Gen Y – Social Media – Recruitment, de resultaten

Daar is ie dan. Het lang verwachtte onderzoek naar Gen Y – Social media en Recruitment. Ik zal er niet te lang om heen draaien. Hieronder een aantal leuke conclusies uit mijn onderzoek.

Gebruik van Facebook, LinkedIn per leeftijdscategorie

Gebruik van Facebook, LinkedIn; per leeftijdscategorie

Zoals je uit bovenstaande grafiek kunt concluderen is het gebruik van Facebook onder gen Y hoger dan de voorgaande generaties. Joh echt? Ja echt. Het gebruik van LinkedIn daarentegen is minder. Zeker nu Facebook ook ruimte maakt voor de professionele kant van het netwerken merk je dat Gen Y ook via Facebook de professionele connecties legt. Nog even en Facebook is het enige platform waarover alle mogelijke communicatie verloopt, met een geïntegreerde Twitter functie. Flickr, picassa, eat your heart out. The winner takes it all. Facebook!

Twitter Een andere leuke conclusie is dat Twitter vooral in Nederland wordt gebruikt. De grafiek toont de mate van gebruik van Twitter door Nederlanders in vergelijking met andere nationaliteiten.

Goed te weten voor een recruitment bedrijfje dat vooral mensen uit het buitenland haalt. De import kennis zul je daar niet per definitie mee binnen halen.

 

Hyves
Vervolgens hebben Gijs en ik, gewoon uit nieuwsgierigheid, even gekeken naar wat er over Hyves bekend is geworden. Ik ben namelijk van mening dat op dat netwerk alleen kindjes van 14 zitten voor wie het vriendennetwerk belangrijker is dan de real life sociale kring, en huisvrouwen die de hele dag vertellen over de stapel strijk die nog gedaan moet worden. En zo blijkt. Vooral de jongeren met een highschool achtergrond. Het heeft dus niet zoveel zin om via Hyves vacatures te verspreiden als men HBO-ers of hoger zoekt.
Hyves, opleidingsniveau

Waarvoor wordt social media gebruikt?
Wat ook opviel als zijnde een verschil tussen de verschillende generaties is “waarvoor” social media gebruikt wordt. Je kunt in de grafiek hieronder zien dat social media heel consequent wordt gebruikt voor het oriënteren op een carrière. Bij alle generaties gebruikt 41% social media om zich te oriënteren op hun carrière. Maar wat misschien nog wel meer op valt is dat het contact met professionals daalt terwijl het contact met friends stijgt naar mate we de oude tegen de nieuwe generaties afzetten. Hoe dit komt is de vraag. Wordt het internet echt persoonlijker? Is de definitie van een “Friend” anders voor de verschillende generaties? Of word je als bedrijf niet meer gezien worden als werkgever, maar als kwalitatief social contact? You tell me. Feit blijft dat het gebeurt!

Toepassingsgebieden sociale media, per leeftijdscategorie

Toepassingsgebieden sociale media; per leeftijdscategorie

Job opportunities
Uit de volgende grafiek kunnen ook weer leuke conclusies getrokken worden. Google en andere search engines zijn, zoals verwacht, de tool die alle generaties het meest inzetten om up to date te blijven over mogelijke job opportunities. Sociale netwerken zijn een tweede. Wat echter opvalt is dat het gebruik van vacature sites lager, en het gebruik van Twitter hoger is bij gen Y dan bij gen X en de baby boomers. Zorg voor het aantrekken van potentieel jong voer dus voor een goede SEO, maar denk zeer zeker ook aan alle mogelijkheden binnen social media. Mooi hieraan is natuurlijk dat veel social traffic een goede SEO score met zich mee brengt.

Vacature zoekstrategie, per leeftijdscategorie

Vacature zoekstrategie; per leeftijdscategorie

Wat willen ze nou eigenlijk?
Als we aan de doelgroep vragen welke tool zij handig vinden op een recruitment website zien we hetzelfde als hierboven. Google even daar gelaten, gaat het vooral om social networks. Links naar social networks is in alle generaties het belangrijkste. De vraag naar een twitterstream of een blog neemt toe bij gen Y.

Gewenste functionaliteit op vacature- of wervingssite, per leeftijdscategorie

Gewenste functionaliteit op vacature- of wervingssite; per leeftijdscategorie

Een conclusie die hierbij te trekken valt uit de rest van de data is dat mocht als je als recruitment agency gaan twitteren, je eigenlijk vooral vacatures moet rondsturen. Daarnaast moet je vooral je mond houden. Alle generaties geven aan dat er alleen op LinkedIn plaats is voor een eventueel zakelijk bericht over de markt of over het bedrijf zelf. Op Twitter en Facebook wordt dit niet gewaardeerd. Vacatures. Daar gaat het om. Verder niet.

