Wovox: foto’s in een woestijn

logo en logotype WovoxTijdens de laatste sessie van het eHRM event presenteerde Wovox zich bij monde van Mundo Resink. En van Wovox had ik nog nooit gehoord. Het is een site waar je foto’s, video’s en reviews van werkplekken kan achterlaten. Come again? Jawel, de zoveelste loot aan de veel te zwaar beladen user generated content boom. Maar waarom zou je foto’s, video’s en reviews achterlaten van jouw werkplek? Nou…, omdat het kan…

Waarbij Wovox onder de onbedoeld komische titel: Ontdek transparante werkplekken! de waarde van al deze content beschrijft:

Het geeft potentiële klanten, partners en werkzoekenden zo een authentieke impressie van bedrijven waar zij geïnteresseerd in zijn.

O… Nou, laat ik maar eens een authentieke impressie opdoen middels transparante werkplekken.

De homepage
Dit is de homepage van Wovox:

Wovox | Homepage

Dat ziet er allemaal goed uit. Ik kan hier werkplekken tonen, delen en vinden. Da’s mooi.

Laat ik maar eens een vroegere werkplek gaan zoeken. Ik kies daarvoor natuurlijk voor een voormalige werkgever: Adecco… Helaas, van deze werkgever is niets te vinden. Dan maar eens Cap Gemini geprobeerd:

Wovox | Zoekresultaat

Geen Cap Gemini, wel Sanoma Media en La Capitale. Hoe deze in mijn zoekresultaat naar boven komen is mij een godsraadsel. Daarnaast is de presentatie en interactie heel erg vreemd; de hyperlink voor een bestaande werkplek is een breadcrum; ik kan niet op de naam van het bedrijf klikken. Heel onlogisch.

Verder toont het dat de zoekfunctie, om het bijzonder vriendelijk te zeggen, niet bijzonder doordacht is. Ik krijg een bizar zoekresultaat, maar ik kan niet op bedrijfstype of locatie zoeken terwijl met name dat laatste nogal nadrukkelijk tot de inrichting van Wovox behoortt.

Laat ik maar eens kijken naar Sanoma. Ik ken het bedrijf redelijk, dus misschien is er wel iets herkenbaars te zien/vinden:

Wovox | Sanoma Media, Foto's

Wat een ongekend transparante werkplek! In total vier foto’s van de gevel… Geen mens te bekennen. Of zou dat de sfeer bij Sanoma soms weergeven?

Dan de tabjes Video’s en Reviews maar eens geprobeerd. Beiden geven dit beeld:

Wovox | Sanoma Media, Video's, Reviews

Dezelfde troosteloze leegte als onder het tabje Foto’s; dus in die zin is het beeld wel consistent…

Onder het tabje Details is wel wat te vinden:

Wovox | Sanoma Media, Details

Tja, daar heb ik Wovox niet voor nodig. En gelukkig ook hier de volstrekt overbodige GoogleMaps kaart. Om nog een beetje bladvulling te hebben.

Na al dit schoons heb ik heel lang stilgestaan bij de volgende twee vragen:

Wovox | Brandbox

En na 100 milliseconden had ik een tweetal antwoorden: Niemand, en Niets.

Conclusie
Wovox is ongetwijfeld een authentiek initiatief van enthousiaste jongelingen. En dat is mooi. Maar authenticiteit en enthousiasme staat niet gelijk aan meerwaarde vanuit het perspectief van de bezoeker. Hoewel Wovox volgens eigen (megalomaan) zeggen een combinatie van Facebook, Youtube, Flickr, Match.com en Wikipedia is, zie ik vooral een woestijn met hier en daar een foto; half bedolven onder het stuifzand. En verder niets.

Hoe ik hier als potentiële klant, partner of werkzoekende enige meerwaarde aan kan ontlenen is mij een volstrekt raadsel. En dat heeft niets te maken met leegte als gevolg van de korte levensduur. Het is weer een plek die moet worden gevuld en bijgehouden. En weer een plek die moet worden gevonden. Beide uitdagingen zijn bijzonder groot en daarmee is de kans op succes bijzonder klein. Foto’s en video’s over werkplekken zijn ongetwijfeld voor sommigen leuk, maar als onderdeel van bijvoorbeeld een site als Glassdoor die al een veel breder scala aan informatie over een bedrijf biedt. Niet op een aparte site. Of zou Wovox soms de geheime ambitie hebben om een Glassdoor 2 te worden? Veel succes!

Kan er alsjeblieft een social media bust komen? Het aantal sites waar bezoekers iets achter moeten laten groeit werkelijk de pan uit. Straks zijn er meer sites dan bezoekers die bereid zijn de moeite te nemen om iets achter te laten. Wat per direct de kans op succes van de meeste van dit soort sites duidelijk maakt.

Geef een reactie

1 Comment
  • Mundo Resink
    says:

    Hi Marc,

    Dank voor je uitgebreide analyse en (ouch;) feedback. Van veel van wat je schrijft zijn we ons terdege bewust, & working on it! Vooral de zoekfuncties zijn nu idd. nog erg basic.

    WOVOX is open en gratis, dus we kunnen niet garanderen dat alle content die geplaatst een uitgebreid beeld geeft. Van deze Sanoma werkplek is dat inderdaad zo; het andere Sanoma kantoor op WOVOX daarentegen…
    Fijne (werk)dag!