Personal Tech – Yeah…RIGHT!

Leaving & getting a job with your personal tech intact. Personal tech? In Recruitment was ik deze term nog niet vaak tegenkomen. Deze volzin stond aan de kop van een wel heel interessant artikel in Computerworld. Personal tech? Ja, want ICT-ers bloggen, twitteren & social networken ook. Dan wel veelal uit het zicht van Recruiters. Deze talenten roeren zich vakinhoudelijk en praten liever over codes, implementaties, queries, upgrades, releases, open sources etc dan over bijvoorbeeld konijnen & fietsvakanties. Hun grootste allergie zijn toeterende “kom bij ons” marketeers die qua tech niets toe kunnen voegen. Liever met vakbroeders onder elkaar kennis delen en gezamelijk tot mooie nieuwe dingen komen. Het personal tech is dan voor hen enorme waarde. Maar hoe hier hier nu mee om te gaan bij het kiezen van een nieuwe baan. Al  deze kende & kunde is toch vooral opgedaan in de “baas zijn tijd”……

Donald Farmer is een guru in Business Intelligence. Hij is de man die het BI van Microsoft op de kaart heeft gezet. Recent is deze overgestapt naar QlikView, de nieuwe BI leader in het Gartner Magiq Quadrant. ICT-ers spreken al over de transfer van de eeuw.  In BI de impact al zou Messi gaan voetballen bij Real Madrid. Shock & Awe in optima forma. Omdat Donald Farmer deze wereldwijde bekendheid in BI heeft, wordt hij gevolgd door 6000 personen op Twitter en is zijn blog een bestseller. Zijn posts worden als persbericht overgenomen door vrijwel alles ICT media wereldwijd. Simpel gezegd dan de beste zijn vak. 

De overstap van Microsoft naar QlikView was dus spraakmakend. Wat nu als Microsoft een aanspraak had gedaan op zijn Twitter account & zijn blog? Dat zijn personal tech onder het concurrentie beding zou vallen? Wat zou er dan zijn gebeurd? Zou hij gaan switchen? Zou Microsoft BI belachelijk zijn gemaakt? Welke schade zou er gemaakt gaan worden? Goed gezien dus van Microsoft om Donald Farmer zijn personal tech te laten behouden. Hij blijft de front man van BI en daar wint iedereen mee. Een groot hart dus van Microsoft, want uiteindelijk geeft men ook de kans aan de concurrent om te groeien.

Personal tech is dus van onschatbare waarde voor de ICT-er. Bijzonder is het daarom dat ik deze uitdrukking nog nooit in een Nederlandse campagne heb gezien. ICT-ers inhoudelijk triggeren om eigen vakskills enorm uit te breiden, te investeren in zichzelf, zich te meten met de best van de best, met behoud van eigen tech bij een eventuele switch naar een nieuwe werkgever. Zou dit van toegevoegde waarde zijn in een employer branding campagne? Zou dit in arbeidsvoorwaarden gesprekken iets extra bieden? Zou dit een talent net over de streep kunnen trekken om bij jou te tekenen?

Ja, ik denk het wel! Zeker dat uitzonderlijke talent wat zich zijn eigen omgeving (Java, Oracle, Sap, etc) wil meten met anderen. Laten we vooral niet vergeten dat BETA nerds enorm statusgevoelig zijn. Dan niet vanwege het kom bij ons. Dat interesseerde hen op het schoolplein al niet, en die allergie voor “mooie & communicatieve” mensen is nooit verloren gegaan, hoe hard deze nu ook roepen. 

Dan wel vanwege de ruimte en mogelijkheiden om als invidu te werken aan specialisaties met behoud, en investeringen, in de personal tech. Heel benieuwd dus welke organisatie hier zijn nek mee gaat uitsteken en daadwerkelijk iets van zich laat horen op dit gebied. Donald Farmer & QlikView gaven hier een voorbeeld. Who’s next?

Geef een reactie

2 Comments
  • Rob van Elburg
    says:

    @Tom. Inderdaad snijd ik twee zaken aan. Daar waar het individu op persoonlijke titel naam maakt. Dit in relatie met de organisatie waar deze werkt. Dit is vaak een 1 op 1. Daarom is dat stuk ook zo boeiend.

  • Tom van der Valk
    says:

    Rob, volgens mij snij je nu twee zaken tegelijkertijd aan.

    Content en accounts binnen social media, zijn die van het individu of van de organisatie? Mijn mening sluit aan bij die verkondigd wordt in het Computerworldartikel:  hoe is de naamgeving van het account? Gebruik je de accounts op persoonlijke titel of namens je werkgever? Dat is bepalend of het om een persoonlijk of bedrijfsaccount gaat. Met alle ruimte voor een grijs gebied uiteraard.

    Wat zijn pullfactoren voor It-ers? In het verleden heb ik veel voor mijn eigen bedrijf  IT-ers geworven (tegenwoordig “in opdracht van”). Verreweg de belangrijkste pullfactor is de mogelijkheid voor zelfontplooiing. Wat zijn de opleidingsmogelijkheden? Wie zijn mijn directe collega’s en wat kan ik van hen leren? Maar ook: kan ik doorbouwen op mijn huidige kennis?

    Het vergaren van kennis en vaardigheden staat hoog in het prioriteitenlijstje bij de meest IT-ers, het delen van kennis en een platform daarvoor staat helaas bij een groot deel niet zo hoog vermeld.