Hoe dom kan Monsterboard zijn?

Onderstaande twee voorbeelden zijn afkomstig van… Monsterboard. Jawel, Monsterboard stelt in de sectie Carrière-advies dat je je profiel op Hyves en Facebook moet afsluiten voor nieuwsgierige blikken van toekomstige werkgevers. Natuurlijk alleen nadat je jouw CV op Monsterboard hebt geplaatst…:

image

image

Hoe dom kan Monsterboard zijn? Voor een vacaturesite is dit wel bijzonder hypocriet en onwaarachtig. Vrij beschikbare online informatie moet onzichtbaar worden gemaakt. Maar daarmee laadt Monsterboard per direct de verdenking op zich om op deze manier de eigen CV database beter te kunnen verkopen.

Als je als belanghebbende al wilt wijzen op de eventuele risico’s van een online kruimelspoor, zorg er dan voor dat je naar de richtlijnen of adviezen van een onafhankelijke organisatie verwijst. En ga niet zelf een aantal social media tegen je in het harnas jagen. Ongelofelijk stom!

Geef een antwoord

17 Comments
  • Martijn
    says:

    Wat een onzin allemaal. Alsof je anders bent als je die sites afsluit. Mensen hebben privélevens en die staan vaak ver van hun activiteiten in het werkende leven. Recruiters die meningen baseren op zaken die ze op Social Media ontdekken moeten zich afvragen of ze bekwaam genoeg zijn om dergelijke informatie te interpreteren en beoordelen. Als sollicitant mag je blij zijn als ze je daarop afwijzen want het zegt meer over de onkunde van de organisatie dan over jou.
    Monsterboard toont hiermee een bepaalde angst en schaart zich bij de dertien in een dozijn sites. Voor de concurrentie een mooie gelegenheid om een tegenovergestelde strategie op te zetten.

    • Sander Klarenbeek
      says:

      Sorry Martijn, maa rik kan jouw gegeven mening niet geheel delen. Hoewel ik het zeker met je eens ben dat prive en zakelijk gescheiden moet zijn, bewijst de praktijk maar al te vaak dat dit niet mogelijk is. Hoeveel nemen de katers niet mee naar hun werk op maandag??

      Verder ben ik er wel van overtuigd dat datgene wat iemand prive doet een invloed heeft op zijn werk – de vraag is alleen hoe goed kan iemand daar zelf mee omgaan en hoe wil hij dit aan andere tonen. Op het moment dat iemand dat zelf niet gescheiden kan houden speelt een hyves/fb pagina daar een belangrijke rol in, die gaat namelijk alleen maar tegen je spreken in dat soort gevallen en nooit voor je!

      Dat recruiters hier actief op zijn lijkt mij logisch, maar ik denk dat goede recruiters het juiste evenwicht kunnen vinden in het gebruiken en “inzetten” van die informatie – jammer genoeg is niet iedereen een goede recruiter.

  • Hugo Stienstra
    says:

    Beste Marc,

    We realiseren ons dat we iets te snel door de bocht zijn gegaan. We hebben het enigszins aangepast en het sluit zo beter aan bij hoe wij tegen social media aankijken.
    Het lijkt me dat we het er allemaal over eens zijn dat werkzoekenden online waakzaam moeten zijn.

    Hartelijk bedankt voor je snelle reactie.

    • Marc Drees
      says:

      Dit is toch wel een mijlpaal. Een eerste officiele reactie van een medewerker van Monsterboard. En daarmee een teken dat Monsterboard sociale media eindelijk echt gaat omarmen in plaats van dit alleen te zeggen?
       
      We zijn het er inderdaad allemaal over eens dat mensen na dienen te denken over het digitale kruimelspoor dat zij achterlaten. Maar we zijn het er hopelijk ook over eens dat een partij die commercieel gewin haalt uit een deel van dat kruimelspoor zich verre dient te houden van adviezen die (op zijn zachtst gezegd) de verdenking op zich laden dat die partij haar commercieel gewin probeert veilig te stellen.
       
      Het is een goede zaak mensen te waarschuwen voor de mogelijk onvoorziene effecten van hun online exhibitionisme, ook in relatie tot hun kansen om werk te vinden. Maar het is voor een partij als Monsterboard dan aan te raden om in samenwerking met een onafhankelijke partij met deskundigheid op dit gebied een waarschuwing te uiten, in plaats van dit zelf te doen. Zo laadt je tenminste niet de verdenking van self-serving gedrag op je. Zoals in bovenstaande situatie het geval is. Waarna je vervolgens alleen nog maar aan damage control kan doen. Bijzonder dom. Het adagium think before you post is in dit verband duidelijk van toepassing.
       
      Verder zou ik als abonnee van de CV-database van Monsterboard niet blij zijn als ik een dergelijke waarschuwing lees. Voorafgaand aan een eventuele uitnodiging van een kandidaat probeer ik me een beeld van die kandidaat te vormen. Via Google en via sociale media waar die kandidaat mogelijk aanwezig is. De boodschap die Monsterboard afgeeft lees ik als recruiter als een poging mij die mogelijkheid te ontnemen en daarmee ook als een verkapte poging mij verplichte winkelnering op te leggen. Ik zou mijn Monsterboard account manager uitnodigen voor een pittig gesprek. Het is een idee om voorafgaand aan deze (onvermijdelijke) gesprekken de account managers van Monsterboard uit te leggen hoe sociale media werken voor hun klanten. En dat Monsterboard niet het centrum van de wereld is…

      • Sander Klarenbeek
        says:

        Tjonge Marc, je lijkt wel de Youp van ’t Hek van recruitment land!!
        Je plaatst een kritisch artikel en direct wordt er op gereageerd en aanpassing gedaan. Maar net als in het geval van Youp, één handreiking is nog niet afdoende of voldoende om een totaal beleid te veranderen en de “problemen” die vele nog ervaren weg te nemen.

