Mijn voorspellingen voor 2010: een lange terugblik

kristallenbol Mijn voorspellingen voor 2009 waren best aardig, en ik had natuurlijk moeten stoppen op mijn hoogtepunt. Helaas ben ik daar niet toe in staat. In plaats daarvan ging ik volledig overboard door in maar liefst drie afleveringen mijn voorspellingen voor 2010 uit de doeken te doen. Vandaag is het moment dat ik de angstaanjagende ervaring aanga van de confrontatie met die voorspellingen om te zien of er iets van is uitgekomen.

Met licht trillende vingers open ik de eerste van de serie aan drie voorspellingen: Mijn voorspellingen voor 2010, 1. En wat ik zie maakt me niet bepaald trots op mijn kwaliteit als voorspeller. Eerder het tegenovergestelde.

2010? Schraalhans keukenmeester! Goed
2010 is bepaald geen vrolijk jaar geworden als we naar de ontwikkeling van de economie en het volume aan online vacatures kijken. En hoewel het nog geen tijd is voor voorspellingen heb ik niet het idee dat we in 2011 op deze gebieden een beter jaar tegemoet gaan.

NOA voorspelt Internet als leider Fout
Ik had verwacht dat zelfs NOA niet langer de werkelijkheid kon negeren, maar het promotiebureau voor printmedia heeft zich recent nog belachelijker gemaakt. En daarmee is deze voorspelling 100% fout.

Print is dead voor minimaal 1 krant Fout
Tja, dit is toch wel een tegenvaller. Ook deze voorspelling ( 2010 wordt ook het jaar dat minstens 1 papieren versie van een landelijk dagblad haar productie staakt)  is niet uitgekomen. Hoewel, we hebben nog een paar dagen…

LinkedIn gaat publiek of wordt gekocht Fout
Het gaat niet echt lekker, ook de derde voorspelling is niet uitgekomen. Waar ik had verwacht dat dit jaar er een IPO (Initial Public Offering) zou komen , is er nog altijd niets gebeurt. En dat terwijl in de catacomben steeds hardnekkiger wordt gesproken over een IPO. Dus, wie weet, komt deze voorspelling voor 2011 wel terug.

Monster maakt verwachtingen niet waar Half goed, half fout
Het succes van 6Sense wordt vooral op basis van kwalitatieve uitspraken verantwoord en de uitrol van 6Sense is ernstig vertraagd. Het lijkt er zelfs op dat VNU Media in Nederland eerder met nieuwe sites voor Intermediair en Nationale Vacaturebank komt dan dat Monster in Nederland 6Sense introduceert. Dat had ik allemaal goed.

Maar ik had ook het vertrek van Sal Iannuzzi (CEO Monster) in de loop van 2010 voorspeld; en dat is niet uitgekomen. Iannuzzi zit nog altijd op de hoogste stoel bij Monster en er zijn geen indicaties dat hier op korte termijn verandering in gaat komen. Tenzij hij Monster verkoopt natuurlijk…

Vacaturesites en vertical search engines volgen print Goed
De gigantische groei (hype) van sociale media zorgt ervoor dat vacaturesites (en daarmee vertical search engines) de route van print zijn ingeslagen en langzaam maar zeker irrelevant worden. Deze voorspelling is dead-on, hoewel net als bij print ook vacaturesites nog lang een deel van de mediamix uit zullen maken.

Deel 2
Ondanks een vage hoofdpijn ga ik onverdroten door met het tweede deel van mijn drieluik aan voorspellingen:

De irrelevante corporate wervingssite Goed
2010 zou het jaar worden waarbij de wervingssite zichzelf marginaliseert als zij de innovaties van sociale media niet omarmt en incorporeert in de eigen site. Of wervingssites die dat niet doen al gemarginaliseert zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Maar wel dat nieuwe wervingssites niet meer worden gelanceerd zonder meerdere sociale features.

De gedistribueerde corporate wervingssite Goed
De wervingssite moet een een hub worden met allerlei satellieten op sociale media waar potentiele medewerkers samenkomen (Hyves, Facebook, LinkedIn, Twitter). En ook deze voorspelling komt in toenemende mate uit, hoewel er natuurlijk nog heel wat moet gebeuren.

