De toppertjes van VNU Media onder de digitale loep

Twee weken geleden checkte ik de topmannen van Randstad. Vandaag zijn de CEO, CSO, CFO en COO van VNU Media aan de beurt. Hoe doen zij het online?

Ik start met Erik Hoekstra, CEO, een man met vele naamgenoten. Vooral op LinkedIn. Pas na toevoeging van ‘VNU’ als zoekwoord vind ik hem. In drievoud, want Erik lijkt voor elke nieuwe functietitel een profiel te hebben aangemaakt. Ik kies voor het bovenste exemplaar, omdat hij zichzelf daar tenminste ‘CEO’ noemt. Wat ik daar tref, maakt mij verdrietig. Heel verdrietig. Erik de CEO heeft slechts één connectie, geen foto, geen summary, geen groepen waar hij lid van is en geen vanity url. Beschamend.

Erik noemt VNU Media ‘online sterk’ in een stukje over de Sales Academy. Hij is zelf in ieder geval niet sterk aanwezig, op Twitter. Veel naamgenoten, maar geen met een avatar (waarin ik de algemeen directeur van VNU Media herken).

Door naar Florence Schmitt, de CSO van dit verhaal. Florence kan zo waar de prachtige Française van Facebook zijn. Dat zou meteen verklaren waarom meneer Hoekstra niet zo bezig is met zijn online aanwezigheid. We zullen het niet snel te weten komen, Florence is namelijk niet (makkelijk) te vinden.

Quintin Schevernels (COO) begint meteen lekker met een goed gevuld LinkedIn profiel. Ik spot een leuke foto, een verwijzing naar een Twitter account en een vanity url. Minpuntje? De beste man verwijst tot 3 keer toe naar ‘My Portfolio’.

Quintin krijgt pluspunten van me voor zijn beknopte en persoonlijke summary. En voor het zestal recommendations (die zijn summary onderschrijven). Daarbij is hij lid van vakrelevante groepen.

Quintin tweet onder @Quintin24, houdt het kort in zijn bio (COO at VNU Media) en verzaakt te verwijzen naar zijn LinkedIn profiel of naar vnumedia.nl. Hij meende op 25 november 2008 dat VNU sterk de recessie in ging op rethinkingmedia.nl. Ik vind een bericht van januari 2007, het moment waarop Schevernels toetrad tot het VNU-team en ik vind nog de Make Your Mark Here Blog van Hoekstra en Schevernels.

Op Facebook zie ik een family-man-foto. Helaas is het profiel verder hermetisch afgesloten. Geen link naar een profiel op LinkedIn, vnumedia.nl of een ‘about me’. Zonde. Op ininterim.ning.com lees ik dat Q.S. interimmer is. Respect, zo naast zijn job bij VNU. Of zou hij al interimmer zijn bij VNU? Vanaf 2007?

Als laatste kom ik nog langs een profiel op nederlandsmedianetwerk.nl, een zeer relevant netwerk. Ik vraag me af wat mediaman Quintin van de stap van Ning om een betaald netwerk te worden vindt.

Hans Platschorre, VNU’s CFO, heeft een LinkedIn profiel sans foto. En zonder vanity url. En summary. Vol gemiste kansen dus. Maar niets wat een avondje doorhalen achter de computer niet kan verhelpen.

Goed, ik kom de voormalige controller van BP verder tegen op een tweetal sites waar gesproken wordt over zijn nominering voor de beste Corporate Restructuring (van VNU Media, uiteraard) van 2009 (financieel-management.nl en overnames.nl). En op lewiswire.com mag hij zijn zegje doen over Salesforce. Het ontbreekt Hans kortom niet aan podia.

Er kan met recht gezegd worden dat de mannen van VNU Media (ik tel de bijzonder karige bijdrage van Florence even niet mee) ‘het’ beter doen dan de mannen van Randstad. Maar of dat nou een verdienste is?! Erik, Hans, ga eens heel goed naar Quintin luisteren. Ik ben benieuwd!

Geef een antwoord

14 Comments
  • robert
    says:

    wat ik me nu afvraag is het volgende: De genoemde personen hierboven weten allemaal wat RM is en zullen ook lezers hier zijn, en anders zijn ze allang door iemand getipt dat ze hier vermeld staan.. Reageren doen ze wijselijk niet want dan gaat de giertank mogelijk open, maar zullen ze binnen een bepaalde periode alsnog wijzigingen doorvoeren? 
    @floor, misschien interessant om over 4 mnd je gevonden data te vergelijken met dan en kijken wie iets aangetrokken heeft van jouw constateringen

  • Ivo
    says:

    Ik kan me voorstellen dat de heren (en dame) met andere zaken bezig zijn, die in hun ogen iets meer prioriteit behoeven.
    Vraagje: wat heb je liever een CEO / COO / CFO / CSO die zichtbaar is zoals hierboven, of iemand die heel actief is (lijkt) op sociale media – maar alles wordt bijgewerkt door een secretaresse? En dus niet echt is…

    • Floor Drees
      says:

      Wat behoeft er meer prioriteit dan de business waar je je pijlen op (zegt te) richt(en)? En waar zeg ik dat ik graag zie dat ze dit ‘klusje’ aan de secretaresse overlaten? Lijkt me oerend dom, omdat zoiets snel uitkomt.

    • Marc Drees
      says:

      Natuurlijk zijn al die C-level rakkers zo ongelofelijk druk dat ze geen tijd hebben voor zoiets als sociale media. Dat is voor anderen… Waarmee die C-level rakkers in rap tempo de analfabeten worden die leesles geven. En wat zou dat toch kunnen betekenen?

  • roos van vugt
    says:

    gelukkig wordt leiderschap in /op social media bij VNU wel bij de medewerkers gedragen zoals twitteraccount van @mstromeier daar verbleekt het account en social media gedrag @quintin24 zelfs nog bij

    • Marc Drees
      says:

      Leiderschap en bij de medewerkers gedragen zijn natuurlijk twee volstrekt verschillende zaken. Hoe kan de top van een onderneming in hemelsnaam comfortabel zijn met de inzet van sociale media als ze het zelf niet ervaren hebben?
       
      Sociale media is tenslotte geen kunstje, het is geen techniekje; het is een fundamenteel andere manier van interactie met je doelgroep(en). Als je dat niet zelf hebt ervaren wordt het bijzonder lastig om hier goed richting en inhoud aan te geven. Ik krijg ineens een beeld van een analfabeet die leesles geeft.  En daar helpen geen honder @mstromeiers ene jota aan.

    • Floor Drees
      says:

      Voor social activiteit bij de medewerkers valt natuurlijk te pleiten. Want (@Marc) ik vraag me af of elke baas van een organisatie van alles wat er binnen het bedrijf gebeurd iets af weet. Het blijft natuurlijk schokkend dat deze toppertjes van VNU Media zo minimaal aanwezig zijn binnen social media.

  • Marc Drees
    says:

    Voor een brand dat het vrijwel volledig van online moet hebben is dit toch wel een ontluisterende review. Met uitzondering van Schevernels lijkt de volledige board volstrekt ignorant als het om een zo belangrijke ontwikkeling als social media gaat. Bijzonder…