Solliciteren 2.0 zit in de lucht

Logotype ydealDe eerste feiten over campagne ydeal: dag 4; circa 850 unieke bezoekers op mijn site; circa 30 views in de laatste 3 dagen op mijn LinkedIn-profiel; tientallen fantastische reacties, tientallen retweets EN een eerste ydeal-gesprek op maandag 21 maart

Het initiatief om jezelf in de picture te zetten en binnen een bepaalde tijd een baan te vinden is niet nieuw. Al snel na mijn lancering van ydeal werd ik getipt over 60DayChallenge en Annemarie Appelman. Heeft mijn onderbewuste het zonder het te weten in de media opgepikt en mij gevoed om ydeal op te zetten? Voor de helderheid, ydeal is niet hetzelfde als 60DayChallenge.

Maar 60DayChallenge heeft wel degelijk gewerkt! Dat fascineert me. Want hoe komt dat? Hoewel de vorm die Annemarie koos, afwijkt van de vorm die ik kies, hebben we wel iets gemeenschappelijks: de bewuste inzet van de (social) media. Mijn motto is: gebruik (social) media en laat je ideale baan jou vinden! Ik geloof in de kracht van een effectieve samenwerking als de match er is tussen werkgever en de kandidaat. De bouwsector heeft een enorm aanbod voor een beperkte hoeveelheid vacatures. Begrijpelijk dat de eerste grote schifting plaatsvindt op ervaring in dezelfde branche. In dit opzicht heb ik gemerkt dat mijn achtergrond in de architectenbranche een handicap is voor veel potentiële vacatures buiten die branche.

De wereld is vooral gebaseerd op aannames. Kijk maar om je heen. Bij alles waarmee we in aanraking komen, is onze mening gebaseerd op een mix van aannames en feiten. Gaandeweg stellen we bij nieuwe informatie ons beeld bij. Als ik me projectmanager noem kunnen wel twintig personen een ander beeld van mij krijgen gebaseerd op hun eigen ervaringen met een projectmanager. De vraag of ik binnen dat beeld pas, wordt meestal niet gesteld. Als recruiter is dit heel herkenbaar. Die creëert een zoekprofiel gebaseerd op een interview met de klant waarbij er, door de juiste vragen te stellen, een profiel gemaakt wordt dat bij dat beeld past. Hoe belangrijk is de functienaam in relatie tot het gezochte profiel?

Tijdens mijn blogs wil ik vooral redenen geven voor bedrijven om niet naar mijn ervaring in een branche te kijken, maar naar mij als persoon met branche onafhankelijke (overstijgende) kwaliteiten. Want, bij de start van een nieuwe baan verdwijnt branchegerelateerde ervaring snel naar de achtergrond en wat overblijft zijn JUIST de branche-onafhankelijke kwaliteiten. In veel gevallen is het juist niet gewenst dat ingebakken manieren meegenomen worden naar een nieuw bedrijf.

Ik kan oprecht zeggen dat ik altijd uitkijk (niet zoeken, want dat leidt je af van je doel) naar nieuwe en betere manieren om mijn gevraagde taken te vervullen. Ik daag recruiters juist uit om bruggen te slaan tussen verschillende branches. Zie de architectenbranche niet als een beperking maar als een kans om de specifieke kwaliteiten uit deze branche in andere branches te gebruiken. Deze multidisciplinaire wereld vraagt om duizendpoten en dat zijn juist mensen die hun kwaliteiten branche-overstijgend kunnen aanwenden. Die initiatieven ontplooien a la ydeal en ThemaThee omdat ze geloven in de kracht van de overstijgende verbinding. Wie kan ik uitdagen voor een ydeal gesprek?

Dit gastblog is geschreven door Jasper Selten die via ydeal op zoek is naar zijn volgende baan.

Geef een antwoord