LinkedIn is (al een tijd) een recessieprofiteur

Parker Barrile Ik heb me vergist. Ik dacht dat Parker Barrile (Director of Product Management bij LinkedIn)  met naïef enthousiasme de LinkedIn spamfunctie had bedacht. Maar vergeet het woord naïef. Want Barrile/LinkedIn is al veel langer bezig om haar ‘members’ maximaal uit te buiten. Een paar dagen geleden struikelde ik namelijk over een LinkedIn feature die al bijna een jaar bestaat: het Job Seeker Premium Account.

Wederom is er over deze feature een artikel op het LinkedIn blog verschenen van de hand van Barrile, en wederom staat hij met die licht hysterische glimlach bij. Waarschijnlijk omdat hij zijn bonus in pre-IPO aandelen uitgekeerd krijgt. En door de ‘members’ maximaal te hoereren worden die aandelen tijdelijk heel veel waard.

En wederom is deze feature niets anders dan een doorzichtige poging om geld te verdienen onder het mom van sociale betrokkenheid. In dit geval door werkzoekers geld af te troggelen. Door een premium account te nemen waarmee, volgens LinkedIn, de kansen om een baan te vinden sterk stijgen. Of dat ook daadwerkelijk het geval is blijft in nevelen gehuld. Er is wel de garantie dat LinkedIn geld verdiend aan elke wanhopige werkloze werkzoeker die ontvankelijk is voor de wortel die LinkedIn hen hiermee voorhoudt. Want betalen moet je als werkzoeker, ongeacht het resultaat. Waarmee LinkedIn zich niets slechts als spammer maar ook als pure recessieprofiteur toont.

Maar LinkedIn ziet dat natuurlijk niet zo. Met Barrile als spreekbuis spint LinkedIn een verhaal van sociale betrokkenheid:

We spoke with hundreds of job seekers to understand their needs and designed a package of features to help them stand out from the crowd, reach out to hiring decision makers, and manage their job search more effectively.

Een follow-up met successen (als in werkzoekers die daadwerkelijk dankzij deze service een baan hebben gevonden) is nog altijd niet geplaatst op het LinkedIn blog. Bij gebrek aan daadwerkelijk resultaat? Het zou me niets verbazen. En als ik naar de omzetontwikkeling van premium services kijk, loopt het gelukkig ook niet storm voor deze scamming service van LinkedIn. Mogelijk hebben ook werkloze professionals nog voldoende onderscheidingsvermogen om door deze opzichte aftroggelpoging van LinkedIn heen te kijken.

Helaas heeft het geen enkele zin om LinkedIn te benaderen, want deze social media site heeft nog altijd niet ontdekt dat communiceren een bidirectionele activiteit is. Men praat wel maar luister niet. En de blogs van LinkedIn zijn uitsluitend marketingkanalen; reacties met kritiek worden niet geplaatst. Dus het is evenzeer onduideljk wat de werkelijke ervaringen van werkzoekers met deze ‘dienst’ van LinkedIn zijn.

Stand Out from the Crowd?
Om het stompzinnige niveau van het Job Seeker Premium Account te illustreren is het onderdeel Stand Out from the Crowd misschien wel het meest exemplarische:

 

Stand out from the crowd

Je krijgt als ‘Premium Job Seeker’ een badge, de Job Seeker Badge. En dat is een icoontje naast je naam waarmee je dus aangeeft dat je op zoek bent naar een baan. Jawel! En wat zegt LinkedIn over deze badge?:

The Job Seeker Badge displays on your profile and next to your name in search results. The badge ensures that you will stand out as a job seeker when hiring managers and recruiters search for candidates.

Maar blijft niet in een lachstuip hangen, want het wordt nog veel leuker:

Job seekers who display the Job Seeker Badge on their profile get 50% more profile views on average.

Jawel. En voor de wanhopige werkzoeker klinkt dit als een koopsignaal van hiring managers en recruiters. Maar een view zegt natuurlijk nog helemaal niets over de kans om benaderd te worden met een baan. Suggestie kan heel krachtig zijn en LinkedIn toont dat ze daar meesters in zijn. Ten koste van hun werkzoekende ‘members’.

En was het niet in de VS dat werkloze werkzoekers worden gediscrimineerd (if you are currently jobless you don’t need to apply)? Oftewel, LinkedIn is bereid haar members op een achterstand te zetten in ruil voor een paar dollar. Als dat geen profiteren van een recessie is dan weet ik het ook niet meer.

Our members come last zou een aanzienlijk eerlijker statement van LinkedIn zijn.

Geef een antwoord