#eHRM: Stijn Nieuwendijk

Stijn NieuwendijkEn het is alweer tijd voor de vierde presentatie van de dag. Het is een echt tropenrooster vandaag. Dit keer kan ik eindelijk blijven zitten om naar Stijn Nieuwendijk (User Experience Leader bij valsplat) te luisteren over: Met gemak de juiste mensen vinden

He, de titel van zijn presentatie is veranderd! Want eerder ging het nog over Recruitmentsites beoordelen. Dat is apart…En wat te denken van deze zin: Hoe kun je met sterke usability en goede user experience de juiste mensen vinden? Dat is nieuws! Gaat een sterke usability en een goede user experience als filter werken waardoor alleen de juiste mensen solliciteren? Nieuwendijk heeft mijn sceptische aandacht!

Hij begint met een verhaal wat lijkt op het bekende: The inmates are running the asylum. Maar dan iets vriendelijker. Oftewel, de beroepsdeformatie van bouwers. Waardoor gebruikers niet zelden (of: bijna altijd) in de kou staan. Dit is natuurlijk een promopraatje voor valsplat, maar daarom niet minder belangrijk om te beseffen.

Hij bouwt zijn verhaal vanuit drie aandachtsgebieden op:

  1. Dialoog
  2. Keuze
  3. Gemak

 

Dialoog
De communicatie tussen systeem en gebruiker, alleen is de gebruiker op zichzelf aangewezen. Dus hoe zorg je voor een goede, prettige dialoog. Gebruikt Nationale Postcode Loterij als een voorbeeld. En geeft blijkt van een volstrekt gebrek aan het doel waar de meeste bezoekers voor bij een wervings- of vacaturesite komen. Tenslotte dient die dialoog wel afgestemd te zijn op dat doel.

Vanuit dit dialoog perspectief komt ook redelijke vacaturepagina van Croon vcoorbij, waar echter het nodige aan mankeert. Maar Nieuwendijk vindt het een heel goede pagina….  omdat diep below the fold goede contactinformatie zichtbaar is. Hmmm… die contactinformatie is goed, maar wijs dan ook even op de enorme en volstrekt overbodige brandbox en de overbodige zoekfunctie. Om nog maar te zwijgen van het obligate en volstrekt overbodige GoogleMaps plaatje.

Keuze
Zoekfunctie van BDO, WerkenbijhetRijk e.a. komt voorbij om de haperingen in de functionaliteit aan te tonen. Wederom is het generiek, want Nieuwendijk is onbekend met de specifieke criterai die werkzoekers van belang vinden. Waardoor hij lang blijft stilstaan bij locatie plus straal. En dat facet search belangrijk is. Duhhh…

Of dat de zoekresultaten goed leesbaar moeten zijn. En dat teksten maar beter kort een zeer goed leesbaar moeten zijn. 

Maar ik heb nog steeds niet gehoord waarom ik hiermee de juiste mensen kan vinden. Alleen dat ik enige generieke verbeteringen aan mijn wervingssite kan maken. Maar misschien komt dit wel bij het aandachtsgebied Gemak.

Gemak
Nou, hopen dat Nieuwendijk nu met iets nieuws voorbij komt. Maar bij de uitleg van gemak blijkt al dat het niet het geval is. En er komen wederom de nodige obligate voorbeelden voorbij (schriftelijk solliciteren bij AIVD, ontbreken van een logische hyperlink, eenduidige knopteksten, vermijdbaar ingewikkelde zoekfunctie, etc.).

Conclusie
Nope, ik heb niets gehoord waarmee dankzij een goede user experience ik de juiste mensen kan vinden. Wat natuurlijk ook een krankzinnig uitgangspunt zou zijn.

Waar een goede user experience natuurljk wel enorm bij helpt is het voorkomen van vermijdbare afhakers. En het voorkomen van momenten van vermijdbare verwarring en vertwijfeling (Don’t make me think). Met andere woorden, welke voor de hand liggende fouten je dient te vermijden. Maar het volstrekt ontbreken van (kennis van) specieke doelen van werkzoekers en hoe die doelen het beste kunnen worden ondersteund is schrijnend. Waarmee de meerwaarde van deze presentatie vooral bij de doelgroep van absolute ignoranten moet worden gezocht. Maar dat zijn er mogelijk nog heel veel. Arme, arme werzoekers…

 

Klaar! en op naar de lunch. Nou maar hopen dat mijn handen nog een glas melk plus sandwich vast kunnen houden…

Geef een antwoord