De irrelevante recruiter Geen uitslag
Tja, dit was de verwachting dat bureau recruiters sneller richting sociale media migreren dan corporate recruiters. Omdat ik niet in staat ben zowel bureau als corporate recruiters een sociale test af te nemen is dit een volstrekt onbesliste voorspelling geworden. Al heb ik stiekem wel mijn idee hoe e.e.a. is uitgepakt…

Luisteren, luisteren, luisteren Goed
2010 zou het jaar worden van het leren luisteren naar sociale media. En dat gebeurt inderdaad steeds meer; ook als het om (on)tevreden medewerkers en sollicitanten gaat.

Privacy wordt weer belangrijk Goed
Als Facebook een voorbeeld is van mijn tegendraadse mening dat privacy in 2010 een comeback zou gaan maken dan heb ik helemaal gelijk gekregen. Al weet ik zeker dat privacy nog veel belangrijker gaat worden in komende jaren (inderdaad, een voorspelling!)

PageRank voor personen Goed
Mijn voorspelling: Er is een toenemende behoefte aan manieren waarop de reputatie van prosumers kan worden bepaald en getoond: een PageRank voor personen dus. Die behoefte neemt steeds sterker toe, en er zijn ook al meerdere voorbeelden van gemankeerde pogingen om tot een ranking van personen te komen. ?

Serious gaming komt op stoom Goed
Dit zei ik verleden jaar: serious gaming gaat komend jaar groeien, onder voorwaarde van economische groei. Simpelweg omdat de ROI van serious gaming volstrekt niet bekend is. En innovatie tijdens economisch slechte tijden is iets wat weinigen zich kunnen/willen permitteren.

Het is goedkoop, maar hij klopt helemaal…

Online referral is dead Goed
Wat zei ik ook alweer: Online referral sterft in 2010, online corporate referral begint serieus te worden in 2010. Nou, dat klopt echt als een bus. Waarbij ik SocialReferral als one to watch tip voor het nieuwe jaar

Deel 3
Zo, die hoofdpijn is volledig weggetrokken. Ik heb in mijn eentje even een klein dansje gemaakt alvorens vol goede moed te beginnen aan deel drie van mijn voorspellingen van vorig jaar

Mobiel Internet? Begin het te omarmen Goed
Het aantal mobiele applicaties was niet aan te slepen dit jaar, en dat was op zich een goed ontwikkeling. Helaas was het wel zo dat vrijwel alle online recruitment applicaties voor mobiel een soort gekrompen versie van de website waren. Met andere woorden; er is nog niet nagedacht over form factor en doelgroep. Maar wat niet is kan nog altijd komen…

De markt voor ATS’en krimpt en consolideert Goed
Er is het nodige geconsolideerd in ATS land, en dat is een geode ontwikkeling. Er zijn eenvoudig veel teveel van dit soort toepassingen om door de bomen het bos nog te zien. Dus er mag nog aardig wat gesnoeid worden in de komende jaren.

Matching wordt in 2010 belangrijker Wel redelijk goed…
Wat zei ik ook alweer: Matching is een complexe machine met een enorm potentieel voor online recruitment. Maar dat potentieel kan pas worden benut indien gekoppeld aan een tsunami aan data en optimaal interaction design.

En matching is belangrijker aan het worden. Al was het alleen omdat Monster veel reuring maakt met haar 6Sense matching engine. Maar het gaat nog altijd langzamer dan verwacht.

User experience krijgt meer aandacht Half goed, half fout
User experience: oftewel, denken vanuit de werkzoeker en ervoor zorgen dat die werkzoeker zijn/haar doelen eenvoudig, efficient en als het even kan op een prettige manier kan realiseren.

Nou, er is wel enige verbetering te constateren, maar eerlijk gezegd blijft online recruitment achtger bij de rest van de wereld. We zijn het wat achterlijke neefje als het om user experience gaat. En dat is inderdaad bijzonder dom.

E-readers worden populair Fout
E-readers worden niet alleen populair; E-readers zijn populair. Waarbij met name de iPad de wereld stormenderhand aan het veroveren is. Maar omdat de iPad geen E-reader is maar veel meer is deze voorspelling toch helemaal fout wat mij betreft. Want uiteindelijk zullen tablets de E-readers overbodig maken.

Conclusie
Na een zeer matig begin heb ik het er toch nog redelijk vanaf gebracht:

  • 4 fout
  • 2 half fout / half goed
  • 12 (redelijk) goed
  • 1 neutraal

Nou, dat noem ik een meer dan fatsoenlijke score; gelukkig heb ik mijn reputatie niet helemaal te grabbel gegooid. Hoewel ik wederom een poging daartoe ga doen door ook voor 2011 een serie voorspellingen te maken. En nog altijd zijn suggesties voor voorspellingen welkom!

Geef een antwoord