Glassdoor’s JobScope: een prachtige stap in de verkeerde richting

Logo Glassdoor Glassdoor introduceerde enkele dagen geleden JobScope;  een widget die je tijdens een vacaturezoektocht alles verteld over het bedrijf waar je een interessante vacature hebt gevonden. Alles? Nou, niet echt alles natuurlijk. Maar als het een beetje meezit wel heel erg veel.

JobScope geeft namelijk allerlei informatie over het bedrijf, de salarissen, de reviews van (voormalige) medewerkers en nog veel meer. Hoewel dit natuurlijk wel grotendeels afhankelijk is van het aantal reviews binnen Glassdoor. Maar het laat onverlet dat je als werkzoeker veel informatie kan zien als je daar behoefte aan hebt. Laat ik zelf maar eens gaan kijken.

Als ik via Glassdoor naar vacatures zoek krijg ik het volgende resultaat te zien:

Glassdoor | Zoekresultaat 

Met de kwaliteit van dit zoekresultaat is ongelofelijk veel mis, maar daar gaat het me in dit verband even niet om. Er zijn in de lijst met vacatures namelijk twee interessante dingen te zien die voor een werkzoeker natuurlijk buitengewoon waardevol zijn:

Glassdoor | Vacature uit zoekresultaat

Aan de rechterkant zie ik de waardering van het bedrijf, in dit geval dus Oracle. Deze waardering is blijkbaar gebaseerd op meer dan 100 reviews van (voormalige) Oracle medewerkers. Een wisdom of crowds cijfer waar ik dus enige relevantie aan kan toekennen gezien het volume aan reviews (in totaliteit zelfs 1.018 reviews…).

En dan is er ook nog de link onderaan de vacature, de Look inside Oracle. Als ik daar op klik krijg ik namelijk het volgende te zien:

image 

Hier krijg ik in 1 klap alle Glassdoor informatie te zien die over Oracle beschikbaar is, plus nog de nodige extra informatie. Als werkzoeker krijg ik dus vrijwel alle informatie over een bedrijf te zien die ik in eerste aanleg zou willen weten. Verdomd handig.

Nu is Oracle natuurlijk een heel fraai voorbeeld; tenslotte zijn er honderden reviews van dit grote bedrijf binnen Glassdoor beschikbaar. Maar er zijn ook talloze kleinere bedrijven waar veel minder informatie van beschikbaar is. Het is dus zeker niet zo dat Glassdoor voor alle bedrijven een zo uitgebreide set aan info te zien valt. In veel gevallen is er in het geheel geen Glassdoor informatie, of slechts gespiderde informatie beschikbaar:

image

Dit is natuurlijk zeer beperkt, naar mijn idee zou Glassdoor hier wel algemene bedrijfsinformatie kunnen bieden, zoals een URL en eventueel aanvullende informatie uit publieke bronnen. Tenslotte zijn de reviews van de site niet het centrum van de wereld.

Verder lijkt het er op dat Glassdoor zelf vacatures heeft gespiderd (of laten spiderren), waarmee ze een vertical binnen de eigen vergelijkingssite hebben gerealiseerd. Een bijzonder merkwaardige en in mijn ogen bijzonder onverstandige zet. Waarom biedt Glassdoor deze widget niet als een API aan vacaturesites? Veel interessanter; vooral omdat hiermee de bekendheid van Glassdoor als een inktvlek over alle vacaturesites zou kunnen vloeien. Daarmee is de kans op een groei van het aantal reviews ook meteen een stuk groter.

En als je naast de Glassdoor widget ook direct kan zien wie je bij dat bedrijf ‘kent’ (via LinkedIn, Facebook, Twitter, etc.) dan heb je als werkzoeker wel heel veel mogelijkheden om een goed geinformeerde keuze te maken.

Conclusie
JobScope is een interessante nieuwe ontwikkeling uit het Glassdoor lab. Alleen heeft Glassdoor ervoor gekozen om JobScope (voorlopig?) alleen binnen Glassdoor ter beschikking te stellen. Een merkwaardige keuze die niet in het voordeel van Glassdoor werkt. Zeker omdat de site hiervoor ook nog eens een vacature vertical heeft opgezet, wat natuurlijk helemaal uit den boze is als je de Glassdoor content zoveel mogelijk zou willen verspreiden.

JobScope in haar huidige implementatie is daarmee een prachtige stap in de verkeerde richting. Als ik Glassdoor was zou ik maar eens heel snel en grondig achter de oren krabben, de vertical dumpen en een API aan alle vacaturesites gaan aanbieden. Succes verzekerd!

Geef een antwoord

3 Comments
  • Koen
    says:

    Een widget die je tijdens een vacaturezoektocht meer vertelt over het bedrijf waar je een interessante vacature hebt gevonden lijkt me toch behoorlijk on topic. Maar goed, it’s your playground 🙂
    En we hebben inderdaad nog lang niet zoveel informatie als Glassdoor, work in progress!

  • Koen
    says:

    Waarom biedt Glassdoor deze widget niet als een API aan vacaturesites?

    Wellicht interessant om te vermelden dat een dergelijke API in Nederland wordt aangeboden via de [link verwijderd] API van Companyspot. Naast de huidige popup-versie is er ook een inline variant beschikbaar die direct de informatie op de vacaturesite toont.

    • Marc Drees
      says:

      De link is verwijderd om de simpele reden dat hier sprake is van onbeschaamde zelfpromotie. Gaarne on topic blijven en dan vooral bedenken dat Glassdoor oneindig meer informatie biedt. Los daarvan is het natuurlijk een stap in de goede richting om een API aan te bieden.