Heeft daling printadvertenties de bodem bereikt?

grafzerk Een week geleden bracht de Newspaper Association of America (NAA) het cijfer van de omzet uit personeelsadvertenties over het 4e kwartaal van 2010 naar buiten. Het gaat hier dus om de omzet uit advertenties in print. En het cijfer is verwoestend slecht, hoewel fractioneel beter dan over dezelfde periode in 2009. Maar de vrije val die de omzet uit personeelsadvertenties in print doormaakt in de VS is volstrekt onvoorstelbaar.

Over 2010 blijft de omzet steken op 9,9% van de omzet uit 2001, Jawel, je leest het goed. In het luttele tijdsbestek van slechts 10 jaar is de omzet uit personeelsadvertenties letterlijk gedecimeerd. Er is echter een ‘glimmer of hope’. De vrije val van de omzet lijkt te zijn gestopt.

Dit is de trendlijn van de omzet uit personeelsadvertenties (op basis van voorstschrijdend jaarvolume). Tevens is per kwartaal de procentuele stijging/daling van het voorschrijdend jaarvolume ten opzichte van het voorgaande kwartaal weergegeven:

NAA: Omzet uit personeelsadvertenties in de VS, 2001 - 2010

NAA: Omzet uit personeelsadvertenties in de VS, 2001 – 2010

En het lijkt er zomaar op dat we op een plateau zijn aangekomen. Dit is overigens geen geruststelling voor krantenuitgevers; omdat ze hiermee gedoemd zijn de boel te sluiten. Maar het is op zicht interessant om te zien dat op dit moment er een (tijdelijke?) bodem voor de afname van personeelsadvertenties lijkt te zijn bereikt.

Zou hiermee recht worden gedaan aan het percentage werkzoekers dat niet meer via de krant zoekt? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, maar het is best mogelijk. Met nog slechts 10% van het oorspronkelijke omzetvolume zou mogelijk ook nog slechts 10% van het oorspronkelijke advertentievolume resteren. Met een ferme prijserosie als gevolg van toegenomen concurrentie in de afgelopen jaren zou dat volume nog zelfs een stuk hoger kunnen liggen.

En er zijn nog altijd mensen die (ook) via de krant naar een nieuwe baan zoeken. Ons nationale sprookjesinstituut (NOA) wil ons doen geloven dat maar liefst 70% van de Nederlandse werkzoekers hiervoor de krant inzetten. Maar afgezien van het NOA weten werkgevers, uitgevers en reclamebureaus wel beter. In de VS lijkt het dus minimaal 10% van de werkzoekers te zijn. En het is ongetwijfeld nog wel meer. Het is slechts een kwestie van tijd voordat ook dit percentage verder gaat krimpen. Maar dat zou wel eens heel geleidelijk kunnen gaan.

Het is echter de vraag of deze geleidelijkheid voor de inktmensen enig soelaas biedt. Ik denk het niet

Geef een antwoord

2 Comments