De voorlaatste sessie, met Kaj Jalving (e-commerce manager bij Luba). Jawel een e-commerce manager bij een uitzendbureau. Ik ben bijzonder benieuwd. En al helemaal als gevolg van de titel van zijn presentaite: Rendabel recruiten. Jawel, we gaan het over cijfers hebben. Heerlijk. Zolang het maar met mate is natuurlijk.
En Jalving begint met een pitch voor RecruitmentMatters! Volgens Jalving moet iedere recruiter RecruitmentMatters lezen. Hartelijk dank natuurlijk, maar nu kan ik nauwelijks nog kritisch schrijven over zijn verhaal als dat nodig is. Ik zit hier een beetje te glimmen als een tiener!
Het verhaal van Jalving is wat mij betreft bijzonder interessant. Hij is geen natuurlijke spreker maar het gaat mij om de inhoud. En daar zit het helemaal goed mee. Waarmee
Luba maakt geen (nauwelijks) gebruik van vacaturesites en richt zich volledig op Google als traffic driver. Het plaatje van september 2006 – maart 2011 met de bezoeken per maand is buitengewoon interessant. Omdat ik de presentaties (nog) niet heb kan ik het hier (nog) niet laten zien. Daarvoor had je dus in de zaal moeten zitten; en er waren veel te weinig mensen aanwezig. Kans gemist.
Luba meet haar recruitment funnel van de zoekfunctie tot en met de plaatsing! Dus niet alleen maar een online traject maar het volledige traject. Dat komt bijzonder weinig voor. Maar Luba heeft het nog een stap verder getild. Vanuit de marge die een specifieke plaatsing waarschijnlijk gaat opleveren rekent Luba terug naar elke voorgaande stap wat die betreffende stap mag kosten. Waarmee ze per vacature kunnen berekenen wat een online click op een online gepubliceerde vacature mag kosten. Briljant! Mass customization, ik word hier heel vrolijk van.
Dit is voor zover mij bekend volstrekt uniek binnen online recruitment. Geen wonder dat de man E-commerce manager heet. Want binnen non-food retail is dit ‘gemeengoed’, althans voor de (zeer) grote partijen. En tegelijkertijd is het voor uitzenders feitelijk broodnodig. Luba heeft naar mijn idee iets heel bijzonders gerealiseerd. Ik moet eens een afspraak met Jalving maken. Gelukkig zit Luba in Leiden.
En met alle data die Luba verzameld kan ze ook nog eens prachtige analyses en prognoses maken. Ik ga maar eens kijken of ik eens met die data mag spelen.
Iedere uitzender zou eens moeten gaan buurten bij Luba. Van groot tot klein. Of misschien moet Jalving gewoon een consultancy praktijk moeten beginnen. Dat is een gegarandeerde hit. En niet alleen voor uitzenders.
Andrea
says:Ik heb net Kaj Jalving gesproken, waarna hij mij heeft geattendeerd op zijn gegeven presentatie. Met name de transparantie van Google als traffic driver versus de volgens hem “niet transparante” jobboards wekt mijn interesse.
Bart
says:Ben wel benieuwd naar zijn presentatie. Wordt deze nog online beschikbaar gesteld?
Luba heeft al eerder bewezen over een sterke online marketingstrategie te beschikken. Volgens mij hebben ze ook al eerder SEO prijzen gewonnen.