingen op de eigen markt
Verder heeft Hoekstra nog het een en ander te melden over de verschuivingen in het medialandschap:

Wij zien de recruitment markt sneller dan voorheen verschuiven naar online job boards en hebben een zeer sterke uitgangspositie. Print is daarbij nog steeds belangrijk voor onze klanten in termen van arbeidscommunicatie en aanvullend bereik.

Tja, als je nog een papieren titel als Intermediair hebt is het inderdaad belangrijk om de kool en de geit te sparen.

En zijn er nog geheel nieuwe bedreigingen zoals LinkedIn, Twitter, Facebook, etc. Daarover zegt Hoekstra:

Je moet blijven bewegen om niet te worden opgegeten

Oke, en wat wil hij daarmee nou eigenlijk zeggen? Want volgens mij zit VNU Media juist stokstijf stil totdat het nieuwe recruitment platform eindelijk klaar is en alle sites hierop draaien. Waarmee de risico’s om in de tussentijd opgegeten te worden toch alleen maar enorm toenemen? Ik ben verward…

Waarom nu?
Wat ik mij vooral afvraag is waarom Hoekstra de publiciteit heeft gezocht. Wat is de reden dat deze informatie nu met de rest van de wereld wordt gedeeld? Zit er een andere annoncering aan te komen? Is VNU Media in vergevorderde onderhandelingen met een partij die zij willen overnemen of wordt zij juist bekeken door een overnemende partij? Ik snap het niet, maar misschien wordt dat binnenkort ineens allemaal zonneklaar. We wachten rustig af.

Geef een antwoord

1 Comment
  • Rob Nijssen
    says:

    Goede analyse van Marc Drees. Ik denk alleen dat VNUmedia in het internationale speelveld inderdaad een klein duimpje is, maar nationaal is het de Goliath. Het marktaandeel van VNUmedia in online recruitment staat al geruime tijd onder druk, dat zakt langzaam maar zeker weg vanwege de versplintering van de online recruitment markt. Ik denk dat 3i snel resultaat wil zien als risicodragende investeerder/aandeelhouder, een scenario van ‘up or out’ (vanuit 3i beredeneerd dan). Dus groeien (via overnames) of anders een exit. Een groei zou via overnames van specialistische niche boards kunnen plaatsvinden. Het is denk ik dus niet een kwestie van Klein duimpje die een reus wil gaan verslaan zoals Marc als optie noemt, maar het is een kwestie van de Nederlandse Goliath in online recruitment die kleine Nederlandse niche spelers overneemt en daarmee een online recruitment netwerk creeert. Maar dat moet dan wel snel gebeuren want ik denk dat 3i als aandeelhouder niet veel geduld meer heeft. En anders komt VNUmedia gewoon zelf in de etalage te staan.