Begin van deze week beschreef ik mijn ervaringen als werkzoeker met de Nederlandstalige versie van de iPad app van Monster. En die ervaring was niet om over naar huis te schrijven. Kort samengevat: mooi uitziende app maar onnodig veel obstakels voor de werkzoeker.
Vandaag beschrijf ik mijn ervaringen als ingelogde werkzoeker. Want als ik inlog krijg ik een aantal extra mogelijkheden via de app tot mijn beschikking. En de vraag is natuurlijk: bieden die mogelijkheden wel de toegevoegde waarde die mij als werkzoeker de app laat gebruiken? Sneak preview: Nee…
Inloggen
Mijn eerste actie is natuurlijk inloggen, en daar loop ik meteen tegen een obstakel aan. Want ik ben mijn wachtwoord vergeten:
Dat is natuurlijk heel dom, maar een applicatie dient toch een functie Wachtwoord vergeten? te hebben? Maar zoals uit bovenstaand scherm blijkt, blinkt deze functie uit door afwezigheid. Dat is wel bijzonder onhandig. Want ik moet dus naar de Monsterboard website om mijn wachtwoord te wijzigen!
En ook dat is geen onverdeeld genoegen. Waarbij ik tegen een veel voorkomende en bijzonder domme fout aanloop:
Gezien? Nee? Dan ben je al volledig afgestompt door dit soort onvriendelijke interacties. Ik heb proberen in te loggen via de Monsterboard website, maar ik krijg de melding terug dat een verkeerd e-mail adres of wachtwoord heb ingevoerd. Op zich is deze foutmelding al onvriendelijk en niet behulpzaam, maar dit terzijde. Want op de website staat dus wel de hyperlink Wachtwoord vergeten? En als ik vervolgens daarop klik krijg ik bovenstaande pop-up te zien. Waar ik mijn e-mail adres moet invullen. Maar dat heb ik net al gedaan! Waarom moet dat dan nog een keer?
Hier kan Monsterboard het leven aanzienlijk eenvoudiger maken voor de bezoeker. Neem het e-mail adres over vanuit het inlogscherm als het daar is ingevuld. En nog beter, als het is ingevuld, controleer dan meteen of het e-mail adres voorkomt in de database. Als het e-mail adres voorkomt stuur je vervolgens direct een nieuw wachtwoord naar de bezoeker en geef je op het scherm feedback over deze actie. Komt het e-mail adres niet voor dan geef je bovenstaande pop-up met het e-mail adres ingevuld plus de melding dat er mogelijk een fout in het adres zit.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Maar ondanks de opgelopen frustratie over dit soort onvriendelijkheden lukt het me om een nieuw wachtwoord aan te maken en vervolgens uiteindelijk op de iPad app in te loggen. Met als waarschuwing: er zit om de een of andere reden een flinke vertraging tussen het moment van aanpassen van het wachtwoord en het moment waarop ik op de iPad app kan inloggen. Joost mag weten waarom…
Bewaar zoekactie
De eerste functie die ik ga proberen is Bewaar zoekactie:
Verrek, het is geen bewaar zoekactie, maar een vacature verzendservice (a.k.a. als de job agent). Er zit namelijk een e-mail frequentie in. Die om volstrekt onduidelijke redenen de standaard setting Dagelijks heeft meegekregen. Maar… als ik een zoekactie wil bewaren zegt dat nog niets over mijn intentie om die zoekactie als een vacature verzendservice te gebruiken…
En gelukkig kan ik die e-mail service uitzetten, maar daarvoor moet ik dus een vermijdbare, extra, actie ondernemen:
Wat ook een gemiste kans is; als ik hier wel voor een vacature verzendservice kies maar ik niet dagelijks een mailtje ontvangen, op welke dag/datum krijg ik dan dat mailtje? Informeren/communiceren blijft toch echt een vak apart…
Ik kan ook een vacature bewaren, en daarvoor moet ik een vacature openen en vervolgens op de knop Bewaar klikken
Hierdoor komt de vacature in de map Bewaarde vacatures. Zoals je uit de twee bovenstaande afbeeldingen kan zien is het sterretje op de knop Bewaar. identiek aan het sterretje bij de menu-optie Bewaarde vacatures. En datzelfde sterretje komt terug in het lijstscherm van vacatures als daaar een bewaarde vacature wordt getoond:
Een visuele connectie. Op zich dus goed gedaan door Monster. Maar wat doen die bolletjes dan voor al die andere vacatures? Want door die bolletjes vallen de sterretjes niet goed op. En ik heb ook nog even geprobeerd of drukken op zo’n bolletje misschien een shortcut was voor het bewaren van een vacature. Maar helaas, dat werkt niet.
Nee, de bolletjes zijn er om mij te informeren welke vacatures ik al heb bekeken. Want als ik een vacature heb bekeken en vervolgens weer terugga naar het zoekresultaat is zo’n bolletje verdwenen. Hmm… Dat is geen goede keuze van Monster. Waarom laat de app een eenmaal bekeken vacature niet iets ‘doffer’ zien. Dat scheelt de visuele overdaad van de bolletjes en is een zeer herkenbaar visueel beeld voor een reeds bekeken item.
