Nu het eerste kwartaal bijna is afgelopen kunnen we ons weer gaan opmaken voor de cijfertjes die de CFO’s van grote bedrijven over de verzamelde analisten gaan uitstorten. En om voor de cijfers van de VS een goed verhaal te maken zullen de CFO’s van de uitzendreuzen overuren moeten gaan maken. Want het eerste kwartaal is zwaar tegengevallen. Dit wordt direct duidelijk als we naar de ontwikkeling van het volume aan uitzenduren kijken:
American Staffing Association (ASA): Index volume uitzenduren, december 2009 – maart 2011
Waar traditioneel het uitzendvolume gestaag stijgt, is in 2011, na het overwinnen van de decemberdip, nauwelijks een verandering waar te nemen. En dat is zorgwekkend.
Gemiddeld genomen ligt het volume aan uitzenduren over het eerste kwartaal van 2011 12% hoger in vergelijking met het voorgaande jaar. Dat cijfer klinkt natuurlijk bijzonder positief. Maar als we het verschil eens per week vergelijken onstaat dit beeld over de eerste 12 weken:
ASA: Verschil tussen indexwaarden van 2010 en 2011, week 1 – 12
Met andere woorden, het verschil in uitzendvolume tussen 2010 en 2011 wordt steeds kleiner. Op dit moment is het verschil nog slechts 8%. Daarmee doet 2011 het nog altijd beter dan 2010, maar voor hoelang nog? En hoe gaan de CFO’s van de uitzenders deze ontwikkeling maskeren? En hoe dom zullen analisten en journalisten zijn? Ten aanzien van die laatste vraag weet ik eigenlijk het antwoord al, dus in de mainstream media hoeven we geen enkel signaal te verwachten dat er mogelijk een probleem is in de VS.
Hoe dan ook, in de VS hebben uitzenders in 2011 geen groei gezien na het herstel van de decemberdip. En als uitzenden nog altijd als de kanarie in de mijn fungeert zou het tipping point voor de economie in de VS wel eens kunnen zijn bereikt. Wat dat betreft worden de werkloosheidscijfers die vrijdag worden gerapporteerd natuurlijk extra interessant. Hoewel deze cijfers zo zwaar door de Amerikaanse overheid worden gemanipuleerd dat het maar zeer de vraag is of daar zonder diepgaande analyse iets zinvols over te zeggen is.