Facebook en Google zijn hoerenkasten

Verwarring De afgelopen twee dagen heb ik Forrester’s Marketing & Strategy Forum EMEA 2010 event bijgewoond. En dat zijn twee waardevolle dagen geweest, ook al blijft marketing voor mij nog altijd de schaamlap voor slechte produkten en diensten. En jawel, ik weet dat een goed produkt of een goede service zich nog steeds niet vanzelf verkoopt. Hoewel, social media zal hier ongetwijfeld wel een zetje in de goede richting aan kunnen gaan geven.

Maar ook de bedrijven met de grote marketingbudgetten; massaal aanwezig op dit event, gaan zich dankzij Forrester steeds meer ‘sociale’ vaardigheden eigen maken. Gelukkig zullen grote bedrijven zich daadwerkelijk klantvriendelijk moeten opstellen en het niet alleen roepen. Dat zorgt ongetwijfeld alsnog voor betere produkten en diensten.

Maar dat laat onverlet dat ik donderdag compleet geschokt een presentatie van de commercieel directeur van Facebook UK heb aangehoord. Een zeer onderhoudende spreker, maar ik zou hem geen 10 seconden alleen laten met 1 van mijn dochters. Wat overigens niets zegt over het ongekende vertrouwen dat ik heb in het onderscheidingsvermogen van mijn dochters….

Maar ik dwaal af. Hij sprak vanzelfsprekend over het ongekende succes van Facebook, maar begon al snel een commerciele pitch de fantastische targeting mogelijkheden van Facebook te promoten. En de wijze waarop Facebook advertenties niet als advertenties liet zien, maar als content die goed paste in de rest van de beleving van de site.

Al luisterend merkte ik dat mijn pen zinnen op papier begon te vormen (ik was een van de weinige aanwezigen zonder iPad als notitieblok…). En dit zijn zomaar twee zinnen die ik noteerde:

  • Facebook is een hoerenkast vermomd als sociaal netwerk
  • Google is een hoerenkast vermomd als een search engine (die social wil worden)

En deze twee hoerenkasten vangen dankzij hun vermommingen zo ongekend veel data van hun bezoekers dat het ronduit angstaanjagend is. Geen nieuws natuurlijk, maar wel goed om zo af en toe zeer bewust bij stil te staan. Want in de zwarte boekjes van deze twee hoerenmadammen staat waarschijnlijk meer informatie over personen dan de NSA ooit kan verzamelen. Tenzij Facebook en Google natuurlijk al een deal met de NSA hebben…

Geef een antwoord