Breaking news: Monster’s Nederlandstalige iPad app

Tablet PC Monster(board) was bijzonder langzaam met het publiceren van een iPhone app maar dat heeft het bedrijf helemaal goedgemaakt met de zeer snelle realisatie van een iPad app. Jawel, vanaf vandaag is Monster ook in het Nederlands op de iPad aanwezig. Of liever gezegd sinds afgelopen weekend, want vanaf afgelopen zaterdag is de app te downloaden.

Voor zover ik weet is Monster daarmee het eerste bedrijf binnen de online recruitment markt die een iPad app voor werkzoekers heeft gelanceerd. En dat verdient applaus. Maar krijgt Monster ook applaus van de iPad bezittende werkzoeker na gebruik van de app? Die vraag schreeuwt natuurlijk om een antwoord.

Intermezzo
Maar voordat ik als kritische werkzoeker de app ga beoordelen eerst een kort intermezzo. Tenslotte is de iPad een PC noch een smartphone. En daarmee een volstrekt nieuw device met een aantal unieke mogelijkheden en beperkingen. De iPad is de eerste incarnatie van dit nieuwe type device wat op dit moment onder de naam tablet PC door het leven gaat. In 2011 wordt een hausse aan lanceringen verwacht van andere partijen dan Apple. Ontwikkelingen in komende jaren zullen leiden tot een apparaat dat naar verwachting van de nodige analisten het einde van de laptop inluidt.

Verder zorgt de form factor van de tablet PC dat, in tegenstelling tot de smartphone, een werkzoeker op een prettige manier kan zoeken naar en solliciteren op een vacature. Tegelijkertijd biedt een tablet PC een range aan mogelijkheden om het volledige proces van werk zoeken tot een volstrekt andere ervaring te maken dan via een laptop/PC. Waarmee de tablet, in tegenstelling tot de smartphone, wel degelijk een dominante rol kan gaan spelen binnen online recruitment. Het is echter geen toevoeging (zoals de smartphone) maar een vervanger. En wordt daarmee op termijn het dominante device waarlangs werkzoekers op zoek gaan naar een baan. Dit heeft forse implicaties die echter buiten de scope van deze blog posting vallen. Voor verschillende meningen over de toekomst van de iPad voor online recruitment verwijs ik ook nog even naar de aaiPet serie hier op RecruitmentMatters.

Tot op heden zijn mobiele applicaties binnen online recruitment een forse teleurstelling gebleken. De reden hiervoor is simpel en symptomatisch voor een eerste generatie applicaties op een nieuw device: er wordt geen rekening gehouden met de doelgroep en de wijze waarop de doelgroep haar smartphone zou kunnen/willen gebruiken bij een zoektocht naar een nieuwe baan. Met als gevolg dat de geboden applicatie niet veel meer is dan een verkleinde versie van de reeds bestaande website en de daar geboden functionaliteit. Waarmee de gebruiker zich in bochten moet wringen om de applicatie te kunnen gebruiken. Zonde. En een garantie op beperkt gebruik. Waarbij de meer fundamentele vraag (of een smartphone wel het geschikte apparaat is om een nieuwe baan mee te willen scoren) nog niet eens is gesteld. En het antwoord op deze vraag is naar mijn mening een hardgrondig: NEE.

Maar nu is er de tablet PC. Die in potentie alles heeft om wel het geschikte apparaat voor een werkzoeker te te zijn. Op de bank met een glas wijn op zoek naar een nieuwe baan. Verkennen, vergelijken, bewaren en eventueel doorsturen van vacatures. Maar ook even een tweet, Inmail, e-mail of ander bericht naar een recruiter sturen voor meer info. Solliciteren op een vacature. Onderzoeken van het bedrijf en wie er allemaal werken. Wat zeggen ze over de toko, ken ik er iemand? Verdient het een beetje daar?

Afijn, de form factor en de daarbij behorende gebruiksmogelijkheden maken een tablet PC bij uitstek geschikt om relaxed de markt en de eigen mogelijkheden daarbinnen te verkennen en bij het vinden van aantrekkelijke mogelijkheden daar ook nog eens op te reageren. Nog steeds zittend op de bank, maar ondertussen met een tweede glas wijn.

Inderdaad; dat zou ook kunnen door via de tablet PC naar de standaard website van een vacature- of wervingssite te gaan. Ik raad iedereen aan om dat eens te proberen. Ik garandeer een ongemakkelijke tot ronduit pijnlijke ervaring. Maar ja, what’s new?

Tijd om de aandacht te richten op de iPad app van Monster. Benut de applicatie de voordelen van de tablet PC en krijg ik als werkzoeker, zittend op de bank, alle mogelijkheden voorgeschoteld die dit nieuwe apparaat mij te bieden heeft waarbij rekening wordt gehouden met mijn behoeftes en de mogelijkheden & beperkingen van de iPad? Het is de hoogste tijd om deze vragen te beantwoorden.

