Monster UK wenst reclamebureaus dood

grafzerk Monster UK heeft deze maand de jacht geopend op reclamebureaus. De echte reden is ongetwijfeld een (sterk) achterblijvende omzet, maar Monster UK doet het voorkomen alsof het om een betere communicatie met de klanten van die reclamebureaus gaat.

Monster UK heeft hierbij echter een enorme blunder begaan. Ze heeft deze tactiek uitgelegd in een e-mail die vervolgens naar welwillende reclamebureaus is gestuurd. Oeps! En vervolgens heeft zo’n welwillend reclamebureau deze e-mail naar RecruitmentMatters gestuurd. Nogmaals oeps… En die e-mail laat niets aan de verbeelding over. Driewerf oeps!

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen:

In short, we have begun to cut adrift several agencies that have shown little interest in working with us over the past 12 months – ones that have either precluded us from speaking to their clients, or ones that have simply chosen to divert all of their clients’ budgets elsewhere. It seems a complete waste of everyone’s time to continue trying to work with said agencies as we can simplify the whole process by just contacting their clients direct, effectively cutting the Agency out of the loop.

Serieus, dit staat in een e-mail die Monster UK heeft verzonden! De vacaturesite vindt het blijkbaar volstrekt normaal om klanten van reclamebureaus te gaan benaderen als die reclamebureaus het afgelopen jaar geen omzet richting Monster hebben gebracht of Monster geen toestemming hebben gegeven om met hun klanten te praten.

Dat maakt Monster nog iets duidelijker in onderstaande alinea:

With a direct sales force of nearly 200 people, Monster feel that “going direct” to the huge number of untouched clients is a far better use of our people’s skill-sets and training. No-one is able to impart the Monster message better than Monster people, so if Ad Agencies persist in blocking us, we will simply target and contact these agency clients directly and deal with them that way.

Met andere woorden; fuck de reclamebureaus. Wij (Monster) kunnen het beter, dus wilt u alstublieft omvallen en doodgaan? Dan kunnen wij tenminste onze targets halen…

Maar in de bekende carrot and stick methode is er ook nog een uitweg:

Clearly, [naam reclamebureau] are not in this category, but what it will mean is that we will be looking to offer “Premium Agency” status to certain agencies, one of which we’d like to be [naam reclamebureau] . By attaining Premium Agency status, it will mean that we can offer a host of extra benefits, such as  larger discount levels, larger commission rates, larger rebate cheques and greater potential for the selected Agencies to be rewarded for becoming closer partners with Monster. It will also mean that [naam reclamebureau] clients will not, normally, be contacted directly but via the Monster Agency Rep meaning [naam reclamebureau] retain a firm handle on everything that is pitched to the client.

nadruk door auteur

Ja, ja. Monster biedt het welwillende reclamebureau een gouden kooi… Voor zolang het duurt natuurlijk. Want er is geen enkele reden waarom Monster niet op enig moment zou besluiten dat ook deze Premium Agencies onvoldoende rendement opleveren. Om vervolgens de volgende ronde aan kaalslag te introduceren…

Overigens moeten die welwillende reclamebureaus wel snel reageren:

Obviously, there will only be a limited number of these Premium Agencies, so the sooner we could get together to discuss the implementation of the concept would be better

Dit zijn onvervalste mafiapraktijken. We offer you protection. But if you don’t buy our protection your business will go up in flames. Of zoiets…

Nu bestaat het fenomeen bureaukorting in Nederland niet of nauwelijks meer, maar ik vraag me af hoe dat in andere Europese landen is. Want het zou me niets verbazen als deze tactiek van verschroeide aarde ook in andere landen door Monster wordt ingezet.

Geef een antwoord

3 Comments
  • robert
    says:

    Het is misschien niet heel netjes om zo te communiceren, maar Monster heeft wel een punt immers.
    Een extra schakel als een bureau zorgt voor extra ruis met de toevoeging van een extra mening en wellicht kan het bureau niet de wensen en behoeften van een klant goed vertalen naar bennefits die monster biedt. 
    Een AM van monster zou meer kennis en dus plijsters op de wonden van een bedrijf kunnen plakken dan een gemiddeld bureau.
    Als bureaus de communicatie lijnen verstoren of vertragen (wat links of rechts om altijd gebeurd) dan is het voor Monster natuurlijk zaak de klanten zelf te benaderen en een betere propositie neer te leggen
     
    Neemt niet weg dat het wel een zeer aparte mail en wijze van communiceren is..

    • Marc Drees
      says:

      Als Monster UK direct wil gaan staat niets ze in de weg. Maar om reclamebureaus te bedreigen is een wel zeer onfatsoenlijke manier van communiceren. Nog los van het feit of Monster beter in staat is om een bedrijf op het gebied van online recruitment te adviseren. Ik zou daar niet zomaar vanuit gaan. Tenslotte zijn ze zelf partij en daarmee partijdig. Account managers op een bonusregime zullen zeker geen concurrent adviseren…