Titanenstrijd: Manpower weer groter dan Randstad

Logo en logotype Manpower Manpower heeft zijn tweede positie in de werelduitzendmarkt terugveroverd. Het feestje dat Randstad in 2008 met de monsterovername van Vedior inzette, heeft niet langer dan drie jaar geduurd. Vanaf dit jaar zijn de Amerikanen weer de meerdere van Randstad. Dat blijkt uit berekeningen die RecruitmentMatters deed naar aanleiding van de jaaromzetten van ’s werelds grootste uitzenders.

Het kostte een crisis, een overname in de IT-branche maar vooral een relatieve verzwakking van de euro ten opzichte van de dollar. Met dat recept hebben de Amerikanen hun doel wel bereikt: omgerekend in euro’s zette Manpower in 2010 een krappe EUR 15 miljoen meer om dan ons eigen Randstad. Randstad is weer de derde uitzender van de wereld – net als het in 2007, voor de overname van Vedior was.

Die klap moet hard aankomen in Diemen. Want juist die Vedior-deal had als doel om de positie van Randstad als enige grote uitdager van marktleider Adecco op het wereldtoneel te verheffen. Dat blijkt uit de omschrijving die het bedrijf zichzelf de afgelopen drie jaar gaf.

Geschonden zelfbeeld?

Onder elk persbericht stond gedurende 2010 namelijk de volgende voldane frase:

Randstad specializes in solutions in the field of flexible work and human resources services. Our services range from regular temporary staffing and permanent placement to inhouse, professionals, search & selection, and HR Solutions. Since acquiring Vedior in 2008, the Randstad Group is the second largest HR services provider in the world [markering toegevoegd, WG] with top three positions in Argentina, Belgium & Luxembourg, Canada, Chile, France, Germany, Greece, India, Mexico, the Netherlands, Poland, Portugal, Spain, Switzerland and the UK, as well as major positions in Australia and the United States. End 2009 Randstad had approximately 25,500 employees working from over 4,100 branches and inhouse locations in 44 countries around the world.

Om maar aan te tonen dat de cijferaars van Randstad hun werk accuraat uitvoeren, laten wij nu de corporate mantra van het laatste persbericht zien:

Randstad specializes in solutions in the field of flexible work and human resources services. Our services range from regular temporary staffing and permanent placement to inhouse, professionals, search & selection, and HR Solutions. Since acquiring Vedior in 2008, the Randstad Group is one of the leading HR services providers in the world [markering toegevoegd, WG] with top three positions in Argentina, Belgium & Luxembourg, Canada, Chile, France, Germany, Greece, India, Mexico, the Netherlands, Poland, Portugal, Spain, Switzerland and the UK, as well as major positions in Australia and the United States. End 2010 Randstad had approximately 27,500 employees working from close to 4,200 branches and inhouse locations in 43 countries around the world.

Ziet u ‘t? Ook in Diemen legt een topmanager elk jaar vol spanning de eigen jaaromzet naast die van de concurrentie. Dat nieuwe ‘one of the leading HR services providers’ klinkt nog altijd fier, maar ergens is de tekst wel zijn kracht kwijtgeraakt. Overigens – er valt nog iets interessants te lezen: het aantal landen waarin Randstad actief is, is vorig jaar met één gedaald. Navraag bij het bedrijf leert dat Randstad het Cypriotische kantoor met een Grieks kantoor heeft samengevoegd.

Dollarkoers
De grootste boosdoener is overigens de eurokoers. Hoewel beide bedrijven vooral in de Europese continentale markten hun uitzendgeld verdienen, converteert Manpower zijn euro’s in dollars. Omdat de eurokoers van 2009 op 2010 als gevolg van Grieks gesjoemel en andere europolitiek verzwakte, kreeg de omzet van Manpower een kunstmatig extra duwtje. Overigens weten wij niet op welk moment de Amerikanen hun hier verdiende euro’s voor dollars wisselen – het valt niet uit te sluiten dat Manpower alsnog minder omzet maakte dan Randstad. Of juist veel meer dan berekend.

Titanenstrijd om het zilver?
Wat betekent dit voor de uitzendmarkt? De komende twaalf maanden moet Randstad formeel in Manpower zijn meerdere erkennen. Maar dat hoeft dit niet het begin te zijn van een titanenstrijd om de tweede plek. Randstad heeft goede papieren om het mondiale zilver autonoom terug te verdienen: Randstad is sterker afhankelijk van laatcyclische markten als Nederland. Zodra Manpower zijn groeitop bereikt zal hebben, kan de motor van Randstad nog een paar kwartaaltjes doorkachelen.

En al die tijd maakt Randstad bovendien een hogere marge op zijn omzet. Nu al is Randstad onder de streep flink winstgevender dan Manpower. Het Diemer bedrijf zal zijn leningen daarom sneller kunnen aflossen dan de Amerikanen en dat geeft Randstad een financiële voorsprong als het op een acquisitiewedloop aan zou komen.

En Manpower?
De vraag is vooral hoezeer Manpower aan zijn nieuwverworven positie gehecht is. Op één slip of the tongue na, heeft Manpower zich nooit uitgelaten over de eigen positie op het wereldtoneel. Toch zouden de Amerikanen – als ze willen – met één acquisitie zichzelf definitief naar de mondiale nummer-2-positie kunnen lanceren. Met een bod – vanafprijs EUR 1,5 miljard – op USG People zouden de Amerikanen op hun beurt de totnogtoe ongeslagen wereldmarktleider Adecco naar de kroon steken. Tegelijk zouden ze hun Nederlandse rivaal in de thuismarkt bedreigen.

Tot zover het stratego van de mondiale uitzendmarkt. Terug naar de werkelijkheid…

Dit is het eerste in een reeks analyses van de jaarcijfers van de grote HR-dienstverleners.

Geef een antwoord

1 Comment
  • Marina
    says:

    Manpower heeft jarenlang de slogan “s’Werelds grootste gehad” En in mijn Manpower tijd waren wij maar wat trots op het feit dat wij nummer 1 waren op de wereldranglijst. Dat was altijd een strijd met Adecco die dit ook beweerden. Ik denk zeker wel dat Manpower dit interessant en belangrijk vindt!