De startpagina
Dit is het scherm dat wordt getoond nadat ik de app heb gestart:

Monster iPad app | Startpagina

Heb ik per ongeluk een iPad van de Gamma gedownload? Nee, naar later zal blijken moet dit een bureaublad voorstellen. Monster gaat retro met haar iPad app. Apart. Na deze startpagina krijg ik echter dit te zien:

Monster iPad app | Beginscherm

Jawel, hetzelfde overbodige obstakel als bij de iPhone app. Een vermijdbare tussenstap waarmee de niet-geregistreerde bezoeker onnodig in verwarring wordt gebracht. Ik had oprecht gehoopt dat Monster hiervan al had geleerd en dit had verwijderd. Helaas…

Na op de Zoek nu knop te hebben gedrukt, krijg ik het dashboard te zien:

Monster iPad app | Dashboard

En nu zie je dat de interface inderdaad een soort bureablad moet voorstellen. Het wittige vlak is een vel papier en de kop koffie staat voor mij (als linkshandige) helemaal verkeerd… Maar nu is het houtdesign tenminste te verklaren. Is deze keuze echt een nostalgische? Verlangt Monster terug naar de tijd dat vacatures nog uitsluitend in de krant verschenen? Het ziet er leuk uit, maar als werkzoeker snap ik het niet. 

Dit scherm toont wel direct wat ik hier allemaal kan doen (zoekacties bewaren, mijn bewaarde vacatures, sollicitaties, CV’s en sollicitatiebrieven beheren). Al deze acties zijn echter uitsluitend mogelijk als ik ben ingelogd. Verder toont het resultaatdeel van het scherm de interactiemogelijkheden. Altijd handig voor nieuwe tablet gebruikers.

Overigens toont de staande variant het menu aan de linkerzijde niet. Hier is het verstopt achter de knop Navigatie:

Monster iPad app | Dashboard, 2

Hmmm…

Vacatures
Ik klik op het vergrootglas icoon (wat is er eigenlijk mis met een knoptekst Zoek of Zoeken?) om vacatures te gaan bekijken. Daarvoor heb ik tenslotte als werkzoeker deze app gedownload:

Monster iPad app | Zoekresultaat

Het zoekresultaat ziet er totaal anders uit in vergelijking met de Monsterboard website. En hoewel bovenstaand scherm er veel beter uitziet dan de website is het voor mij als werkzoeker aanzienlijk minder waardevol. Om dat duidelijk te maken; dit is het zoekresultaat op de website :

Monsterboard | Zoekresultaat 

Inderdaad, die kranzinnig grote banner is niet behulpzaam en de letters in het zoekresultaat zijn aan de kleine kant. Maar hier krijg ik veel overzichtelijker meer informatie en meer functionaliteit tot mijn beschikking. Allereerst kan ik direct vier relevante rubrieken zien (Functienaam, Bedrijfsnaam, Locatie en salaris (helaas slechts als icoon)). Op de iPad is dat er een, en voor de bedrijfsnaam en locatie moet ik onder de functienaam kijken.

En verder heb ik bij de website direct verfijningsmogelijkheden tot mijn beschikking. En deze schitteren door afwezigheid op de iPad. Of toch niet? Ze zijn er wel; maar slechts beschikbaar via een knop met de cryptische naam Filters (wat niet op de koffie blijkt te slaan):

Monster iPad app | Filters

Daar zijn ze dan; de verfijningsmogelijkheden. En hoewel op de website 7 verfijningsmogelijkheden zijn, heeft de iPad app er slechts 5. Branche, Functiegroep en Werkervaring zijn op de iPad gesneuveld; Radius is erbij gekomen. Maar veel belangrijker dan het beperkte aantal verfijningsmogelijkheden is de user interactie. Want je moet er heel wat voor over hebben om het zoekresultaat te verfijnen.

Allereerst moet ik natuurlijk ontdekken dat de verfijningsfunctie achter de Filters knop is verborgen. Maar vervolgens moet ik ook nog eens een specifieke verfijningsmogelijkheid selecteren en daarna op de knop Zoek (he, hier is er ineens een knop met een tekstlabel in plaats van een vergrootglas icoon… lekker consequent) drukken.

Dit is bijzonder onhandig van Monster. In plaats van een goede user experience is het grafisch design bepalend geweest. Die koffiekop en al die navigatie-elementen waar ik als niet-ingelogde gebruiker toch niets mee kan, hadden natuurlijk moeten sneuvelen voor direct zichtbare verfijningsmogelijkheden. Nu moet ik als werkzoeker onnodig veel handelingen verrichten om mijn zoekresultaat te verfijnen. Dit is een stap terug in de tijd.

En ook merkwaardig; op de website wordt het zoekresultaat direct ververst als ik een verfijningsoptie aanklik. Bij de iPad moet ik als werkzoeker nog eens op de knop Zoek drukken… Nee, hier slaat Monster de plank ferm mis. Mooi om te zien maar te weinig relevante informatie en erg omslachtig om te gebruiken.

Verder vind ik vind de zoekfunctie erg traag. Het duurde veel te lang voordat ik de resultaten op het scherm kreeg. Maar dit heeft waarschijnlijk niets met de iPad app te maken; tenslotte is de zoekfunctie op de website ook zo traag. En de zoekfunctie werkt voor zover ik kan zien op exact dezelfde database, dus het redelijk logisch te veronderstellen dat de iPad app dezelfde zoekfunctionaliteit aanroept die ook door de website wordt gebruikt. Wel een punt wat aanzienlijk verbeterd mag worden overigens.

