VNU Media is het spoor officieel bijster

Logotype VNU Media VNU Media lijkt steeds sneller de weg kwijt te raken. Dit keer claimt de uitgever via een persbericht dat sociale media nauwelijks een rol spelen bij het oriëntatiegedrag van werkzoekenden. En wat gebruikt het bedrijf ter onderbouwing? De cijfers van het NOA! Het NOA wordt overigens door uitgevers betaald om discutabele conclusies te trekken op basis van dubieus onderzoek. Maar daarover later meer in een apart artikel.

De claim dat social media nauwelijks een rol speelt, is te vergelijken met een claim begin van deze eeuw dat vacaturesites maar een zeer beperkte rol spelen. Met andere woorden; kortzichtig en zonder aandacht voor de razendsnelle groei in de achterliggende periode.

Maar nee, VNU Media sluit hiervoor compleet de ogen. Volgens Quintin Schevernels (COO VNU Media) geven de NOA cijfers hem gelijk:

Ondanks alle media-aandacht rond social media verbazen deze cijfers mij niet. Social media zijn hot en iedereen praat er graag over mee. Dat is gebruikelijk bij nieuwe ontwikkelingen. De werkelijkheid is echter dat de rol van social media voor wat betreft de oriëntatie op de arbeidsmarkt nog zeer beperkt is. Juist daarom is het van belang dat onderzoeken als het NOA inzichtelijk maken hoe het nou echt zit zodat bedrijven goed onderbouwd kunnen bepalen welke kanalen ze inzetten in hun recruitment strategie

Datzelfde NOA zegt dat 70% van de werkzoekenden zich nog altijd via printmedia op arbeidsmarkt orienteert… Ja, laten we vooral het NOA onderzoek hanteren om goed onderbouwd [te] kunnen bepalen welke kanalen ze inzetten in hun recruitment strategie

VNU Media is het spoor volledig bijster; eerst wordt op oneigenlijke argumenten partijen de toegang tot de CV database geweigerd, nu wordt het NOA als de waarheid voor het oriëntatiegedrag van werkzoekenden gepresenteerd. Het is natuurlijk contractvernieuwingstijd voor VNU Media en dat is hopelijk de enige reden voor Schevernels om deze uitspraken via een persbericht de wereld in te slingeren. Want ik kan me oprecht niet voorstellen dat hij dit serieus meent. Maar het is wel de zoveelste uitspraak in korte tijd die bepaald geen intelligentieprijs verdient.

Geef een reactie

2 Comments
  • Gerard
    says:

    Ik zou niet durven zeggen dat 70% niet klopt. Vergeet niet dat er heel veel print titels zijn en dat mensen boven de 50 jaar een grote groep zijn. Ook zie je uit het NOA dat social media nog niet heel hard groeien. Bezoekers van deze site (bv. ik) en bloggers verwarren vaak hun eigen gedrag met dat van heel Nederland. Basis fout.