En als die vacature dan verstuurd wordt, zorg dan vooral dat er een salaris indicatie in staat! Vinden we belangrijk. De buitenlanders vinden dit zelfs “Very” (!!!) important. Beide groepen geven aan dat een salaris indicatie een belangrijk aspect is van een vacature.

Belang salarisvermelding bij vacature, per nationaliteit

Belang salarisvermelding bij vacature; per nationaliteit

Wat verder opvalt is dat de gehele groep aan ondervraagden, unaniem vindt dat een juiste “List of required skills” een absolute must is voor een goede vacature. Deze cijfers waren consequent met betrekking tot de generaties, de verschillende nationaliteiten, de opleidingsniveaus en het geslacht.

Belang vermelding vereiste vaardigheden, per leeftijdscategorie)

Belang vermelding vereiste vaardigheden; per leeftijdscategorie

Tot slot vinden we het niet bijster belangrijk als de vacature gedeeld kan worden. Het verbazingwekkende hieraan was dat gen Y het zelfs minder belangrijk vind dan gen X, terwijl gen Y bekend staat als de gene die alles altijd maar over de boeg van social media willen gooien.

Belang doorsturen, delen vacature; per leeftijdscategorie

Belang doorsturen, delen vacature; per leeftijdscategorie

Deze uitslagen zijn alleen zijn gebaseerd op ICT-ers. In totaal hebben 526 het onderzoek ingevuld. Oh en, Qlikview FTW! Lots and lots of kudos, props and likes! Alle data uit het gehele onderzoek, dus ook de data met betrekking tot de andere sectoren, is verwerkt in deze business intelligence tool. Hierboven enkele conclusies die binnen een aantal clicks van rauwe data naar een duidelijk zichtbare grafiek waren omgetoverd. Het onderzoek biedt nog heel veel ruimte voor heel veel andere waarnemingen. Zo zijn er ook noemenswaardige verschillen zichtbaar tussen de sector marketing & ICT. Hopelijk biedt dit blog echter al veel leesplezier. Ik vond het super om te doen.

 

 

 

Dit gastblog is geschreven door Kelly van der Toorn. Zij loopt stage bij RAVE-cruitment. Haar blog postings worden een onderdeel van haar scriptie

Geef een reactie

22 Comments
  • Guido
    says:

    Ik vind sommige conclusies nogal voorbarig. Dat iemand die jonger is zich meer bezig houdt met vrienden, zegt helemaal niets over de toekomst.
    Het is namelijk zo dat jongere mensen zich meer bezig houden met hun vrienden, dan met het zoeken van andere professionals en banen.
    Dat is geen trend in de social media, dat is een leeftijdsgebonden trend. Iemand die in de jaren 60 geboren is, had hetzelfde gedrag als iemand die nu 20 jaar oud is.
    Conclusies maken op basis van leeftijd, zonder de kenmerken van de leeftijdscategorie mee te nemen, zijn dus niet correct. Het zou zelf kunnen zijn dat er in principe niets verandert tussen de “jongeren van toen” en de “jongeren van nu”, behalve dat het communicatiemiddel vervangen is.

  • wouter
    says:

    Kelly, verzameling van de data voor dit onderzoek gebeurt hoe…?
    Qlikview lijkt me een erg leuke tool, maar het is me niet helemaal duidelijk wat je doen moet om data ‘in’ de tool te krijgen. De vragen die je aan je doelgroep gesteld heb, hoort daar ook het vragen naar een locatie bij (of groep/bedrijf/vereniging = iets dat geassocieerd is met een locatie)?
    Kortom, hoe wordt de locatie geassocieerd met de data, en is dat iets dat kan beslist worden door de ondervraagden of wordt dat steeds door de beheerder (jij dus) opgelegd? En bestaat de mogelijkheid om op een slimme manier data die onder verschillende locaties is ondergebracht te gaan associëren met een nieuwe locatie (bv. verhuis van bedrijfsgroep naar nieuwe locatie => alle geassocieerde data moet mee verhuizen, etc.)?
    Het is me duidelijk dat je Qlikview kan bekijken/gebruiken met mobiele platformen, is er ook de mogelijkheid om iemand via zijn mobiel platform te ondervragen (online enquete dus die meteen in de tool wordt geaggregeerd)?
    Ik ben erg benieuwd:).

  • Arno
    says:

    Mooi overzicht en eens dat Facebook heel goed in de gaten moet worden gehouden voor wervingsdoeleinden.
    Maar wel voorzichtig met algehele conclusies omdat ICT-ers (gelukkig?) niet representatief zijn voor de gemiddelde Nederlander. Ik vermoed meer mannen dan vrouwen onder de respondenten wat wellicht de vreemde uitkomst van sharing (minder belangrijk) ietwat verklaart.

