Adecco doet alles / niets met sociale media

Logotype Adecco Een kleine twee maanden geleden gaf Ed Blust (marketing manager Adecco Noord-Amerika) tijdens de Adecco Investor Days een presentatie met een onvervalste kiss of death voor vacaturesites:

Reduce the overall sourcing spend by capitalising on organic channels, reducing reliance on paid job boards, re-engaging associates and innovating with new web and mobile channels

Maar het lijkt er op dat niet iedereen in Adecco deze mening deelt. Want minder dan een maand geleden zei Peter Searle (de baas van UK en Ierland) het volgende:

The worry I have as we move forward is that social media, RPOs and managed service providers are all moving the recruitment process away from human beings

Dit is natuurlijk een merkwaardige opmerking, maar nog merkwaardiger is dat Adecco zichzelf tegenspreekt.

Want waar zij eerst haar investeerders verteld dat social media de way forward is, komt de opmerking van Searle over als een 180 graden draai. Heeft Patrick de Maeseneire geen regie over zijn senior managers of is hier sprake van een dommigheid van de grootste uitzender in de wereld? Ik weet niets over het eerste maar het zou me niets verbazen als het om het laatste gaat.

Volgens onderstaande quote lijkt Searle vooral een sociobeet die sociale media niet begrijpt en denkt dat recruitment uitsluitend in een face to face situatie kan worden gedaan:

as recruiters we know a lot of recruitment is about gut feeling and relationships”.

Hoewel persoonlijke gesprekken natuurlijk een belangrijke component (kunnen) vormen is het suggereren dat sociale media het recruitment proces minder menselijk maakt nogal merkwaardig. En eentje waar Adecco’s concurrenten zich heel blij maken. Toch maar even checken hoe de performance van Adecco UK is geweest in de afgelopen tijd…

Geef een antwoord