Paper.li monniken schijten mijn tijdslijn vol

Logotype paper.li Het lijkt een epidemie te worden; de Twitter krant. Ondertussen is mijn Twitter tijdslijn al behoorlijk vervuild met dit soort ‘kranten’ waar een vermelding naar een RecruitmentMatters artikel is opgenomen. Mijn eerste vraag is: waarom maken mensen dit soort mashups? En nog belangrijker: waarom delen ze die mashup vervolgens met de godganse wereld? Wie zit hier op te wachten? En hoeveel leeslijstjes kan een mens eigenlijk verstouwen?

De laatste rage lijkt de paper.li Twitterkrant te zijn:

paper.li organizes links shared on Twitter into an easy to read newspaper-style format. Newspapers can be created for any Twitter user, list or #tag.

De eenvoud van het opzetten van zo’n Twitter krantje is natuurlijk heel fraai. In een handomdraai heeft zelfs de grootste technofoob een eigen paper.li variant in elkaar geknutseld. Maar waarom? En vooral: waarom niet gewoon voor jezelf bewaren in plaats van het de wereld in te slingeren?

Naast de volstrekt stompzinnige location based tweets is de paper.li tweet een tweede bron van snel groeiende irritatie aan het worden. Twitter is op deze manier allang geen information discovery tool meer maar een steeds grotere rondpomper van identieke informatie. Zoveel “kopiewoede” laat oorspronkelijke content volstrekt ondersneeuwen. Het wordt hoog tijd voor een PageRank voor personen. Zodat ik al die krankzinnig kopierende monniken kan elimineren. Ik kan bijna niet wachten…

Geef een antwoord

5 Comments