12 1/2 jaar Monsterboard

Deze week ben ik 12 1/2 jaar lid van Monsterboard.

Monster.com, het online platform dat conform de allereerste persberichten de Recruiter volledig overbodig zou maken. Niets is echter minder waar. Het waren juist de Recruiters die van Monster een enorm succes maakten. 12 1/2 jaar. Elke dag minstens een uur searchen. Elke dag minstens 100 profielen zien. Dat zijn al snel zo’n 456.250 CV’s.  Een kromme vinger dus van scrollen. Elke dag toch even kijken naar die nieuwe profielen. Je weet maar nooit, er liggen veel kapers op de kust en wie het eerst komt die het eerst maalt. Monster leerde ook dat Search kracht toch vooral bij de bureaus ligt. Ik vraag me af hoeveel CV’s er in de jaren zijn verkocht door Agency Recruiters aan Corporate Recruiters met een eigen Monsterboard account. Schrikbarend veel, schat ik in. 12 1/2 jaar Monsterboard

Het concept om vraag en aanbod via een online platform bij elkaar te brengen, is een succesvol gebleken en zeer lucratief. Iets wat LinkedIn zich inmiddels ook realiseert. Ze zullen het zelf ongetwijfeld ontkennen, maar langzaam verandert LinkedIn in een soort Monsterboard 2.0. Wellicht nog een mogelijkheid om (niet zichtbaar!) aan te geven dat je actief werkzoekend bent en we hebben “gewoon” weer een platform waar vraag & aanbod zich verzamelen. 12 1/2 jaar MonsterboardGrappig is dan om te zien dat daar waar Monsterboard allerlei initiatieven ontplooit om meer “social” te worden, worden bekritiseerd; terwijl LinkedIn precies het tegenovergestelde doet en bijna bejubeld wordt. De stempel “social medium” rechtvaardigt kortom alle toekomstige activiteiten, hoe anti sociaal deze ook mogen zijn. Hoe dan ook de weg die is ingeslagen, begint sterk te lijken op het brutale initiatief van 12,5 jaar geleden. L’histoire se répète, om het maar in goed Nederlands te duiden.

Goed, 12 1/2 jaar Monster. Een search verslaving die mij zelfs tijdens duikvakanties in Australië achter een computer deed kruipen. Je zou die ene JAVA techneut net missen en daarmee een mogelijke plaatsing. Schema’s hield ik bij van welke dagen en tijdstippen ik het meest kans had de juiste persoon te bereiken. Ik was op de hoogte van aanstaande reorganisaties of overnames, wetende dat de dag erna altijd weer een grote hoeveelheid nieuwe CV zouden worden aangeboden. In 10 minuten een CV uploaden en binnen no  time gebeld worden door een aantal Recruiters is nog steeds een zeer krachtige candidate experience, zeer zeker in een toenemende platheid in online recruitment.  12 1/2 jaar is eigenlijk een soort huwelijk. Mooie tijden gehad en erg gaan nog heel mooie tijden komen. Daar ben ik van overtuigd. Bedankt in ieder geval voor die eerste 12 1/2 jaar!

Geef een reactie

1 Comment
  • Erwin
    says:

    Er is niets “social” aan Monster in NL onder andere gezien de wijze waarop ze “new hires” tijdens hun proeftijd (da’s natuurlijk hun recht) en letterlijk in de laatste minuten ontslaan.
    “Nee hoor, normaliter gaat het niet zo snel met een opzegging in de proeftijd” nadat ik nummer 4 was…
    En zelf pretenderen dat zij de grootste zijn en de beste. De cijfers zeggen genoeg Marc.
    Bovendien: intern wordt, door een marketing medewerker, gecommuniceerd dat MB naar buiten toe “socialer” wil worden maar ondertussen gaat het om de pegels maar dat mag je als medewerker natuurlijk niet extern zeggen.