    Als nuancering op Twitter vooral in Nederland, zou ik zeggen Twitter ‘momenteel’ meer in Nederland. Veel internet toepassingen zijn heel snel geadopteerd in Nederland (marktplaats, hyves, linkedin) en later ook gemeengoed in andere landen geworden.

    Marc heeft het over blogposting’s’, heb je nog meer onderzoek in de planning?

    • Kelly van der Toorn
      says:

      Ok, je hebt gelijk. Sorry. Ik had er niet vanauit moeten gaan dat mijn lezers op de hoogte zouden zijn van het doel van mijn onderzoek. “Kom erachter wat de doelgroep van RAVE wil en implementeer dit op de website”. Kortom, het gehele onderzoek is gebaseerd op ICT-ers. Evenals alle conclusies die ik trek. Inderdaad 80% man, 20% vrouw. Betekend niet dat er iets mis is met de conclusie die ik trek over het sharen. Daar is niets vertekens aan. Ja, was het een conclusie geweest met betrekking tot de gehele groep gen Y, waarschijnlijk wel. Maar dat is het niet. Dus dat scheelt.

      Ik ben ervanuit gegaan dat het duidelijk was dat het om beta gen “Y ging. Bijna een maand lang is mijn onderzoek overal zo gepost, heeft Rob zich suf getwitterd en gelinkedinned om een beetje buzz te genereren. (Beta) gen Y – Social media! Excuus voor deze aanname. Volgende keer zet ik deze notie niet onderaan mijn blog, maar bovenaan. Toch nog een wijze les geleerd.

      Er komen vast nog meer blogpostings. Ik heb nu nog niet echt een idee waarover. Mijn onderzoek heeft veel en veel meer resultaten dan alleen de bovenstaande paar. Op basis daarvan ben ik nu bezig met een redesign voor de RAVE website. Als het goed is komt het hele onderzoek als qlikview demo online. Your welcom to come check it out when it’s online!

  • Lucinda Dietrich
    says:

    “Zo zijn er ook noemenswaardige verschillen zichtbaar tussen de sector marketing & ICT.”

    Ik ben geinteresseerd, ik richt me namelijk hier op de interne marketeers die de social media beheren. Do tell? Je mag me die conclusie ook wel mailen 😉

  • Karlijn Fiesler
    says:

    Hoi Kelly, kun je wat meer vertellen over de respondenten van je onderzoek? Aantal, achtergrond, man/vrouw, etc. Ik kan je conclusies maar moeilijk plaatsen, zo zonder alle info bij je grafieken.
    Verder: Dat Twitter weinig wordt gebruikt in het buitenland is wel heel erg over 1 kam. Je zegt eerst dat Twitter vooral in Nederland wordt gebruikt, maar daarna heb je het over de mate waarin ze het gebruiken. Dat zijn twee verschillende dingen.Het zegt ook verder niets over recruitment in het buitenland, aangezien je moet kijken wat je doelgroep doet en niet elke gemiddelde buitenlander. Zo stond Londen vorig jaar nog bovenaan als Twitter capital city van de wereld. Ik weet niet hoe dat nu is, maar je zou op basis hiervan toch zeggen dat daar een hoop te recruiten is?
    Als laatste zie ik staan dat het alleen om ICT-ers gaat in je onderzoek.Je trekt dus conclusies over Gen Y, terwijl later blijkt dat je slechts 500 ICT-ers hebt ondervraagd. Dat is op geen enkele manier een gemiddelde doelgroep te noemen dus hieraan algemene conclusies verbinden die een hele generatie betreffen vind ik op zijn minst gezegd erg lui.

    • Kelly van der Toorn
      says:

      Het gehele onderzoek komt binnenkort als Qlikview demo online. Dan kun je er zelf conclusies uit trekken. Je mag dan ook gerust zelf klikken naar het aantal man vrouw en dergelijke. Het geslacht was echter minder belangrijk voor mijn uiteindelijke opdracht. Vandaar dat ik het niet heb genoemd.

      Het onderzoekis gebaseerd op 706 responses waar ik simpel weg de ICT’ers heb uit gefilterd aangezien mijn stagebureau ICT’ers recruteerd. Er bleven er 526 over. Binnen deze groep heb ik gekeken naar de verschillende generaties.

      Dat London vorig jaar bovenaan stond, dat zal misschien nog wel zo zijn in absolute getallen. Ik geef simpelweg de verhoudingen tussen Nederland en de overige nationaliteiten van de respondenten.

      • Karlijn Fiesler
        says:

        Duidelijk. Maar dat betekent dus dat bovenstaande blogpost niet kan gaan over generatie Y in het algemeen. Het gaat over ICT-ers. Dat is echt een ander verhaal, zeker mbt het gebruik van social media.
         