  • dagmar
    says:

    als je niet verstandig omgaat/om kunt gaan met je Sociale Media kun je je wellicht idd beter je profiel(en) afsluiten…
    vraagje ad recruiters:
    Persson A en B gelijke cv’s echter:
    van persoon A zijn op hyves/fb sporen te vinden van iets te gezellige feestjes (alcholgebruik, etc) van persoon B vind je niet anders dan een leeg LinkedIn-profiel en een afgesloten Hyves-profiel.
    wie heeft meer vertrouwen?
     
    saluti
    Dagmar

    • Sander Klarenbeek
      says:

      Beste Dagmar,

      Om een antwoord te geven op je vraag:

      De door jouw beschreven situatie en beoordeling daarvan is afhankelijk van een aantal niet onbelangrijke zaken.
      Zo vind ik het belangrijk te weten voor welke functie iemand komt! Gaat het om een intern gericht functie of een extern gerichte functie. Persoonlijk vind ik dit meespelen in de overweging in jouw voorbeeld.

      Het voordeel van persoon A is dat je weet wat voor iemand je binnen haalt (!), mocht hij om wat voor reden dan ook aangesproken moeten worden op zijn gedrag, dan heb je al extra achtergrond informatie die een mogelijk plaatje wat completer kan maken.

      Het niet hebben van informatie van persoon B zou je een voordeel kunnen noemen, maar zou ook een groter nadeel kunnen zijn dan het binnehalen van persoon A. Misschien heeft persoon B wel een crimineel verleden, en beseft hij maar al te goed dat hij het hele “sociale media”  gedoe ver achter zich moet laten om te trachten een baan te krijgen.

      Vertrouwen krijg je dus niet (alleen) met het bezoeken van een social media pagina, maar een matig gesprek met een hoog “onderbuik” gevoel en een hyves/fb pagina met dubieuze foto’s  kunnen wel een doorslaggevende rol gaan spelen in een beslissing die genomen moet worden.

      Ik zou voorstellen om eens heel goed naar een paar referenties te gaan kijken.

  • Ivo
    says:

    Erg dom inderdaad. In plaats van afgeven op andere media (Hyves / Facebook) zouden ze zich beter op zichzelf kunnen richten en hun ‘strengths’ duidelijk maken aan het grote publiek.
    Bijzonder kinderachtig ook om de concurrentie (wat dat zijn het) zwart te maken.

  • Marc Drees
    says:

    Een gevalletje van bijzondere onnadenkendheid van Monsterboard. Die ze dankzij de Twitter shitstorm ook zo snel mogelijk hebben proberen aan te passen. Onder het motto “Wij omarmen sociale media”. Ja, ja…
    De tekst is nu als volgt aangepast (voorbeeld is voor Hyves):
    Hoe vervelend het misschien ook is, veel recruiters gebruiken Hyves en Facebook om tijdens het sollicitatieproces door je privé-leven te snuffelen. Wees je daarvan bewust en houd er rekening mee wat je online plaatst.
    Wil je helemaal niet dat een recruiter op je profiel rondkijkt? Volg dan onderstaande stappen op en weer je potentiële toekomstige werkgever van je Hyves-profiel
    Wat volgt is een bijzonder gedetailleerde how-to. Die natuurlijk niet is aangepast en waarmee Monsterboard onverkort dezelfde verdenking op zich blijft laden…
     
    In plaats van sociale media te omarmen zou Monsterboard eerst eens de eigen positie ten opzichte van diezelfde sociale media in het juiste perspectief moeten plaatsen. En zich vervolgens heel ver van dit soort stompzinnige acties houden. Een tekst kan je veranderen, een intentie niet. En die intentie is volstrekt fout!

  • rosa
    says:

    Ik ben het niet helemaal met jullie eens. Ik denk dat veel mensen zijn die zich niet realiseren dat heel Nederland en dus ook recruiters,  kan meekijken met wat je allemaal krabbelt en kwekt etc. En dat dat niet altijd bevorderlijk kan zijn voor je loopbaan.

    Ik begrijp dat jullie als recruiters het liefst alles willen kunnen zien wat mensen online doen, maar betekent dat dan ook dat jullie denken dat mensen die hun profielen op Hyves of Facebook alleen zichtbaar maken voor hun vrienden, ‘iets te verbergen hebben’  of ‘niet op zoek zijn naar een baan’?
    Dat is toch te erg? Recruiters hoeven niet te zien wat ik bespreek met mijn vrienden en ook mijn vakantiefoto’s niet te bekijken.

    En ik heb dat zelf bedacht, maar er zijn zat mensen die dat niet zelf bedenken. En als je op Monsterboard je CV achterlaat (niet anoniem, snap dat dat ook jullie voorkeur heeft) kun je erop wachten dat recruiters die je vinden, naar je gaan zoeken.

    Dan is het fijn dat Monsterboard je daar op wijst, hoewel de manier waarop (‘… heel vervelend…’) ze dat doen wellicht niet aardig overkomt….

    • Marc Drees
      says:

      Ik ben geen recruiter.
       
      Monsterboard laadt op deze manier de verdenking op zich dat ze Facebook en Hyves profielen onzichtbaar proberen te maken ten faveure van de eigen CV-database. Oftewel een bericht ingegeven door financieel gewin; niet vanwege een oprechte zorg voor de rondneuzende recruiter. Zeer, zeer dom van Monsterboard.