Knijp eens in mijn stressbal

Afgelopen vrijdag was ik in het gezellige Utrecht, voor het Careerevent. Een leuke tegenhanger van de Nationale Carrière Beurs die ook weer over een aantal weken zal los barsten.

Voor de mensen die mij volgen op Twitter, hebben jullie al een foto verslag kunnen volgen van mijn rondje op de beursvloer. Het was een redelijk kleinschalige beurs, waardoor het erg druk leek. Ik kom zelf nu ruim 15 jaar op carrière beursen en het valt toch weer op dat de gemiddelde standhouder weinig doet om echt op te vallen. De pennen, stressballen en iPads vlogen om je oren. Je hoefde maar een adres in te vullen en je maakte direct kans om een iPad te winnen. De iPad is de nieuwe iPod. Waarin Cap Gemini eigenlijk de meest originele verloting deed, degene die de meest originele tweet stuurde maakte kans op het nieuwe vonkel apparaatje van Apple.

Zoals elke beurs was de bemanning van de stands ook weer standaard. De techneut, die dan wat moois kon vertellen over de (IT) techniek, Sylvia de secretaresse, de blonde dolly van de afdeling verkoop en de slick recruiter.

Er waren ook een aantal organisaties die groots hadden uitgepakt. Persoonlijk vond ik de stand van Essent erg mooi. Goede bemanning en een leuke mix aan mensen. Jong, oud, trainees, managers en recruiters. In ieder geval beter dan de stand van NUON, waar een dame stond die eruit zag alsof zij zich in het donker had aangekleed. Het zal wel modieus zijn geweest wat ze aan had, daar heb ik natuurlijk geen verstand van.

De stand waar je ook niet omheen kon was die van de Lidl. De Duitse groot grutter, stond er met een stand die ik zelf niet representatief vond voor hun organisatie. Foto’s van wild aantrekkelijke vrouwen die een spannende functie hadden bij dit winkelwagen walhalla. Als ik aan Lidl denk, denk ik vooral aan vlezige huisvrouwen in trainingspakken. Aan de andere kant ze hadden in ieder geval moeite ingestoken.

Dat kon je van Google en Atos niet zeggen. Toch twee bedrijven van aanzien, die op de beurs stonden met een stand, die ik zelf niet representatief vind voor hun organisatie.  Kom dan gewoon niet, is mijn mening.

Wat mij het meest verbaasde waren niet de standhouders, maar de bezoekers. Het lijkt mij dat als je student bent, of werkzoekende en je gaat ergens heen om je nieuwe werkgever te ontmoeten, dat je dan aandacht besteed aan je voorkomen. Meisjes die in afgeragde spijkerbroeken liepen met van die Australische schapen sloffen om hun voeten heen. Ik vond het geen gezicht.

In mijn tijd was dat anders. Op de beurs werd mij helaas duidelijk gemaakt dat ik oud begin te worden. Toen een lief klein recruiterinnetje aan mij vroeg waar ik ooit begonnen was en ik zei : ASB uitzendbureau en zij daar nog nooit van gehoord had  

Voor mijn recruiterinnetje

@martijnrecruit

Geef een antwoord

7 Comments
  • Patrick
    says:

    @martijn/@baukelien; hoewel ik weinig direct werving doe; ik vind dat kandidaten WEL (wat meer) moeite moeten doen om zich aan te passen aan het bedrijf in kwestie. Een (goedlopend) bedrijf heeft een specifieke strategie, cultuur en gebruiken; als kandidaat moet je daar bij willen horen.
    in het verlengde daarvan: je online imago moet inderdaad ook representatief zijn (avatars, vanityURLs, copy, huisstijl, etc); Google jezelf eens, check of je zelf in bezit bent van jeLI, Hyves, Facebook, Twitter, Slideshare, etc account.
    BTW: over smaakt valt te twisten; maar ik zie wel wat in Martijns avatar en stijl-keuze; het is iig een eigen en herkenbare stijl; en hij maakt hier duidelijke keuzes mee.

  • Baukelien van Minnen
    says:

    @martijn
    Maar doen de generaties na ons (nou klink ik echt oud…) niet precies hetzelfde. Zij willen alleen werken voor werkgevers die hun outfit en hun manier van leven respecteren….. Dus niet aanpassen aan de cultuur van het bedrijf maar ieder “zijn ding” laten doen…? Sounds familiar?

  • Martijn
    says:

    @baukelien

    Uiteraard zijn er wat verschillen. Ten eerste ik heb al een baan, dus hoef mij zeker niet op de arbeidsmarkt te profileren. Ik begrijp uit jouw verwijzing naar clowns en sixpacks dat jij mijn profilering op twitter bedoelt.

    Inderdaad kies ik ervoor om op twitter een wat andere uitstraling te kiezen. Daarnaast om ook voor iets te kiezen wat dicht bij mij staat een sixpack en een clown beide zaken waar ik voor sta. Ik denk dat mijn ongenuanceerde uitspraken eerder een potentiele opdarchtgever tegen het borst zouden stuiten dan een foto van clown Bassie.

    Ik heb echter voor mij zelf besloten om alleen voor opdrachtgevers te werken die mijn humor en manier van werken kunnen waarderen.

    Een ava zegt veel over mensen. Kijkend naar die van Marc. Een kaal beest, die uit zijn muil stinkt en  uit de pre historie komt…100% match met Marc zijn ava van een Dinosaurus.

  • Baukelien van Minnen
    says:

    @Martijn
    Maar als sociale netwerken hetzelfde werken als de “echte wereld”, betekent dat dan ook dat je met je avatar rekening moet houden met  eventuele (toekomstige) werkgevers, kandidaten of opdrachtgevers? En dus aandacht besteedt aan je voorkomen? Of kan je daar wel gewoon met sixpacks om je middel poseren, of als Clown….?;-)

    note: jouw avatar is al tijden representatief moet ik hierbij opmerken, maar wel benieuwd naar je mening…

    • Marc Drees
      says:

      Ja, ook met je avatar zal je rekening moeten houden met eventueel toekomstige werkgevers/opdrachtgevers en kandidaten. En helaas heeft Martijn dat nog altijd niet begrepen; want zijn hoofd (al dan niet op sterk water) past niet in zo’n klein vakje. Als mister sixpack was hij natuurlijk wel zeer geloofwaardig en ook zeer representatief.
       
      Een avatar dient net als alle andere onderdelen van social media verkeer authentiek te zijn. En een essentie van jou weer te geven, of nog liever de essentie. Martijn heeft daar recent nog een zeer gevoelig stukje (met gevoelig veel spelfouten) over geschreven. Over essentie wel te verstaan. In een nogal opzichtige poging om nog meer stemmers voor zijn nominatie bij RIDE over de streep te trekken…

  • Gideon de Haan
    says:

    Dag Martijn,
    Treffend stuk. Ik was op donderdag op de beurs om twee workshops te geven over stress en gedrag. Ik ben iedere keer weer verbaasd over de performance en gedrag van de bezoekers en in mindere mate ook over dat van standhouders.
    Mensen lijken zich er soms zo weinig van bewust wat ze oproepen aan gedrag met hun eigen gedrag en performance (ook gedrag eigenlijk).
    Straal iets wie of wat je bent en je trekt de mensen aan die je zoekt, heb ik altijd geleerd. Wellicht leuk idee om in januari naast stress en gedrag deze gezamenlijke observaties om te zetten in een workshop.
    Hoor het wel.
    Met vriendelijke groet,
    Gideon de Haan MSR
    mobiel 0654726746