        En over het gebruik van Twitter: als je de verhoudingen geeft tussen Nederland en de overige respondenten, over welke andere landen gaat het dan? Heb je dan evenveel Nederlanders als Engelsen, Fransen, Amerikanen ondervraagd? In dezelfde leeftijds categorie? Met dezelfde achtegrond? Misschien wel, maar dat komt hier niet naar voren en is natuurlijk van uitermate belang wil je de juiste verhoudingen laten zien.
         
        Hiernaast geef je niet simpelweg de verhoudingen tussen Nederland en de overige nationaliteiten van de respondenten aan. Je trekt ook een conclusie eruit. Zie nogmaals mijn eerste comment. Die conclusie kun je dus helemaal niet trekken.

        • Kelly van der Toorn
          says:

          Karlijn,

          Je moet het natuurlijk allemaal binnen het perspectief van mijn onderzoek bekijken. En geen enkel onderzoek is allesomvattend.
          Uit dit onderzoek blijkt dat werkzoekende ict-ers in NL verhoudingsgewijs meer twitteren dan buitenlandse werkzoekende ict-ers. Niets mis dus met deze conclusie.

          Dit in tegensteilling met jouw conclusie dat ik lui ben, die is namelijk nergens op gebaseerd en lichterlijk beledigend voor iemand die 5 dagen in de week stage loopt en zaterdag en zondag ’s ochtends om 5.30 uur naast zijn bed staat om bij een supermarkt te werken.

    • Rob van Elburg
      says:

      Hahaha… Don’t worry Ralph…

      Wat dit onderzoek vooral laat zien is dat de theorie rondom Social Networks (Jeremiah Owyang etc) in directe relatie met ICT Recruitment niet werkt. Dat zeiden we in 2007 al, en dat blijkt nu nog meer. Concreet wint het in deze groep van vaag. 

      Vaag is flauwekul “community” gelul etc . Vanuit een ICT Recruiter zit men hier niet op te wachten.

      Concreet is een duidelijke vacature met een uitgesproken salaris indicatie. Deze wordt dan wel weer via Facebook opgezocht. Dus om je daar te presenteren is dan wel slim. Dat bevestigt dit onderzoek ook…

  • Arjan Assink
    says:

    “Zeker nu Facebook ook ruimte maakt voor de professionele kant van het netwerken merk je dat Gen Y ook via Facebook de professionele connecties legt. Nog even en Facebook is het enige platform waarover alle mogelijke communicatie verloopt, met een geïntegreerde Twitter functie. Flickr, picassa, eat your heart out. The winner takes it all. Facebook!”

    Facebook biedt al jaren status updates, is bijna hetzelfde als Twitter (en meer) en toch is men Twitter gaan gebruiken. Ook zit de functie om foto’s te delen er al jaren in, toch gebruikt men Flickr. Ik denk dat het wat voorbarig is dat omdat je op facebook nu ook zakelijke connecties kunt delen LinkedIn het onderspit zou gaan delven.

    • Kelly van der Toorn
      says:

      Ongeveer een maand geleden heeft Facebook haar hele foto’s delen idee geupdate. Waarom? Om met Flickr en Picassa te concureren. Je kunt bij Facebook sinds een tijd ook aangeven met wie je werkt, waar je werkt, waar je gewerkt hebt, scholen, collega’s, het hele rataplan.

      Ik zeg niet dat ze er al zijn, of dat ze het gaan winnen, ik zeg alleen dat Facebook dit: http://www.watvindikvanjou.nl/2011/01/06/personal-branding-tools/ erg goed begrepen heeft.

      • Arjan Assink
        says:

        Eigenlijk zeg je wel dat ze het gaan winnen: 

        “Nog even en Facebook is het enige platform waarover alle mogelijke communicatie verloopt”

        En ik wilde daar alleen even wat vraagtekens bij zetten 🙂

        Denk dat het voor recruitment zeker belangrijk is om niet alleen te weten waar je doelgroep actief is, maar ook waar je doelgroep open staat voor benadering voor vacatures.

        Voorlopig denk ik dat (ook voor Generatie Y) LinkedIn daar de aangewezen locatie voor is. Uit mijn eigen onderzoek bleek namelijk dat HBO en WO studenten in het laatste jaar in grote getalen actief worden op LinkedIn (het gemiddelde is echter laag, omdat die dus de eerste 3 jaar vrijwil niet gebeurd). Op zich is LinkedIn dus helemaal geen gekke plaats om studenten te strikken die voor het eerste op de arbeidsmarkt actief worden, dat lijkt me ook de meeste relevante groep studenten.

  • Rob van Elburg
    says:

    GEN Y: Recruitment via Facebook = YES, maar alleen duidelijke vacatures met Salaris indicatie. 

    Boter bij de vis. krachtige vacatures en hard duidelijk maken wat het betaalt. Dat is Social Network Recruitment 2011……….