Vacature bekijken
Dan maar eens kijken of de vacature mij meer reden tot vreugde geeft:

Monster iPad app | Vacature

Kijk, dit is waar ik als werkzoeker op zit te wachten! De functiekenmerken zijn duidelijk in beeld, en blijven ook in beeld als ik door de vacaturetekst scroll. Ook de knop Solliciteer nu (zou dat woordje nu nou echt stimuleren om eerder te solliciteren? Ik zal Monster eens vragen of ze daar een betrouwbare A/B test mee hebben gedaan) blijft altijd zichtbaar. Allemaal goed.

Verder kan ik de vacature op een kaart bekijken (jawel een pop-up met GoogleMaps op te zien waar ‘s-Hertogenbosch ligt… altijd goed voor mensen die een onvoldoende voor aardrijkskunde hadden) en kan ik de vacature met anderen delen (uitsluitend via e-mail). Sluiten van de vacature betekent teruggaan naar het zoekresultaat. Wederom een cryptische knoptekst dus… En ik kan bladeren door de vacatures. Via de icoontjes maar ook door te swipen.

Nou, ik word hier wel vrolijk van, dus laat ik maar eens solliciteren

Sollicitatie niet toegestaan
Helaas. Net als bij de iPhone app, en in tegenstelling tot de website, kan ik via de iPad alleen solliciteren als ik een geregistreerde en ingelogde gebruiker ben:

Monster iPad app | Inloggen of registreren

Ja, hier breekt de user experience met een grote knal. Maar laat ik eens net doen of ik niet direct afhaak. Ik klik op de knop Registreren en zie vervolgens dit:

Monster iPad app | Registreren

Monster heeft mijn locatie, maar ik moet toch een plaats en provincie invullen? Jammer hoor… En ik probeer natuurlijk ook de privacyverklaring even uit:

Monster iPad app | Privacyverklaring

Oeps, Monster(board) is vergeten dit te testen. Want dit is weliswaar de Privacyverklaring, maar waarom is de titel van het venster Bewaar zoekactie? Een bugje dus. En verder is er ineens geen formattering. Monster rekent er blijkbaar op dat niemand hiernaar kijkt… En als je wel kijkt, heb je voor die bovenste regels echt een vergrootglas nodig. Dat is toch niet nodig?

Ik heb me niet geregistreerd om het sollicitatieproces te completeren. Als kritische werkzoeker ben ik eenvoudigweg teveel obstakels tegengekomen op mijn pad. De website op de iPad is makkelijker te gebruiken dan de iPad app zelf. En dat mag toch nooit de bedoeling zijn? Tegelijkertijd ben ik wel nieuwsgierig genoeg om ook de andere functionaliteiten te willen zien. Maar dat wordt onderdeel van een volgende posting. Deze is al meer dan lang genoeg…

Conclusie
De Monster app ziet er fraai uit. Maar fraai staat niet gelijk aan waardevol voor de werkzoeker. En op dit moment bevat de app een aantal volstrekt overbodige obstakels die het voor een werkzoeker onnodig moeilijk maken om te zoeken naar vacatures en daar vervolgens op te solliciteren. Waarmee de applicatie vanuit het perspectief van de werkzoeker geen waarde toevoegt. Je kan op dit moment beter de website van Monsterboard gebruiken dan de iPad app.

Tegelijkertijd verdient Monster natuurlijk een groot compliment voor het als eerste lanceren van een online recruiment app op de iPad. Het bedrijf toont hiermee moed en is als leidende marktpartij ook leider op het gebied van innovatie. Chapeau! En het bedrijf heeft nu wel de mogelijkheid te leren van haar fouten. Ik hoop dat ze binnenkort laten zien dat dat ook inderdaad het geval is. Verder heeft Monster een benchmark neergezet waar andere iPad apps mee vergeleken kunnen gaan worden. Ik ben benieuwd wanneer de volgende vacaturesite met een iPad app uitkomt.

Als laatste ben ik, vanuit het perspectief van user experience, uitermate benieuwd hoe Monster de ervaring tussen de verschillende devices gaat harmoniseren. Waarbij vooral de ervaring tussen de website enerzijds en de iPhone/iPad app’s anderzijds op dit moment zo verschillend is dat je je afvraagt of totaal verschillende ontwikkelteams aan de slag zijn geweest; zonder enig onderling overleg. Of dat men gewoon niet aan het belang van een overeenkomstige ervaring, ongeacht het gebruikte device, heeft gedacht. Want ook daar is nog heel wat te winnen.

Voor iedereen die tot hier is gekomen en een iPad bezitter is: download deze Monster app! En laat je ervaringen, gedachten, kudo’s en bedenkingen in een reactie hier achter. Als onderdeel van de gezamenlijke ontdekkingstocht naar de optimale online recruitment applicatie voor de iPad. Crowdsourcende co-creatie.

Geef een reactie

3 Comments