Dropbox – Hoe recruiten zij nu eigenlijk?

Dropbox. Een van de snelst groeiende startups op dit moment. Een geweldige tool. Al mijn documenten in een Cloud, en overal en altijd opvraagbaar. Alle CV’s sla ik hier op. Handig voor mij en vooral voor managers. Bij mij geen vacaturehouders meer aan het bureau die 5 minuten voor een gesprek vragen om een printje. Elke manager een groep, allen op Dropbox en ook voor hen alles bereikbaar, zowel via Laptop als via Smartphone of iPad. De app is namelijk ook goed.  Het geprinte CV-tje is dus echt aan het verdwijnen.  Pas 2 jaar bezig, maar Dropbox heeft nu al fantastische publicaties in The New York Times & The Wall Street Journal en heeft prijzen gewonnen bij PC World en Macmagazine. Een winnaar dus. Deze organisatie groeit snel.  Hoe komen zij nu eigenlijk aan eigen mensen….

Powered by Jobvite. Daar heb je ze weer. Mooi clubje hoor. Twitter en LinkedIn heeft men al als klant en nu dus ook Dropbox. Ben zelf nu ook bezig met de implementatie van Jobvite.  Laatst al een stukje over geschreven en nog steeds enthousiast. Alleen het doorplaatsen van vacatures op 1e Kerstdag en Oud/Nieuw hoeft wat mij betreft niet zo nodig. Die dagen leest men op Twitter toch liever andere dingen. Een typische programmeer fout dan. Ook heb ik Facebook eraf gehaald. De bijnaam Feestboek is er niet voor niets. Facebook is vooral Fun en daar horen, wat mij betreft, geen structurele jobpostings etc. RIDE, vanuit een groep, kan hier net, omdat een feest vooral ook Fun is. Vacatures in je vriendengroep spammen bereikt dat niveau niet. Eerder dan een allergie met ontvrienden als gevolg. Goed, dat is een mening, iedereen daar zijn ding. Op Facebook mag tenslotte alles.

Dropbox is goed gefund door Sequoia Capital and Accel Partners. Cash in huis dus om flink uit te breiden. Dat blijkt ook wel uit de vacaturelijst. Veel posities en men zoekt vooral technische ICT-ers. Webengineers dus. Niet vreemd voor een Cloud.  Technische ICT-ers hebben een andere kijk op de wereld dan (online) marketeers. Het “kom bij ons want het is hier leuk en gezellig”, telt voor hen minder zwaar dan de technische uitdagingen, de financiele mogelijkheden en de status waarmee dit gepaard gaat. Beta nerds zijn in de regel allen succesvol in het huidige ICT tijdperk, zijn gevoelig voor geld en weten wat er in de markt te koop is. De film The Social Network gaf hier een aardig kijkje in de keuken. Met reclame en geschreeuw heeft men in de regel niet zoveel. Individueel benaderen en triggeren dus en Dropbox doet dit alleraardigst in de functieprofielen. Veel technische details en een short & simple beschrijving van de mogelijkheden.

Dropbox geeft op LinkedIn 20 medewerkers en meer dan 4500 followers. CEO is Drew Houston. 3 referenties op LinkedIn en geen status update, ondanks het werken met Jobvite.  Ook CFO Betty Kayton heeft geen status update. Drew is een actief  Twitteraar. Zijn Tweets gaan over alles, behalve over eigen vacatures. ‘k Neem aan dat hij het te druk heeft voor eigen werving. Maar eens googlen dan op de vacature webengineer.

Natuurlijk kom je uit bij San Fransisco startups. Goede site is dat. Wat daar tot leven komt hebben, we over 2  jaar hier.  Neem deze top 100 maar in je op. Die namen ga je vaker zien.  Posten hier dus op een specifieke community. Voor Dropbox te verkiezen boven eigen werving via medewerkers, ondanks alle mogelijkheden die Jobvite automatisch biedt. Men zal er een reden voor hebben. Te druk? Ik neem het aan. Dan valt eigen werving er als eerste af.  Interessant hier is ook een Python Jobboard. In Nederland kennen we deze taal vooral bij Layar. Een jobboard voor 1 taal dus. Dan geeft JAVA.nl een wel heel ander beeld.

Dropbox laat niet gelijk Agency werk zien. Wel een wereld aan vacaturesites en postings. Een van de meest interessante vind ik Startuply.com. Vanmiddag maar eens lekker klikken op al die ondernemingen die deze site op dit moment laat zien. Meer dan 3000 jobs daar van meer dan 2500 startups. Gratis ook. Vandaar dat Dropbox juist daar post en niet op bijvoorbeeld Careerbuilder?

Geef een reactie