Kevin Wheeler woont in Lala land

Nou ben ik nooit echt een fan geweest van Amerikaanse guru’s. Binnen recruitment land kennen wij een aantal mensen. Ten eerste John Sullivan, deze man heeft bij mij afgedaan, de dag dat ik bij een congres was en hij zichzelf liet aankondigen als The Michael Jordan of recruitment. Een klein dikkig, Iers Amerikaans mannetje, die nog geen eens de knie schijven kan likken van Michael Jordan.

Vandaag las ik een even hilarisch stuk van/over Kevin Wheeler. Nu lijkt de beste man op een hobbit, maar na het lezen van het artikel op MT.nl ben ik er ook van overtuigd dat hij uit sprookjesland komt. Blijkbaar gelooft de heer Wheeler zelf ook in sprookjes, iedereen met een “comb over” gelooft in sprookjes. Moeten we allemaal denken dat onder die haarflap een bos weelderige krullen zit. In ieder geval heeft hij meer haar dan Marc Drees…..Ik dwaal af. 

De heer Wheeler stelt dat we allemaal keihard RPO gaan. Persoonlijk denk ik dat dit nooit zal gebeuren, maar zoals de heren Sullivan en Wheeler wel vaker vergeten niet iedere organisatie is een multinational of heeft een recruitment mindset of een gigantisch budget.. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeker een voorstander van RPO. Ik denk ook zeker dat als je een “global speler” bent, dat het voordelen heeft. Echter als je een organisatie hebt waar er jaarlijks 40 man wordt aangenomen heeft RPO geen zin. Tevens heeft het alleen zin als er sprake is van hoge mate van homogeniteit in je functiehuis.

Hij stelt in het artikel “Wat is dan nog de meerwaarde van de eigen recruiter? Veel lijnmanagers maken nu nog gebruik van de recruitmentafdeling uit gewoonte, omdat het zo is afgesproken of uit angst dat ze zelf een dure fout zullen maken. Maar welke reden is er te verzinnen waarom dat zo zou blijven?”

Wat is de meerwaade van een recruiter meneer Wheeler ? Omdat de gemiddelde manager een luie donder is en niet in staat is om zelf een kandidaat te vinden, laat staan een wervend gesprek te voeren. Verder meneer Wheeler is de gemiddelde recruiter beter in staat om de juiste benadering te doen dan de gemiddelde manager. Tevens heeft u wel eens een kostprijs berekening gedaan meneer Wheeler, voor de uren die lijn managers steken in een recruitment proces ?

De heer Wheeler stelt verder in het interview dat lijn managers plotseling allemaal zelf gaan recruiten en linkedin gaan afstruinen? Typisch een veronderstelling van een Amerikaan, waar men een bonus gerelateerd aanname beleid heeft. In Nederland zegt de gemiddelde directie, dat men intrinsiek gemotiveerd moet zijn om een nieuwe collega aan te dragen. Of bij hoge uitzondering krijg je een vouwfiets, weekend sauna met de baas, of een strand deken. Allemaal dingen waar wij als holanders niet op zitten te wachtten.

Hij geeft mijn inziens wel duidelijk weer, waar een externe recruiter moet voldoen, maar bagatelliseert volledig de rol van de in-house recruiter.  Ben ik nou echt de enige die vind dat de heer Wheeler een wieltje los heeft zitten ?

@martijnrecruit

Hieronder het artikel :

https://www.mt.nl/90/30206/management/kevin-wheeler-recruiter-is-makelaar.html

Geef een reactie

10 Comments
  • Alexander Crépin
    says:

    Het aaridige van mensen als Wheeler, Sullivan en Adler is dat ze in ieder geval, net als Martijn, provocatie niet uit de weg gaan. Bovendien schrijven ze naar mijn idee wel vanuit een andere situatie. De arbeidsmarkt in de VS is vanwege georgrafische spreiding onvergelijkbaar met de Nederlandse situatie.
    Een bedrijf in Boston dat landelijk werft kan een kandidaat vinden in San Diego. Stem daar je interne recruitment afdeling maar eens op af.
    Hoe doen we dat in Nederland als er een kandidaat uit Athene reageert? Skype …., maar toch een Europese/Mondiale RPO dienstverlener zou dan wellicht een streepje voor kunnen hebben.
     .
    Voor het overige verwijs ik gaarne naar mijn recente 2 blogs op dit platform waarin ik de stelling van Wheeler al van commentaar heb voorzien met verwijzing naar zijn eigen blog van Wheeler en die van Adler en Sullivan over dit onderwerp.
    http://recruitmentmatters.nl/2011/03/16/is-er-een-toekomst-voor-in-house-recruitment/
    http://recruitmentmatters.nl/2011/03/17/is-er-een-toekomst-voor-in-house-recruitment-deel-2/
    Groeten,
    Alexander

  • michiel cobben
    says:

    Martijn,
    geen zorg, het eind evan de externe bemiddelaar is al vele malen voorspeld door vele Guru’s.
    Ernstiger is dat je je klanten ‘luie donders’ noemt. Waarom niet ‘efficiente slimmerikken’ ?
    Dit is meer dan woordkeuze, als je er echt zo over denkt ben je inderdaad overbodig.

