Wat zijn redenen van VNU Media om de toegang tot de CV database te ontzeggen?

qa Zoals bekend heeft VNU Media de toegang tot de CV database ontzegt aan zowel Findwell (ondertussen opgegaan in SearchN) en Netwerven met als movitvatie het oneigenlijk gebruik maken van die CV database op basis van de leveringsvoorwaarden. Tijdens een ontmoeting met Quintin Schevernels (COO VNU Media) heb ik hem natuurlijk naar deze situatie gevraagd. Hij gaf mij toen aan dat Findwell haar klanten direct toegang gaf tot de CV database van VNU Media en stelde zelfs dat Findwell dit expliciet op haar website vermeldde.

Vanochtend sprak ik met Thomas Waldman (oprichter Findwell en tegenwoordig directeur bij SearchN) die aangaf dat Findwell nooit klanten direct toegang heeft gegeven tot de CV database van VNU Media en dat Findwell ook nooit een dergelijke mogelijkheid op haar website had vermeld.

Wat wederom de vraag oproept waarom VNU Media heeft besloten om het contract met Findwell te ontbinden. Findwell (en Netwerven) deed niets anders dan een groot deel van de W&S en uitzend community doen; het zoeken van geschikte kandidaten voor opdrachtgevers. Aangezien de leveringsvoorwaarden van VNU Media een dergelijke willekeur toelaten heeft deze stap potentieel verstrekkende gevolgen voor werving- en selectiebureaus, uitzenders en zelfs bedrijven die voor zichzelf direct werven.

VNU Media laadt steeds sterker de schijn op zich dat zij selectief, met oneigenlijke argumenten, bepaalde partijen uitsluit van haar dienstverlening. In dit verband is de keuze om zelf sourcing diensten op de eigen CV database aan te gaan bieden een wel zeer ongelukkige.

In deze tijd van social media is transparantie niet een behoefte; maar een onvermijdelijkheid. Uiteindelijk zal duidelijk worden waarom VNU Media deze twee bedrijven heeft uitgesloten van haar CV database. En als blijkt dat ze hierbij oneigenlijke argumenten heeft gebruikt dan zal de schade aan het merk van VNU alleen maar groter zijn. Vermijdbare schade; zoveel is in mijn optiek zeker. Maar dan is het verstandig om open een eerlijk duidelijk te maken waarom deze twee partijen zijn uitgesloten terwijl partijen met een vergelijkbare dienst in hun portfolio hiervan (voorlopig) zijn gevrijwaard. Want op dit moment is hiervan nog geen sprake geweest.

Geef een antwoord

7 Comments
  • Dirk Goossens
    says:

    transparantie niet een behoefte; maar een onvermijdelijkheid

    Dat zeg jij heel mooi voor een Marc. De zin laat zien dat je niet blind achter social media goeroes hoeft aan te rennen. Maar je kunt je er maar beter wel op kunt voorbereiden dat iedereen je was van dichtbij kan inspecteren. Ook als die niet buiten hangt.

  • Gijs Bos
    says:

    Lijkt me een typisch gevalletje van “het woord van Quintin tegen het woord van Thomas”. Ik zie in tegenstelling to Marc a priori geen reden om het ene woord zwaarder te laten wegen dan het andere.

    • Marc Drees
      says:

      Ik ben bang dat je net iets te ver weg bent om dat goed te kunnen beoordelen.
      En het is ook heel simpel te fact checken; alleen al door de content van de (overigens niet langer toegankelijke Linkwell) site te beoordelen. Thomas kennende zal hij er evenmin problemen mee hebben als ik zijn klanten vraag of ze ooit via een account van Findwell op de CV database van Nationale Vacaturebank hebben ingelogd om kandidaten te zoeken.
       
      Met andere woorden; ga van je wereldreis genieten!

