Duitsland: Randstad groeit Adecco kapot

Duitsland is de motor van Europa – zeker als het om uitzenden gaat. De vraag van de Duitse industrie naar flexibele arbeid stijgt ver boven die van andere landen uit. In september was de Duitse uitzendmarkt al weer groter dan voor de crisis. En van dat laatste profiteert vooral Randstad, dat de laatste twee kwartalen een omzetgroei van 40 procent rapporteerde.

Randstad is al jaren de ongeslagen Duitse marktleider, ondanks verwoede pogingen van mondiale rivaal Adecco om de blauwen van de Duitse troon te stoten. Adecco kocht in 2006 en 2007 de twee middelgrote Duitse detacheerders Tuja Zeitarbeid en DIS. Toch is het Adecco sinds de overnames niet gelukt om de groei van Randstad in Duitsland te evenaren. Vooral dit jaar loopt Randstad fors op Adecco uit. Adecco Duitsland blijkt net zo hard leeg te lopen als het vier jaar geleden is volgepompt.

Kwartaalomzetten Adecco en Randstad in Duitsland (in miljoenen euro’s). (Omzet Adecco vanaf Q4 2009 betreft een inschatting exclusief Oostenrijk)

Kwartaalomzetten Adecco en Randstad in Duitsland (in miljoenen euro’s). (Omzet Adecco vanaf Q4 2009 betreft een inschatting exclusief Oostenrijk)

De droom
Het had zo mooi moeten zijn: toen Adecco zich groots inkocht in de Duitse markt, was het de droom om Randstad te verslaan. Alsof twee deals niet genoeg waren, promoveerde grootaandeelhouder Klaus Jacobs vlak voor zijn dood ook nog de twee bestuurders van DIS AG tot CEO en CFO van ‘zijn’ Adecco. Van die twee zit de CFO, Dominik de Daniel, nog altijd op zijn plek. Die mocht toezien op het plan om Randstad de Heimat uit te werken. Zo zag Klaus’ idee achter de aankoop van DIS AG en Tuja Zeitarbeit eruit:

image

Het luchtkasteel
Het grappige is dat de Duitse landenmanager Eckard Gatzke van Randstad vorige maand een presentatie over de Duitse uitzendmarkt hield. Daarin stond dit interessante lijstje van de grootste uitzenders van Duitsland.

image

Die droom van Adecco is één groot fiasco geworden. Van die gewenste 13 procent marktaandeel is nog maar 8 procent over. Op het hoogtepunt, in 2008, was Adecco slechts eenvijfde kleiner dan Randstad. Inmiddels is dat gat gaan gapen: in de eerste negen maanden van 2010 zette Randstad bijna anderhalf keer zoveel om als Adecco. De kaarten in Duitsland zijn definitief geschud.

Koopje?
Of toch niet? Topman Patrick de Maeseneire staat voor de keuze: óf hij moet het Duitse avontuur zo snel mogelijk vergeten en zijn meerdere in Randstad erkennen. Óf hij waagt nog één miljoenenverslindende poging om zich groter te eten. De enige manier voor Adecco om in Duitsland marktleider te worden, is door nog eens twee concurrenten op te kopen – het lijstje kan hij zo van de site van Randstad downloaden.

USG People
Op dat lijstje staat overigens ook USG People. Als nummer 6 in Duitsland is USG veel te klein om de twee concurrenten te bedreigen. Toch versloeg het Duitse dwergje het laatste kwartaal in omzetgroei de twee reuzen. De Almeerse uitzender wint in Duitsland zelfs terrein op Randstad, zo blijkt uit deze grafiek van de organische (en vergelijkbare) groei van de drie beursgenoteerde uitzenders.

Groei omzet Adecco, Randstad en USG in Duitsland (ten opzichte van hetzelde kwartaal een jaar eerder), 2007 – 2009. (Omzetgroei Adecco vanaf Q4 2009 inclusief Oostenrijk)

Groei omzet Adecco, Randstad en USG in Duitsland (ten opzichte van hetzelde kwartaal een jaar eerder), 2007 – 2009. (Omzetgroei Adecco vanaf Q4 2009 inclusief Oostenrijk)

Geef een antwoord

3 Comments