  • Marc Drees
    says:

    De gemiddelde goeroe is in het algemeen het punt gepasseerd waarbij hij/zij inhoudelijke waarde toevoegt. Het is meestal een gebarsten plaat die in dezelfde groef blijft draaien. Voor conferenties is de waarde van de gemiddelde goeroe echter hoog. Dit zijn de ‘big tickets’ waar mensen voor bereid zijn te betalen. Bekende namen…
     
    Daar staat tegenover dat het afserveren van Kevin Wheeler als een in lala-land levende hobbit veel te ver gaat. Ook ten aanzien van het onderwerp van RPO. Hij is een van de weinige goeroe’s waar ik graag naar luister; en het is nog veel interessanter om met hem te praten. Verder ben ik ervan overtuigd dat Wheeler de eerste zal zijn om toe te geven dat RPO geen ‘one size fits all’ oplossing is.
     
    Lichtelijk off-topic: er zijn tekstverwerkers die typefouten fraai weergeven. Er zijn zelfs tekstverwerkers die suggesties geven ter correctie. Prachtige applicaties die te weinig worden gebruikt. Verder is het een merkwaardige gewoonte om samengestelde woorden te splitsen. Zo kan ‘recruitment land’ zonder problemen als ‘recruitmentland’ worden geschreven. Daarnaast zijn ‘knie schijven’ oprecht onvergelijkbaar met ‘knieschijven’. Waarbij de laatste versie natuurlijk de juiste is. Dit geldt natuurlijk ook voor ‘lijnmanagers’ (in plaats van het interessante ‘lijn managers’. Is dat een rechte lijn van managers? Of zouden dat managers zijn die lijn trekken. Of is het lijntrekken?

  • Annemarie
    says:

    En vergeet de Australische goeroes niet. Die zijn ook eng. Nou ja, mijn mening over goeroes – waarvandaan dan ook – mag bekend verondersteld worden. Eenzijdige kunstjesmakers. Laten we vooral zelf blijven nadenken. Mooi verhaal, dank!

    • Rob van Elburg
      says:

      Kevin Wheeler zal de laatste zijn die zichzelf een Guru noemt. Ook op zijn LinkedIn profiel is hier geen sprake van. In dit geval noemt MT journalist Peter Boerman hem zo. Zelfverklaarde Guru’s geven jeuk. Maar als anderen je zo noemen?

      Elk vak heeft zijn voorbeelden nodig van personen die met stevige uitspraken komen om vanaf daar vooral ook zelf over na te denken en met reacties te komen. Dat is het enige wat Kevin Wheeler doet. Niet meer en niet minder. Dan ook een innemende man die zijn eigen waarheid niet overschreeuwt.

      In dit geval geslaagd… Is RPO haalbaar bij een club die jaarlijks 40 mensen aanneemt?  

      • Koen
        says:

        Waarom is RPO voor een club die per jaar 40 mensen aanneemt niet haalbaar. Voor deze bedrijven is het te duur om een recruiter aan te nemen terwijl als ze RPO gaan doen ze voor een lager bedrag als 40 keer een wervingsfee deze 40 mensen kunnen werven. Volgens mij is RPO dus uitermate geschikt voor zulk soort bedrijven!

        • Dustin Posthuma
          says:

          RPO/recruitment niet haalbaar met 40 vacatures? Je kan ook zeggen dat je juist voor RPO/eigen recruiter moet gaan met dat aantal vacatures. Waarom? Omdat je anders zelf niet de kennis en middelen in huis hebt om succesvol te kunnen recruiten. Ik krijg terug van diverse intermediairs dat zij merken dat de concurrentie met goed ingerichte recruitmentafdelingen (bijna) niet aan te gaan is. De cost per hire ligt namelijk al snel factor 10 hoger. Nu zou je kunnen zeggen dat de gemiddelde recruitmentafdeling nog steeds niet goed staat maar…. ik zie ook dat bedrijven als Otys, Connexys, Linkedin, Netwerven en diverse guru’s (hoe goed ze ook zijn) het niveau wel zeer snel aan het verhogen zijn. Interessante bewegingen!