Solliciteren 2.0: de tweede lijn

Logotype ydeal De feiten over campagne ydeal: dag 27; circa 2300 bezoekers op mijn site; circa 160 views in de laatste 14 dagen op mijn LinkedIn-profiel; tweede ydeal-gesprek komt er aan.

Mijn manier van solliciteren is anders (persoonlijke website, bloggen e.d.), maar het gedrag van de beoordelaar is beslissend. Ik heb met mijn campagne een vorm gekozen die vernieuwend, innovatief en uniek is. Maar dat is niet de reden dat iemand mij uitnodigt of aanneemt. Niettemin kun je op dit vlak een bepaalde indruk maken. Ik laat zien dat je altijd voor het uiterste moet gaan, wat je doel ook is.

Op twee manieren is mij een vorm van netwerken opgevallen die op dit moment veel voorkomt. Het gaat om het benaderen van het netwerk van een persoon in je eigen netwerk. Zo heeft een vriend en oud-collega mij een mail gestuurd met bedrijven en contactpersonen uit die bedrijven die hij goed kent. Hiermee kan ik de bedrijven benaderen, om de contactpersoon vragen en diegene uitleggen wie ik ben. Een informele binnenkomst die sympathie oogst. Het staat nog los van het feit of het bedrijf iemand zoals ik nodig heeft.

Als je die gegevens niet op voorhand krijgt, is het dan onbeleefd er naar te vragen? Om aan dit dilemma voorbij te gaan is er een andere manier.

Van Bas Westland (LinkedIn-coach) heb ik een LinkedIn-tip gekregen. Hij liet me een hele mooie manier zien om je tweede lijn netwerk in beeld te brengen en te zien wie de verbindende persoon is. Het zit allemaal in de geavanceerde zoekfunctie voor ‘people’. De resultaten zijn prachtig, tientallen personen die werken bij voor mij interessante bedrijven en een mogelijkheid ze te benaderen. De volgende stap is de verbindende persoon te benaderen en vragen of deze mij in contact wil brengen met de persoon uit zijn netwerk.

Deze week ga ik deze manieren uitvoerig in de praktijk brengen en in de volgende blog lezen jullie de resultaten.

Dit gastblog is geschreven door Jasper Selten die via ydeal op zoek is naar zijn volgende baan.

Geef een antwoord

1 Comment