Solliciteren 2.0 komt op gang

Logotype Ydeal De feiten over campagne ydeal: dag 17; circa 1650 unieke bezoekers op mijn site; circa 110 views in de laatste 14 dagen op mijn LinkedIn-profiel; aanmoedigende reacties, velen retweets, een eerste ydeal-gesprek op maandag 21 februari, de eerste beloning voor een gesprek uitgekeerd, nog 51 dagen, 8 uren en 36 minuten en 23 seconden. Of eerder als het aan mij ligt.

Gisteren heb ik de eerste beloning uitgereikt voor het mij in contact brengen met een potentiële werkgever. Marcia ontving van mij €20,- slechts door mijn naam te noemen bij een detacheringsbureau (zie foto op www.ydeal.nl). Ik ben blij met dit gesprek maar het is nog maar één gesprek in 17 dagen! Mijn verwachting ligt hoger! Daarom krijgen de volgende 14 ydeals ook een beloning (zie de site voor meer info).

De belangstelling lijkt tot dusverre vooral uit te gaan naar het concept ydeal, en minder naar de kennismaking met mijn competenties. Maar laten we eerlijk zijn, ik wil gewoon op gesprek, liefst meerdere keren per week. De tikker op mijn site zit ook in mijn hoofd. Uiterlijk over 51 dagen wil ik aan de slag, maar daar heb ik wel werkgevers voor nodig.

Gisteren sprak ik met iemand die een mooie vergelijking maakte. Als een huis moeilijk verkocht raakt dan zijn er verschillende mogelijkheden. De eerste is de vraagprijs aanscherpen zodat je onder een grotere doelgroep zichtbaar wordt. De volgende stap zou kunnen zijn dat je je huis door een stylist fraaier laat maken. Die maakt de kwaliteiten en potenties van het huis beter zichtbaar. Dat zette me aan het denken. Waar is mijn personal quality stylist (PQS)? Wie ziet in mij iemand die hij/zij al tijden zoekt? Kortom, hoe vinden wij elkaar?

Ik durf te beweren dat voor heel veel functies in de bouw de bedrijven met mij een hele goede in huis halen. Functies die hoge eisen stellen aan: authenticiteit, creativiteit, heldere communicatie, analytisch, controle, coördinatie, projectmatig werken, ‘out of the box’ mentaliteit, flexibiliteit in aanpak, proactiviteit en realiteit voor ogen houden.

Mijn ervaring ligt in de bouwbranche, maar mijn competenties reiken veel verder dan dat! Competenties bestaan uit kennis, vaardigheden en gedrag. Kennis van de bouw is dus maar een deel. Een belangrijke vraag is of een bedrijf dat iemand zoekt eisen stelt aan de kennis en/of juist aan vaardigheden en gedrag. En wat wordt meer gewaardeerd. Kennis kun je redelijk snel vergaren, gedrag en vaardigheden niet. Die zijn groeiend naar gelang je ervaringen opdoet. Deze zijn niet zo zeer op inhoud gebaseerd maar meer op proces (actie en reactie). Daar heb ik veel affiniteit mee.

Ik daag daarom recruiters, headhunters en bedrijven uit om ‘out of the box’ te denken en mij als een kandidaat te zien voor functies die juist eisen stellen aan competenties die ik heb! Wat maakt mijn kennis van de bouw nu uit, het gaat veel meer om hoe ik projecten aanpak en of ik de doelen haal. Ik hoef niet duidelijk te maken dat ik zeer gemotiveerd ben, bereid ben in mezelf te investeren, denk in kansen in plaats van beperkingen, EN heel veel te bieden heb dat niet uit mijn arbeidsverleden te halen is. Als je mijn activiteiten op een rij zet (www.ydeal.nl, www.themathee.weebly.com, linkedin-activiteiten en tweets) dan krijg je een kleurrijk beeld, en nog doet het mij tekort. Maak maar kennis met mij, dan merk je het vanzelf.

Dit gastblog is geschreven door Jasper Selten die via ydeal op zoek is naar zijn volgende baan.

Geef een antwoord

1 Comment