Overigens ziet de lijst met bewaarde vacatures er zo uit:
Zoooo… dat is wel heel beperkt! Er zijn geen calls-to-action (solliciteren, doorsturen, verwijderen) en wat een summiere informatie. Waarom niet de kerngegevens (die wel bij elke vacature worden vermeld) ook hier even herhaald. Geeft mij als werkzoeker meteen weer beeld over welke functie het gaat. Waarna ik direct actie kan ondernemen (als die missende calls-to-action er tenminste zouden staan). Gemiste kansen.
Solliciteren
Dan kom ik nu aan bij het belangrijkste onderdeel van het zoek- en sollicitatieproces: het solliciteren zelf. Uiteindelijk is het de bedoeling van een werkzoeker om een baan te vinden die interessant genoeg is om op te solliciteren. Anders heeft al dat zoeken niets opgeleverd.
En hier loop ik tegen een gigantisch obstakel aan:
Dit krijg ik te zien als Monsterboard een vacature heeft waarbij ik op de website zou zijn doorgestuurd naar het sollicitatieformulier op de site van de vacature-eigenaar (de werkgever of een intermediair). Serieus! Via de iPad app is het feitelijk niet mogelijk om te solliciteren op een vacature van een grote(re) werkgever, uitzender of werving & selectiebureau. Want steeds meer partijen willen dat een werkzoeker via de eigen applicatie solliciteert. En de grotere partijen hebben dat al grotendeels gerealiseerd.
En de iPad app van Monster is een fonkelnieuwe applicatie die hier geen ondersteuning voor biedt. Nee, ik moet naar de website van Monsterboard om dit te doen… Met andere woorden; de iPad app is dus uitsluitend voor vacatures van kleinere werkgevers en intermediairs. Als je als werkzoeker tenminste je doel wil bereiken via de iPad app zelf.
Hier breekt mijn klomp. En in mijn optiek breekt hier ook de applicatie. De belangrijkste stap in het zoek- en sollicitatieproces kan niet altijd via de iPad app worden uitgevoerd. En richting de toekomst dus ook steeds minder vaak omdat het aantal werkgevers en intermediairs die werkzoekers via de eigen site willen laten solliciteren alleen maar groeit.
Hoewel in mijn optiek Monster hier een betere oplossing kan bieden dan een keihard endpoint in de iPad app (geef een waarschuwing plus de optie om alsnog door te gaan) is hier iets anders aan de hand. Want Monster is natuurlijk niet achterlijk. Wat ze heeft gedaan met deze melding is voorkomen dat de werkzoeker een shitty ervaring krijgt in het vervolgproces. Omdat solliciteren via mobiel (in dit geval de iPad) door ATS leveranciers nog nauwelijks wordt ondersteund. Met andere woorden, ik krijg als werkzoeker een bijzonder koude douche of ik kan niet eens mijn sollicitatie online via de iPad completeren. En dat kan Monster niet controleren; waarbij het bedrijf dus de keuze heeft gemaakt om een keihard endpoint te introduceren. Een zeer bewuste keuze.
Dat laat onverlet dat ik op dit punt ben gestopt. De gemiddelde iPad bezittende werkzoeker is een professional die niet zelden bij grotere bedrijven werkt. Deze gemiddelde werkzoeker loopt daarmee een groter dan gemiddeld risico om bovenstaand probleem tegen te komen. En ik durf de gok wel aan dat het merendeel van die werkzoekers bij zichzelf zal denken: WTF?! En vervolgens de app sluit, verwijderd van de iPad en zwaar gefrustreerd direct naar de site van de werkgever/intermediair gaat om de betreffende vacature te vinden er daar direct te solliciteren. Waarbij de gemiddelde werkzoeker ook de terreur van het ATS zal ervaren, zonder zich te beseffen dat de leveranciers van deze toepassing de eigenlijke boosdoeners zijn…
Conclusie
De iPad app van Monster is fraai en heeft een aantal gebreken. Big deal. Het grootste gebrek is echter de keuze van Monster om een stopteken aan de werkzoeker te tonen als de vacature naar een sollicitatieformulier op een andere site verwijst. De keuze voor een stopteken vind ik bijzonder onverstandig; geef de werkzoeker altijd de ruimte om een eigen keuze te maken. Maar dat de gebruiker een slechte ervaring tegemoet gaat is vrijwel gegarandeerd.
Hier kan Monster echter niets aan doen. Dit is het schimmige terrein van de ATS-leveranciers. Die nog nauwelijks het mobiele platform ondersteunen. En daarmee wederom hun uiterste best doen om sollicitanten maximaal te frustreren. En tegelijkertijd hun afnemers een slechte dienst te bewijzen. Een goede reden om eens een rondje ATS-en te doen en uit te vinden hoe mobile-friendly deze partijen eigenlijk zijn. Of gaan worden…
Jorn
says:Ik heb direct een vriend ingeschakeld om de app te downloaden en samen te testen (want ik heb geen iPad). En ik ben het volledig met je eens.