Live blog: Digitaal Werven 2010 DEEL III

Na de vorige twee sessies is de groep uiteen gegaan in groepen om een vooraf ingebrachte case te bespreken. Onder andere Deloitte en Detailresult maar ook een kleinere partij als Fit 4 Finance hebben bij de organisatie een case aangedragen. Met 6-10 man per tafel word de case besproken en mag de aandrager om tips en tricks te vragen.

Na de lunch krijgen we 4 commerciele pitches te verstouwen. Daarmee moeten we straks nog maar eens in roepen uit een om de cases van tools te voorzien.

Pitch 1: All Options
ALl Options levert beurs trading en moeten daarom een flinke trits jonge slimme traders aannemen. Het Engels van de heren is binnensmonds en zachtjes. Na de lunch valt de zaal een beetje dood. Presentatie geven is een vak merken we wel weer. Affijn de heren hebben een game ontwikkeld en gekoppeld aan een facebook campagne en een video gekoppeld. En die game die moeten we allemaal hebben zeggen ze. Het doel is om een (daar istie weer) relatie aan te gaan met de top studenten van Nederland.

De demo van de game stelt teleur. Het is niet veel meer dan een met mooie graphics gepimpte vragenlijst tegen tijd. Vragen over wat een bull market is en wat een goed rendement is zijn geselecteerd met de bestaande employees. In 7 maanden tijd hebben 900 mensen deze game gespeeld. Het is al met al niet veel meer dan een zelf selectie methodiekje onder het mom van een game. Als dit de toekomst van recruitment gaming is is de industrie al dood voor die begon.

Pitch 2: Kooaba / Paperboy
De heren van Kooaba hebben een variant op de QR code ontwikkeld. Wanneer je, in hun smartphone app, een foto neemt van print ontsluit Kooaba extra content als video’s en dergelijke. Zo hebben ze bijvoorbeeld een pagina in de Spits interactief gemaakt. Denk Layar, maar dan terwijl je aan het lezen bent.

De presentator begint met de vraag wie er in de zaal nog print adverteert. En, sorry @marcdrees, ruim 60% van de bezoekers van Digitaal Werven gebruikt nog steeds print. Print Is Not Dead! Kooaba wil print interactief maken. De tool ziet er gelikt uit en de gedachte is absoluut interessant. Maar wat kan ik er in recruitment mee? Moet ik mijn sollicitant na mijn werkenbij app, mijn shakeyourjob app ook nog een Kooaba app te laten downloaden?

Pitch 3: Quizcontrol
“Een quiz als wervings of selectie tool”. Kijk eindelijk iemand die weet wat hij verkoopt. Want stiekem was All Options ook gewoon een quizje over trading. Quizcontrol heeft een platform waar we laagdrempelig, visueel aantrekkelijke quizes te presenteren. Het betreft slechts het platform. Niet het ontwikkelen van een geldige selectiemethodiek maar slechts het ontsluiten van een speels element op je toch al druk bevolkte recruitment site.
Daarmee is ook de derde spreker vergeten te converteren naar wat de zaal heeft aan zijn tooltje.

Mijn impressie: Mobile en Gaming zijn dé trendwoorden in de blogosphere. Dus de keuzes voor de pitches zijn duidelijk. Geen van de presentatoren lijkt zich echter te hebben afgevraagd wat de zaal morgen kan met hun product. Het geeft een mooi inzicht in de gedachtegang van starters in online ondernemen, maar er zit niets tussen dat je morgen in je strategie hoeft op te nemen.

We gaan op basis van deze pitches weer terug ons groepje in om een korte presentatie van de case voor te bereiden. Ik vraag me af welk van de groepen de producten gaat gebruiken. Het laatste deel, rond een uur of 6, deel ik de presentatie en de verkozen winnaar met jullie!

Geef een antwoord