Content.nl is dood, lang leve Unique.nl? Niet echt…

Logo en logotype Unique Jawel, de fusie van Content en Unique is weer een stap verder. Blijkbaar is nu ook de vernieuwde site live, want ik kreeg een persbericht met als titel: Uitzendbureaus Unique en Content verenigd op nieuw unique.nl. Kijk aan! En verrassend genoeg is Endre Davids (Manager e-marketing van Unique) heel enthousiast over de vernieuwde site. Dat had ik nou niet verwacht… Zorgwekkender is de uitspraak van Davids over de nieuwe site van unique.nl:

Voor de nieuwe site hebben we ‘best of both worlds’ als uitgangspunt genomen.

Oei… gezien de ervaringen met de sites van zowel Content (mooi maar onbruikbaar) als Unique (saai, maar redelijk) is het de vraag of deze samensmelting niet tot een monster van Frankenstein heeft geleid. Dat moet maar eens snel onderzocht worden.

De homepage
En dit is dan de nieuwe vacaturesite van Unique(/Content):

Unique | Homepage 

De witte stijl van Unique heeft duidelijk gezegevierd en dat is op zich zeker een goede keus. Ik zie overigens niets van Content terug in deze homepage, of het moet in de persoonstyperingen in de brandbox zijn. Die geen enkele functie hebben, behalve dat je dezelfde persoon in drie verschillende emotietoestanden ziet. Volstrekt onzinnig en blijkbaar toegevoegd om de Content broeders en zusters tevreden te stellen. En je kan je helemaal suf klikken, want naast de Postmaterialisten heb je ook nog de Postmoderne hedonisten, de Gemaksgeorienteerden en nog veel, veel meer…

Opvallend is verder dat voor veel tekstuele content voor een wel zeer lichtgrijze letter is gekozen. Deze site zou zeker niet zonder kleerscheuren door een accessibility test heenkomen… Verder wordt de site in mijn trouwe Flock browser zo hier en daar door elkaar gehusseld.

De opbouw op de homepage onnodig druk, met veel te veel onderdelen. En een gruwelijke blunder; de kleurstelling van de kopjes Top werkgevers en Jouw mening! is identiek aan de global navigation hyperlinks. Maar die kopjes zijn geen hyperlinks… Welke oetlul van een designer heeft dit nou weer bedacht? En heeft niemand binnen Unique (of Content) dit gezien? Gierende knoeiers…

Ook leuk; de poll aan de rechterzijde heeft standaard een antwoord actief. Ik ben toch zo benieuwd wat de uitslag van de poll gaat worden…

Het zoekresultaat
Bedroefd door zoveel mankementen druk ik maar snel op de knop Zoeken, om vervolgens van de regen in de drup terecht te komen:

Unique | Zoekresultaat

Mijn god! De eerste vacature zie ik als werkzoeker pas nadat mijn oog allerlei niet ter zake doende zooi heeft moeten verwerken. En de tweede vacature zie ik niet eens volledig. En dit is toch echt een pagina met zoekresultaten… Tja, dit is niet bepaald een verbetering ten opzichte van de vorige versie van de site.

Overigens is de wijze waarop een vacature wordt weergegeven wel heel zinvol. Een aantal belangrijke criteria (locatie, uren, salaris en opleidingsniveau) staan direct onder de functienaam weergegeven, helaas weer in dat belachelijk lichte grijze lettertype. En daaronder eerste informatie, helaas niet aangepast op de beperkte ruimte En daaronder een aantal hyperlinks (Lees meer, Opslaan en Solliciteren). Dit is een fraaie manier om feitelijke en tekstuele informatie met calls to action te combineren en een aanrader voor veel andere partijen.

Daarnaast biedt Unique ook een andere weergavemogelijkheid van het zoekresultaat; in een lijstscherm. Helaas is deze weergave zeer slecht doordacht waardoor veel te weinig relevante informatie aan de werkzoeker wordt getoond. Om nog maar te zwijgen van een idioot icoon waarvan je denkt dat je hiermee meer informatie over een vacature krijgt terwijl je hiermee de vacature opslaat…

De faceted search is verhuisd naar de zijkant van het scherm; een grote verbetering met de vorige versie van de Unique site. Helaas is hier een techneut weer te ver doorgeschoten; in bovenstaand schermvoorbeeld is voor de facet Regio’s de hyperlink toon alle facetten aanwezig (in plaats van toon alle regio’s). Tja, en alle werkzoekers weten natuurlijk meteen wat een facet is… Verder sluit een keuze voor een regio (provincie) meteen een keuze voor enige andere provincie uit. Terwijl het toch echt prettig is om meer dan 1 keuze te maken. Als werkzoeker van vlees en bloed wel te verstaan, niet als ontwerper…

De vacature
Unique is gek op het verspillen van verticale real estate. Zoveel is wel duidelijk als ik naar de vacaturetekst kijk:

Unique| Vacaturetekst

Gigantische koppen met grote tussenruimtes, en een paar regels tekst voor de inhoud. Het ziet er echt volstrekt belachelijk uit. En waar in het zoekresultaat de kerngegevens van de vacature nog bovenaan stonden zijn deze nu helemaal onderaan geplaatst; waardoor je ze niet eens direct ziet. Hoe is het mogelijk?

Ook jammer, hoewel deze vacature vast is ‘verbonden’ met een intercedent(e) wordt de vestiging noch de betreffende intercedent(e) genoemd. Geen contactmogelijkheden… Wat een gemiste kans!

De online sollicitatie

Ook het sollicitatieformulier is bepaald geen sinecure, hoewel het aantal verplichte velden beperkt is. Maar waarschuwt het formulier vervaarlijk:

Om dit formulier zo overzichtelijk mogelijk te houden, zijn slechts een beperkt aantal velden verplicht. Uiteraard is het wel zo dat hoe meer je invult, hoe beter de consultant de reactie in behandeling kan nemen.

Tja, op deze manier kan je net zo goed overal sterretjes bijzetten…:

Unique | Sollicitatieformulier

 

En om te lachen, klik eens op de hyperlink privacy statement… Allereerst wordt automatisch (!) de radiobutton actief dat ik akkoord ga met dat privacy statement. Verder verschijnt er dan deze pop-up in beeld:

Unique | Privacy statement

Mag het ook een onsje meer zijn? Lang leve juristen; en daar heeft Unique er blijkbaar teveel van. Volstrekt onleesbaar, in het geheel niet gericht op werkzoekers, en veel te lang.

Als ik uiteindelijk heb gesolliciteeerd krijg ik overigens dit te zien:

Unique | Bedankt

He, gelukkig. Er wordt spoedig contact met me opgenomen…. Dat geeft me een hoop zekerheid en vertrouwen.

De automatische e-mail response
Ja, ik kreeg ook nog een e-mail van Unique. Hoewel het nauwelijks enige naam mag hebben:

Unique | E-mail

Ongelogen, dit is alles. Hier zijn geen woorden voor; hier past slechts droevige stilte gezien het ongekende aantal fouten wat

Conclusie
Unique heeft een nieuwe site gelanceerd ter gelegenheid van het feit dat Content en Unique zijn samengegaan. Ondanks de lange aanloop is de site een abjecte teleurstelling. Ik ben van het bezoek aan deze site bijzonder droevig geworden. En verlang, merkwaardig genoeg, terug naar Content.nl en Unique.nl.

Geef een antwoord

1 Comment
  • Endre Davids
    says:

    Beste Marc,
    dank voor je kritische blik. We nemen je opmerkingen zeker mee in de doorlopende optimalisatie van de site.
    met vriendelijke groet,
    Endre Davids