      • Gijs Bos
        says:

        @Marc
        Ik heb geen inhoudelijke mening over de zaak, want ik heb de benodigde feiten niet op een rijtje (copie van de linkwell site, statements van klanten etc.). Jij doet dat wel, heb je al eens eerder gedaan en toen moest je ook je woorden (gedeeltelijk) “opeten”.
        Ik weet dat je jezelf als blogger ziet en dat je daarmee slechts “selectief feitenonderzoek” hoeft te doen. Echter, als je op internet  zulke zware aantijgingen maakt over iemand dan zou het je meer dan sieren als eerst de feiten helemaal op orde hebt.
        Dus niet piepen: met de feiten op tafel (anonieme statements mogen ook) of zwijgen.

        • Marc Drees
          says:

          De ‘zware’ aantijgingen hoef ik niet op te eten. Het is helaas wel zo dat achter mijn rug om wordt beweerd dat de uitspraken zoals door Schevernels aan mij gedaan; door mij verkeerd zijn weergegeven in bovenstaand artikel. Een lafhartige poging om de angel uit deze situatie te halen.

          Door Thomas Waldman is al aan mij aangegeven dat ik zowel de content van hun oude website kan krijgen als contact met hun klanten kan opnemen. Wat ik ook zeker zal doen als de door mij weergegeven feiten door VNU publiekelijk in twijfel worden getrokken. Waarmee VNU direct mijn integriteit in twijfel dient te trekken; een actie die ondertussen wel in het schemerduister is gedaan.

          Maak je geen illusie; Schevernels heeft onverkort aan mij aangegeven dat Findwell haar klanten direct toegang gaf tot de database van Nationale Vacaturebank via het Findwell account. Daar zat geen woord Spaans bij, en ik heb het niet verkeerd begrepen of verkeerd weergegeven. Ik beschouw het dan ook als uitermate kwetsend dat hij zijn uitspraak ongedaan probeert te maken door mij af te spiegelen als een leugenaar. Een misselijkmakende en bijzonder lage actie.

          Zoals bekend mag worden verondersteld geef ik onverkort een fout toe als ik in een artikel een onjuiste of onvolledige weergave van de feiten heb gedaan. Mocht blijken dat Findwell dit wel op haar website heeft gezet of dat klanten via het Findwell account toegang hebben gehad tot de database van Nationale Vacaturebank dan zal ik direct een rectificatie plaatsen.
          Gezien de wijze waarop VNU Media tot op dit moment met bovenstaand artikel is omgegaan, zie ik echter een bewijs van de juistheid van de door mij gepresenteerde feiten. En het bewijs dat VNU Media de kracht van sociale media nog altijd schromelijk onderschat.

          Zoals gezegd; deze soap is nog niet voorbij. Althans niet totdat VNU Media eerlijk en publiekelijk toegeeft dat zij een fout heeft gemaakt en betrokken bedrijven schadeloos stelt. En tegelijkertijd haar leveringsvoorwaarden zodanig aanpast dat willekeur niet langer deel uitmaakt van de condities waaronder een bedrijf de toegang tot de CV database kan worden ontzegd. Want dat is wat er nu zonder twijfel aan de hand is.

          • Gijs Bos
            says:

            @Marc: ik begrijp je frustratie. Tegelijkertijd zeggen wel meer mensen slechte dingen over je.
            Je schrijft dat “dit niet voorbij is tot…” voor welke datum verwacht je een reactie van VNU? Anders gezegd, wanneer ga je de feiten checken bij Linkwell en haar klanten ?
            Persoonlijk acht ik de kans redelijk klein dat VNU het toeggeeft (ook al zou het zo zijn). De kans hierop was groter geweest indien je in een keer met alles op de proppen was gekomen.
            Los van dit alles: ik ken Thomas en Quintin allebei een klein beetje en het lijken me beide eerlijke mensen.  Zoals wel vaker in dit soort gevallen lijkt me dat hier geen kwaad in het spel is en dat er “ruis op de lijn” is tussen VNU-Linkwell-3e partijen. Als ik VNU was zou ik onder 4 ogen met Linkwell om de tafel gaan zitten en het verhaal uitpraten.