Red Lemon begint sterk, maar eindigt zeer zwak

Logo en logotype Red Lemon Er is weer een nieuw werving- en selectiebureau aan het firmament. In een tijd van groeiende vacaturevolumes is dat niet bijzonder nieuwswaardig, maar dit nieuwe W&S bureau is dat wel vanwege de oprichters. Maar allereerst even de (merkwaardige) naam: Red Lemon. Met zo’n naam verwacht je op de site een verhaal aan te treffen over het ontstaan, maar die heb ik gemist. En verder zie ik alleen groene limoenen.

Maar ik dwaal af, want Red Lemon is opgericht door twee voormalige middle managers van USG; Ramses Serno (hiervoor algemeen directeur Ad Rem Young Professionals & ASA Student) en Karlien Donders (hiervoor Manager Marketing & Communications bij ASA Student). Eens kijken of ze met de Red Lemon site het beter doen dan het rommeltje wat USG van haar ketting aan vacaturesites maakt.

De homepage
Dit is de homepage van Red Lemon:

RedLemon | Hompage

Uitsluitend groene limoenen, wel een rode snelzoekfunctie met teveel rubrieken. En dat logo, dat ziet er echt gruwelijk slecht uit; daar moet wat aan gebeuren. Maar dit is allemaal gezeur in de marge, want de homepage ziet er uitstekend uit. De meest recente vacatures duidelijk gepresenteerd, een opvallende ‘snel’zoekfunctie en ook nog andere zoekingangen (vacatures per functie, parttime/fulltime en below the fold (jammer) ook nog per regio en vakgebied). En dan is er nog de duidelijke call to action voor een job alert (de link gaat helaas naar een andere pagina…), een RSS feed en natuurlijk de obligate social media buttons.

Oftwel, Red Lemon zorgt nadrukkelijk dat de werkzoeker hier aan zijn/haar trekken kan komen. Nou nog even de snelzoekfunctie aanpassen (wat / waar) en het is een verdomd goeie homepage. Eens kijken of dat zo doorgaat

RedLemon | Zoekresultaat 

Een zeer overzichtelijk zoekresultaat met salarissen! Red Lemon begrijpt waar het om gaat. Functienaam, locatie, aantal uur, salaris en opleidingseis direct zichtbaar. Daar kan je als werkzoeker wat mee. Vervolgens een volstrekt zinloos tekstje, maar dat terzijde. En inderdaad, slechts 15 vacatures, maar de toko is net live. Facets aan de linkerzijde, redelijke navigatie en de Job alert is ook hier aanwezig.

Wederom een voldoende. Wat ik jammer vind is dat Red Lemon vasthoudt aan de inrichting van de homepage met de vertical veel te hoge header. Hierdoor zijn er minder vacatures zichtbaar, een uiteindelijk is dat niet in het belang van de werkzoeker. Tip: het gaat niet om je logo, het gaat om de bezoeker…

Nieuwsgierig geworden wil ik weten hoe de vacature er uitziet:

RedLemon | Vacature

Wederom overzichtelijk, maar hier gaat Red Lemon toch al fors de mist in. Ik mis de kenmerken van de functie (staan helemaal onderaan, below the fold…) en wie bij Red Lemon behandeld deze vacature? Op de site staan alle Red Lemonners afgebeeld, maar helaas, bij een vacature ontbreekt ieder spoor… Ook geen duidelijke mogelijkheden om contact op te nemen… Jammer.

Dan maar eens kijken hoe het sollicitatieformulier er uitziet:

RedLemon | Sollicitatieformulier

Ohh… lekker weinig velden om in te vullen, alleen de bijbehorende tekst is wat verwarrend:

Om dit formulier zo overzichtelijk mogelijk te houden, zijn slechts een beperkt aantal velden verplicht. Uiteraard is het wel zo dat hoe meer u invult, hoe beter het bureau uw reactie in behandeling kan nemen.

Alle velden, m.u.v. geslacht zijn verplicht (hoewel dit niet duidelijk wordt gemaakt) dus wat bedoelt Red Lemon hiermee?

Verder is er de bijzonder verwarrende verandering van intentie. Ik heb op de knop Solliciteren geklikt, maar volgens deze pagina ben ik slechts geïnteresseerd en wil ik reageren en kan ik een Reactie versturen. Dat is ronduit verwarrend en dus heel slecht.

En dan is er natuurlijk het ontbreken van het privacy statement in context. Of het expliciet laten accepteren daarvan. Of het feit dat het privacy statement melding maakt van de intentie tot aanmelden van de CV database. Allemaal tekortkomingen waarvan de laatste natuurlijk de ernstigste is. Zeker gezien de achtergrond van de oprichters.

En een hele vreemde, nadat ik heb gesolliciteerd kom ik zonder enige melding terug op de pagina van de vacature. Ik krijg geen bevestiging dat mijn sollicitatie/reactie is ontvangen. En een e-mail kan er ook niet af. Bijzonder mager.

Conclusie
Red Lemon begint bijzonder sterk, maar in elke stap van het zoek- en sollicitatieproces wordt het minder. Om te eindigen met een dikke, vette nul. Jammer. Gelukkig is de site pas twee dagen live en verder zijn de noodzakelijke verbeteringen zeer kleine wijzigingen. In het belang van de bezoekers zijn het echter zeer noodzakelijke wijzigingen.

Geef een antwoord

6 Comments
  • Henk
    says:

    Toch vreemd dat er geen onderzoek is gedaan naar de naam. Als ik op Red Lemon zoek in Google kom ik heel veel verschillende bedrijven tegen met deze naam. Lekker origineel weer.

  • Karlien Donders
    says:

    Beste Marc,

    Dank voor je positieve feedback!

    Zeker goede en terechte punten qua functionaliteit die we mee zullen nemen in de verdere verbetering van de website. Zoals je al zegt: even de kinderziektes er nog uit.

    Hartelijke groet,
    Karlien Donders

  • M. Schopman
    says:

    Over kenmerken below the fold. Uit onderzoek en statistiek blijkt dat meer bezoekers overgaan op solliciteren is als je eerst begint met de inhoudelijke informatie over de vacature en niet direct start met de samenvatting van diverse kenmerken.Dus wat logisch lijkt, is niet altijd de beste oplossing in de presentatie naar gebruikers toe.

    • Marc Drees
      says:

      Kijk eens naar de rechterkant van het scherm. Wat een witruimte… Volledig onbenut en een prima plaats om de kenmerken van de functie te tonen.
       
      En laat onderzoek en statistiek ook zien wat de kwaliteit van de reactie van de sollicitanten in beide situaties is? Zolang dat niet het geval is zou ik nooit blind gaan op onderzoek en statistiek. O ja, en vraag het ook aan werkzoekers. Wat logisch lijkt kan ook logisch blijken te zijn…