Alles wordt anders: LinkedIn’s nieuwste product voor bureaurecruiters

image Op RecruitmentMatters wordt de laatste tijd veel geblogt over Linkedin en dat is logisch. We vragen ons af of Linkedin ‘just another cv board’ wordt, waarom je opeens moet betalen om tweedegraads contacten te benaderen en of de drive om cash te verdienen nu de beursgang eraan komt het hele concept misschien wel de nek omdraait.

Gistermiddag sloot ik, om 17.00 uur Nederlandse tijd aan bij een webseminar van LinkedIn met als titel: ‘How Agency Recruiters Gain a Competitive Edge with LinkedIn’. Op sommige vragen heb ik antwoord gekregen. Wil je het uit eerste hand horen, volgende week donderdag is er weer een webseminar.

Wat ben ik allemaal te weten gekomen:

Allereerst kwam er een poging om mensen als Marc Drees gerust te stellen: LinkedIn wordt, aldus de seminarleidster, geen gewone CV board want mensen komen naar LinkedIn om kennis te delen en te netwerken, niet om zich kandidaat te stellen voor vacatures of projecten. LinkedIn heeft daarom een ander publiek dan Monsterboard of Careerbuilder (het was een US presentatie). In vergelijk met CV boards kent LinkedIn veel meer passieve kandidaten en ze daagde ons uit om een selectie te maken uit de CV’s van Monster en te checken of die kandidaten ook op LinkedIn staan (dat doe ik niet, ik weet het antwoord al).

Om de kwaliteit van het netwerk te bewaken wordt het benaderen van kandidaten buiten de eigen directe contacten gelimiteerd en krijg je als Recruiter maximaal 50 beantwoorde Inmails per maand. Stuur je een Inmail naar iemand en wordt die niet beantwoord, dan telt die niet mee. Op de vraag van iemand uit Zweden (vanuit heel de wereld werd meegedaan) of je de database ook kon mailen met commerciële boodschappen was het antwoord vrij bits: ‘No, and we are not a database!’

Dan de tools die je als agency recruiter krijgt:

  • Volledige toegang tot het gehele netwerk !!!
  • Volgen van vacatures van bedrijven die je volgt.
  • Verbeterde vacatureplaatsing (betere interface)
  • Jobs kunnen worden geadverteerd op de homepages van mensen die aan je searchcriteria voldoen
  • Suggestie van mogelijke kandidaten op basis van je criteria
  • Het profiel van de Recruiter en de Hiring manager van de klant vindbaar ‘achter’ de job (dat vind ik een hele leuke, het is dus zichtbaar wie met wie zaken doet en of dat exclusief is. Ik vrees echter dat de dame in kwestie hier een feature van de corporate services benoemde. Het ging vrij snel, wie sluit donderdag aan om mij te checken?)
  • Searches kunnen gesaved, resultaten naar clipboards of Excel sheets e.d. geexporteerd (en dus geimporteerd in je ATS)
  • Search resultaten worden uitgebreider getoond (Een soort CV schermpje wordt gemaakt met de highligts van de kandidaat kort onder elkaar)
  • Je kunt met meerdere recruiters voor dezelfde job searchen en de resultaten delen en zorgen dat je niks dubbel doet
  • LinkedIn biedt (nog) geen volledig ATS of CRM pakket, maar wel een agendafunctie (het voorbeeld wat ze gaf was wel aardig: als een kandidaat eerst zijn bonus over vorig jaar wil afwachten en dan gaat solliciteren, dan kun je een reminder voor jezelf in LinkedIn zetten). (Mijn persoonlijke voorspelling: volgend jaar hebben ze een volledig ATS Pakket, sterker dan carerix, otys en salesforce.com bij elkaar)
  • Search alerts en nieuwe kandidaten voor bestaande searches
  • En last but not least en daar stond ik echt van te kijken: de resultaten van de searches worden gekoppeld als contacten van het bureau en niet aan de account van de consultant. Uiteraard blijven de persoonlijke contacten van de consultant wel aan zijn persoonlijke account ‘hangen’.

Het was een interessant uurtje en ik ben onder de inruk van de mogelijkheden. Wat dit gaat betekenen voor de bureauwereld zal nog moeten blijken. Feitelijk werkt straks elk bureau en elk bedrijf met hetzelfde bestand en dezelfde toegangsmogelijkheden. Dat betekent dat de persoonlijke kwaliteiten van de Recruiter, meer nog dan voorheen, de doorslag geven in succes in de arbeidsmarkt. Klopt die analyse?

Ik deel de geruststellende mededeling vooraf niet. Ik ken geen Recruiter die zich laat beperken doordat zijn Inmails ‘op’ zijn. Naam, werkgever en regio zijn al genoeg gegevens om iemand op andere manieren te vinden. Of je nodigt je iedereen die je tegenkomt uit in een groep (Iedereen Elke Dag Plezier bijvoorbeeld), dan kun je (althans nu nog) gratis rechtsreeks met ze mailen. En zo zijn er nog wel meer truckjes. Een hele grote openbare database met kandidaten en agency recruiters die terughoudend moeten doen omdat anders de kandidaten geïrriteerd raken? Ik ben benieuwd.

Ondernemer en sinds 1997 actief in recruitment, blogt niet alleen over werving en selectie maar over alle zaken die hem opvallen in de arbeidsmarkt. Naast werving- en selectie in marketing en sales is hij ook actief in referral recruitment via social media, verzorgt hij salestrainingen en heeft hij literaire aspiraties

-->
Geef een reactie

9 Comments