Dramatisch verlies Manpower

Logo en logotype Manpower Het Amerikaanse uitzendbedrijf Manpower maakte zojuist een dramatisch nettoverlies bekend. Over het jaar 2010 draaide Manpower een verlies van ruim een kwart miljard dollar. De jaaromzet bedroeg ruim USD 18,8 miljard.

Dat forse verlies is veroorzaakt doordat Manpower ruim USD 428 miljoen afschrijft op de al jaren krimpende en verlieslatende dochter Jefferson Wells en het outplacementmerk Right Management. Van Jefferson Wells betoogden wij vorig jaar al spoedige beëindiging – dat deze consultancy nu alsnog wordt gevoegd onder de Amerikaanse werkmaatschappij, is niet meer dan logisch.

Maar dat Right Management nu kwakkelt, is goed nieuws voor uitzenders, en dus paradoxaal genoeg ook voor Manpower. Immers, pas als de hoogtijdagen in de outplacement voorbij zijn, kan er weer echt geworven worden.

Manpower omzetgroei per kwartaal (in vergelijking met hetzelfde kwartaal in het voorafgaande jaar)

Manpower: omzetgroei per kwartaal (in vergelijking met hetzelfde kwartaal in het voorafgaande jaar)

Uitgesteld herstel
In het uitzenden is Manpower overigens onverminderd gegroeid. De voor valutaverschillen gecorrigeerde omzetgroei over het hele jaar 2010 bedroeg 19,2 procent. Daarvan is een groot deel te danken aan de acquisities afgelopen april van IT-dochter Comsys – waarvan het bedrijf mag hopen dat het succesvoller wordt dan de aankoop van de eerder genoemde andere twee professional-dochters.

Maar juist het laatste kwartaal is geen beste periode geweest voor Manpower. De groei (jaar-op-jaar) daalde ten opzichte van het vorige kwartaal. Het lijkt erop dat het echte herstel van de mondiale uitzendmarkt even is uitgesteld.

image

Manpower: Netto omzet en brutomarge (2008 – 2010)

Franse malaise op komst?
Sterker nog, Manpower gaat zelfs opnieuw reorganiseren. Niet alleen heeft het bedrijf reorganisatiepotjes opengesteld voor Right Management (USD 16,8 miljoen) en voor Jefferson Wells (USD 6,1 miljoen), maar ook voor Manpower Frankrijk. Voor de reorganisatie van de grote Franse dochter neemt het bedrijf een last van USD 7,6 miljoen – en dat is vreemd. Frankrijk is doorgaans namelijk een vroegcyclische markt. Dat Manpower juist nu een tweede reorganisatie in kernmarkt Frankrijk plant, roept vragen op.

Zelf zegt het bedrijf dat dit late crisismanagement ‘primarily’ te maken heeft met ‘office consolidations and severance costs’. Tot vorig kwartaal was Manpower de snelste groeier in de voor de grote drie uitzenders zeer belangrijke Franse markt.

Managementwissel
Zou de bekendmaking soms iets te maken hebben met de managementwisseling? Vorige maand promoveerde het Nederlandse Manpowertalent Hans Leentjes tot de bestuurstop van het bedrijf. Tegelijkertijd kreeg ook zijn Franse collega Françoise Gri extra verantwoordelijkheden. Manpower zelf zwijgt in het persbericht over de ontwikkelingen in de Franse markt.

Zodra concurrenten Randstad en Adecco hun cijfers bekend gemaakt hebben, zullen wij een analyse maken van de Franse markt.

Geef een reactie

2 Comments