Live blog: Digitaal Werven 2010 DEEL II

Na de sessie met Matthew Jeffery van EA volgt Joost Schrage. Hij gaat ons het vertellen van verhalen brengen als basis voor het werkgevers merk. Of mooier gezegd: Corporate Story Telling.

Hij belooft ons alvast dat hij het niet gaat hebben over middelen en social media. Hij gaat het hebben over het verhaal dat je wil uitdragen. Als branche doet Arbeidsmarkt Communicatie dat nog niet. De focus ligt namelijk nog te veel op hippe nieuwe middelen en te weinig over identiteit.

hij opent met een hele lange inhoudsopgave van de presentatie . Niet omdat hij die gaat geven maar om aan te tonen dat mensen soms al afhaken voor je goed en wel begint met vertellen.

Hij gebruikt de logo’s van Apple, Nike en Jamie Oliver om aan te tonen dat een goed opgebouwde eerste indruk al een hoop doet. Allemaal voordat je ook nog maar een social media en dergelijke aan de gang bent. Hij haalt King Arthur met zijn ronde tafel aan als eerste employer brand. Goed gevonden!

Elke organisatie, hoe groot en hoe klein ook worden gevormd door verhalen. Het Centraal Bureau van de Statistiek roept als beeld op dat het heel saai en statistisch is. Joost heeft aan een opdracht gewerkt om samen met HR het bedrijf sexy te maken. Een bedrijf dat niet sexy IS zal echter nooit als sexy worden gepercipieerd. Je zult dus altijd op zoek moeten naar de ziel danwel de essentie van het bedrijf. Denk bij het CBS bijvoorbeeld aan de onmisbaarheid van het werk bij het bestuur van het land.

Na wat geklik en gezoek zien we de werken bij site van het CBS. en daar zien we dat het CBS ervoor gekozen heeft de resultaten van het onderzoek dat ze doen als activator te gebruiken voor hun eigen verhaal.

De taak van de recruiter wordt veel meer het vertellen van het verhaal.

Ook bij de case politie Amsterdam (Hij heeft je nodig omdat) wordt er niet gefocust op het werk maar het effect van het werk. Je helpt de stad veiliger te maken.

Aan de hand van de meest recente ABN Amro campagne ontstaat er discussie in de zaal rondom de geloofwaardigheid van de belofte dat ze er voor je zijn, in het weekend open zijn. Waarop Joost afsluit met de quote “De waarheid schuilt niet in de feiten, maar in het mooiste verhaal.” van F. Springer.

Mijn impressie:Joost (die als je het nou over zijn verhaal hebt qua uiterlijk en doen ontzettend lijkt op Matthijs van Nieuwkerk) raakt een punt dat nog te veel partijen in recruitment volslagen vergeten. Te makkelijk afgeleid door het zoveel nieuwe sexy netwerk of tooltje vergeten we dat we een coherent verhaal moeten neerzetten.

De presentatie had wat meer focus kunnen gebruiken en een vertaling naar wat de recruiters morgen kunnen gaan doen zou denk ik zeer op zijn plaats zijn geweest. Het verhaal compenseert daar echter ruimschoots voor.

Geef een antwoord

1 Comment
  • Kees Heerschap
    says:

    Een heel interessant onderwerp waar ik meer van verwacht had. Op de een of ander wijze kwam de presentatie niet goed uit de verf. Ik miste de dynamiek en het belang van werken aan merken. Het werd in mijn beleving teveel een persoonlijk verkoopverhaal terwijl je over dit onderwerp volgens mij een hele dag kunt vol krijgen. Joost heeft een scherpe kijk op zaken en zou die visie veel meer uit moeten dragen want zijn boodschap is duidelijk Weet wie je bent als organisatie en draag dat verhaal uit en niet een mooi verkoopverhaal.